Saturday, February 24, 2007

Närmar mig miljonen...

Tänkte det kunde vara dags för en liten uppdatering av hur läget ser ut. Utvecklingen de senaste 20 dagarna är ju mycket stark med en ökad förmögenhet på 25.000 sen förra tabellen vilket motsvarar över 1000 kr per dag! Ökningen kan förklaras med:
- Fonderna har gått upp runt 4% i snitt tack vare främst ryssland och japan som gått upp runt 10%. Även kina och sverige ligger på klart plus sen förra uppdateringen.
- CISL aktien som gått bra och ökat 7.000 i värde.
- Har levt snålt och just fått lön men inte betalat räkningarna för februari än. (För att det ska bli helt rättvist jämfört med 5/2 bör man därför dra bort runt 3.000 på pengadelen som kommer gå åt fram till den 5/3.)


8 comments:

  1. Anonymous2:29 PM

    Den uppgång du förväntar dig för dina fonder det närmsta halvåret är mycket stor. Jag tycker man ser sådana förhoppningar allt oftare bland småsparare numera, vilket får mig att tro att vi är allt närmare en topp för aktier och fonder.

    ReplyDelete
  2. du kanske glömmer att jag för in minst 8.300 i nya fonder genom mitt månadssparande varje månad?

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:17 PM

    Reavinstskatt då, räknar du med den?

    ReplyDelete
  4. Räknar inte med reavinstskatten i denna tabell då vinsten inte är realiserad. I miljonen innan 30 tar jag hänsyn till den vilket gör att det kommer krävas över 1 miljon i innehav för att målet ska vara avklarat. (Om fonderna/aktierna ligger på plus om 4,5 år vill säga)

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:08 PM

    Enligt mig är man miljonär då man t ex kan visa ett bankomatkvitto på
    1 000 000 och inte har skulder.

    Börjar man räkna in bostadsrätter och villor, då finns det många personer som kan kallas sig "miljonärer"...

    just my 2 cents

    ReplyDelete
  6. I mitt tycke är man en idiot om man har 1 miljon på bankomatkontot.

    Är ju inte lättare att fixa en bostadsrätt för 1 miljon utan lån än att ha 1 miljon på banken.

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:50 PM

    jag menade inte ordagrant på ett bakomatkonto, det ska vara pengar du kan ta och använda dig av när som hellst, ...ingen bostadsrätt, villa, bil, konst....

    ReplyDelete
  8. Anonymous8:16 PM

    Då blir det klart mer rimligt. :) Tyvärr finns det idag alltför många med helt galna avkastningskrav därute. Skönt att veta att du inte är en av dem.

    /Anonymous 2:29 PM

    ReplyDelete