Wednesday, May 02, 2018

Lista på matpriser

Billig mat verkar vara ett kärt ämne även för er bloggläsare. Det blir alltid mycket frågor och reaktioner när jag skriver om veckans matinköp. Jag fick också frågan av en läsare om en mer generell lista på vilka priser man ska vara lite extra uppmärksam på när man läser som kan underlätta när man skummar igenom erbjudandena i matbutikerna.

Även om jag inte anser mig leva speciellt sparsamt längre tycker jag det är dumt att slänga bort pengar i onödan. Och mat är en stor kostnad där priserna svänger mycket så det är möjligt att spara rätt många tusenlappar om året. Och det behöver inte handla om sämre kvalité utan att passa på och köpa det man vill ha när det är billigt.

Det bästa är givetvis att lära sig priserna på sina lokala butiker och de varor som man brukar köpa ofta och lägger störst del av matbudgeten på. Eftersom vi lägger kanske 30 kr per år på vetemjöl är det inte något som det är värt att fundera så mycket på priset, men jag har noterat att det brukar vara populärt när det är 3x2 kg mjöl till extrapris. Andra varor som jag valt att inte ta med då vi köper det relativt sällan och som alltid är såpass billigt så totalen blir väldigt låg är havregryn (har dragit ner på gröten till förmån för kvarg med müsli) och ris.

Så listan nedan är inte heltäckande. Kriteriet på "bra pris" är att det är något som händer med jämna mellanrum och som vi passar på att köpa när det här priset dyker upp. "Riktigt bra pris" händer mer sällan men när det erbjuds kan det vara värt en omväg och ett extrabesök i den aktuella butiken. Det är inga fantasipriser utan alla "riktigt bra priser" i listan har vi handlat för under det senaste året.

Det finns onödiga produkter som läsk och godis. Som man givetvis kan klara sig utan. Men ska man köpa det så varför inte passa på när det är billigt så behöver man inte sabba både hälsan och plånboken samtidigt.


Håller ni med om riktpriserna? Är det någon basvara som ni håller extra koll på som ni saknar på listan?

34 comments:

  1. Anonymous9:46 AM

    Det är ovanligt att hitta bra ost för under 100 kr/kg. Den vi oftast köper, Kvibille cheddar 12-mån, kostar normalt 129-159 kr/kg numera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad är definitionen på "bra ost"? Jag äter väldigt lite ost så är ingen kännare.

      Delete
    2. Anonymous7:21 AM

      Håller med Anonymous där. Köper hellre ost till lite högre pris 100 kr/kg och över, som är lagrad längre och smakar mer. Vilket i sin tur kräver färre skivor på mackan för att smaka, vilket är sparad krona! :)

      /Kalle

      Delete
    3. Storugglan10:43 AM

      Anonymous7:21 AM: Det är ju proteinerna man vill åt. De vill man inte spara på.

      Delete
  2. Anonymous10:27 AM

    Hej,

    Tack för en rolig och intressant blogg!
    Jag äter 10st ägg per dag så jag undrar vart hittar man dom billigaste äggen enligt dig?
    Just nu köper jag Ica basic ägg(24st) för 1,25kr/st.

    Mvh
    Eric

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:37 AM

      Det kan knappast vara några lyckliga höns som kan producera så billiga ägg. Vi äter kanske 10 ägg per vecka och köper direkt av lokala bönder (via gårdsbutiker eller lanthandlar) för 3-5 kr per ägg. Bra för både hönsen och glesbygden.

      Delete
    2. 1,25 är helt ok. Ibland dyker det upp erbjudande på både ICA Maxi, Willys och Ö&B. Men 1 kr styck kräver tillfälligt erbjudande.

      Delete
  3. Anonymous12:06 PM

    Det framgår inte om det är svenskt kött som avses ovan. Vår matbudget för 3 personer ligger på 3500-4000 kr i månaden och då köper vi alltid svenskt kött. Det går ju att köpa billig dansk fläskfile men föredrar att vara lite patriotisk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är lite olika. Finns tex ofta nötfärs med 20% fetthalt från Irland till lägre pris men syftade på svensk nötfärs. Men syftade i övrigt på billigast möjligt så får man själv avgöra om ekologiskt, varumärke, visst ursprungsland eller smakpreferens är värt extra pengar.

      Delete
    2. Anonymous2:20 PM

      Fryst kycklingbröstfile för 29-35kr/kg kan väl aldrig vara svensk i alla fall?
      Jag tycker den ofta kostar 59,90kr/kg men riktigt bra om man får det för 49,90kr/kg.
      I övrigt ser listan bra ut på de varor jag handlar.
      Lax har tyvärr gått upp en del senaste året.

      Delete
  4. Äntligen är sommaren på gång så alla grönsaker blir ännu billigare! Såg tomater för 5kr/kilot förra sommaren, svenska till och med :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det var ett imponerande pris! Hoppas vi får se det även nu i sommar.

      Delete
  5. Kan rekommendera att kolla Willys Svinnsmart, kan vara riktigt bra rabatter där, har köpt både köttfärs och korv för halva priset. Vilket i regel är lägre pris än när de ha normala specialpriser på någon vara. Funkar perfekt om man kan laga till allt samma dag eller om det är en vara som passar bra att frysa in.

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:15 PM

    Du borde kolla på sidor som Klippkungen.se om du vill fynda diverse saker som går att äta även efter utgångsdatum (kolla fliken Ät Snart). Gjort många fynd där!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:03 PM

      Hej
      Det verkar mest vara godis och läsk som man ändå aldrig handlar.
      Är det något mer vettigt ibland?

      Delete
  7. Anonymous5:27 PM

    Jag väljer svenskt kött och ekoägg. Min första miljon är lite längre bort men jag prioriterar hälsa och miljö före det.

    ReplyDelete
  8. Mycket bra initiativ miljonären. Det hade varit bra om man hade kunnat få upp din sida på mobilen i affären. Går det att ha en egen flik med riktpriser? Annars kanske jag kan lägga upp något!

    MVH
    myntaren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du kan inte strosa runt i butiken på måfå och hoppas på att hitta bra priser. Utan du får använda den här listan i lugn och ro hemma när butikerna släpper veckans erbjudande.

      Delete
  9. Jag äter mycket frysta grönsaker och frysta bär - skulle gärna höra dina tankar pris vs kvalitet på dessa. Jag varvar Lidls med Eldorado och ICAs eget märke. Kaffe? Dricker man det skulle jag säga att det är en utgiftspost som märks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eldorados frysta kör vi med. Har aldrig märkt någon skillnad i kvalité på tex fryst broccoli.

      Ingen kaffedrickare men jag har förstått att här gäller det att bunkra vid kampanj på favoriten.

      Delete
    2. Anonymous8:32 AM

      Eldorados frysta är generellt riktigt bra. Den enda vara som jag märkt skillnad på är ärtor. Findus svenska frysta ärtor är godare och har finare färg jämfört med eldorados.

      Delete
    3. Tack - fortsätter med Eldorado då :-)!

      Delete
    4. Anonymous12:10 PM

      https://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/

      Förövrigt var det jag som skrev in och frågade :)

      mvh

      Delete
  10. Anonymous10:14 PM

    Jag har egna kor vilket ger i princip gratis svenskt kött utan hormoner till skillnad mot importköttet. En ko räcker till hela familjen i 1,5 år. Vet man vad kossan hade för namn så är det närproducerat : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad kostar en ko i inköp och drift?

      Delete
    2. Frågan var inte till mig men vi köper helst kalvar våren de är två, blir nog 12.000 kr st inkl transporten till oss. Slaktas sen i november samma år. Då tillkommer också kostnad för den som slaktar och styckar.
      De går hemma i våra hagar och äter gräs, blir lite hö sista månaderna, men vi måste slakta så sent eftersom vi inte har kylrum att hänga i utan är beroende på utetemperaturen.
      Vi köper in 5 st tillsammans med andra och de betalar kg pris vid slakt utefter vad de då väger vilket ger att vår är gratis.

      Delete
    3. Anonymous8:04 PM

      Klart att det kostar en hel del att både köpa och föda en ko. Vi köper dock inga kor eftersom de får kalvar varav några blir nya kor och några säljs.

      Gratisköttet fås genom att det med jämna mellanrum är någon som skadar sig etc och då får man inte skicka en sån ko till slakteriet. Den skall destrueras vilket kostar runt 1700 kr. Så i princip så tjänar man 1 700 kr på att äta den själv.

      Delete
    4. Anonymous9:12 PM

      Du får nog räkna om där.. alla jag har hört säger att det blir väldigt dyrt kött att hålla djur för eget bruk. Visserligen väldigt bra kött, men att tro att det är någon ekonomisk besparing lurar bara sig själv. Lägg därtill all tid som går åt så blir det inte roligt alls

      Delete
    5. Anonymous10:05 PM

      Ja och "alla" har rätt i att det är dyrt att hålla djur för eget bruk. I mitt fall så är det frågan om lantbruk i betydligt större storlek än för eget bruk.

      Delete
    6. Anonymous2:34 PM

      Då är jag med :)

      Delete
  11. Anonymous7:28 PM

    Ska ni också starta jord/skogsbruk när frugan tar "pension"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tror jag absolut inte. Inte min bild av frihet att ha massa höns och grödor att ta hand om.

      Skog skulle vara roligt.

      Delete
  12. Tack! Blir att göra en jämförelse där jag köper mat, magkänslan säger dock att de här prisnivåerna är svåra att hitta! Lägger upp den i mat-tråden på forumet med. Hoppas det är ok.

    Hälsningar,
    mrFIRE svenskafire.se

    ReplyDelete
  13. Daniel S11:46 PM

    Vore inte så dumt med ”taggar” på dina inlägg, skulle t.ex vilja hitta alla inlägg om mat.

    ReplyDelete