Thursday, May 24, 2018

Uppesittarkväll och flocken

Nyhetsmorgon gästades idag av författarna till boken "Vi är vad vi köper". Författarna har även gjort en podcast i 7 avsnitt med samma namn där man precis som i boken pratar om konsumtionssamhället och varför vi egentligen konsumerar så mycket. Nu har jag inte läst boken och bara hört bitar av podden, men något som lyfts fram flera gånger är "flockens" påverkan på vår konsumtion. Det vill säga att vi tror att vi är mer unika än vi är men påverkas väldigt mycket av vad omgivningen gör och även vad omgivningen ska tycka om oss. Förutom den närmaste omgivningen finns det personer man ser upp till och som man inspireras av på distans och efterhärmar, författarna till boken kallar det fyrtorn, men på senare år har begreppet influensers slagit igenom.

När jag för lite över 2 år sen började jobba för att få #Uppesittarkväll att bli en bredare och mer social grej var det just det här jag var ute efter. Nicklas Andersson pratade i podden Prata Pengar om att han satt uppe och väntade in lönen varje månad för att förbereda sig på att snabbt föra över pengar och planera vilka aktier som skulle köpas morgonen efter. Detta kallade han uppesittarkväll. Men det var från början en ensamgrej som gjordes utan inblandning av andra.


Första 2-3 månaderna var det lite trögt på Twitter men till sommaren 2016 började det snurra på ordentligt och hashtagen var nästan alltid största trenden under några timmar på kvällen. Sen blev det livesändningar och riktigt bra drag under hösten.

Jag tror det är jätteviktigt framförallt för unga att se att det finns ett alternativ till att köpa prylar som ska imponera på omgivningen för lönen. Och flocken idag behöver inte bara bestå av de som är fysiskt närmast i form av grannar, klasskamrater eller kollegor. Utan man kan få inspiration av andra som delar ens intresse och värderingar även om man sällan eller aldrig träffats. Finns det dessutom några starka profiler som kan inspirera lite extra och dessutom utbilda är det ju toppen. När jag började spara fanns det varken Twitter eller starka profiler att inspireras av, men under resans gång har jag verkligen känt att den samhörighet jag fått av er bloggläsare, andra på Twitter och profiler jag följt på distans som Günther Mårder och Nicklas Andersson har hjälp mig. Jag har aldrig pratat sparkvot med kollegorna på jobbet, men har ändå kunnat känna mig som del i en flock. Och under resans gång insett att man inte behöver skämmas för att man sparar hälften av lönen.

Så även om jag inte själv har någon lön längre så kommer jag fortsätta följa #Uppesittarkväll med stort intresse och engagemang. Ikväll är temat Hjärta & Hjärna och ni ser programmet kl 20.00 på den här länken https://youtu.be/3Cs4WFGVntw 

Man kan absolut tycka det är meninglöst att föra över pengarna just kl 00.01 eller köpa aktierna just imorgon bitti. Eller att det blir en hets och tävling om högsta möjliga sparkvot. Men fördelarna med att kunna inspirera varandra till ett lagom högst sparande tycker jag är så enormt mycket större än eventuella negativa vinklar man kan hitta. 

Det var med hjälp av den 25e som jag blev oberoende av den samma. Vi ses i flödet!

6 comments:

  1. Inspirerande och snyggt slutcitat ;-)

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:30 PM

    å andra sidan skulle man kunna argumentera att det inte finns något fel med att köpa saker som gör att man mår bra? Det är ändå ett aktivt val. (OBS jag förstår exakt vad du menar och håller förmodligen/egentligen med, men försöker också ser det från andra hållet). Och visst det finns ju de här lyxfälla fallen med de allra flesta är nog inte på den nivån

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej exakt. Och den "saken" kan även vara aktier.

      Lagom fördelning mellan konsumtion av prylar och aktier är nog bäst. Sen är det olika från person till person vad som är lagom.

      Delete
  3. Mycket bra skrivet. Det är en stor inspiration att följa dig som faktiskt var med när det hela startade :) Jag är så otroligt tacksam att livesändningarna fortsatt efter uppehållet och att #uppesittarkväll fortfarande är en del av våra glada sparmånader.

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:33 AM

    Hej, tack för intressanta reflektioner! Det är härligt att kunna hitta grupper som utvecklar intressen, talanger för att kunna ta saker vidare. Jag kan känna igen mig i att de är svårt att prata om sparkvot mm de flera forum utan att känna sig snudd på konstig. Och mycket insparande att höra om personer som gjort något bortom det man själv gjort!

    Henrik F

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:21 AM

    du har aldrig tänk på att när du får fler att avstå från konsumtion så leder det till att företagen du investerar i tjänar mindre pengar? egentligen borde man göra tvärtom och låta myrorna gå runt på sin mark o köpa vad dom vill för det kommer göra oss andra rikare.

    ReplyDelete