Tuesday, May 29, 2018

Aktieköp

Planen är egentligen att inte köpa några fler aktier just nu. Utan att spara utdelningarna för att bygga upp en kassa att leva på 2019. Men då har jag räknat med 0 kr i intäkter på blogg, bok och firman i övrigt från det att jag slutade jobba i vintras. För säkerhets skull då dessa intäkter inte är något jag vill ta för givet och inte vet hur länge det kommer fortsätta.

Nu har det rullat på ganska bra senaste månaderna och när utdelningarna dessutom blev klart högre än vad jag räknat med 2018 så har det lockat att köpa lite aktier senaste månaden. Men jag har hållit låg profil fram till nu. Ikväll kunde jag däremot inte motstå köplusten längre. Anledningen är att Johnson&Johnson gick under den magiska 120 dollarsnivån.

Vad är då så magiskt med just 120 dollar kanske ni undrar. Jo på årets utdelning motsvarar det en direktavkastning på 3%. Det vill säga samma direktavkastning som bolaget hade när jag fick upp ögonen för det för 3 år sen och kursen var 100 dollar och utdelningen 3 dollar. Sen gick kursen upp mycket snabbare än utdelningen och jag tänkte många gånger att jag borde köpt mer där på 100 dollar och där under.

Så när läget nu efter 2,5 års väntan äntligen uppenbarade sig så slog jag till och köpte 10 nya aktier nu ikväll. Det betyder att jag numera har 190 aktier i JNJ. Saknas fortfarande 30 stycken till mitt slutmål. Går aktien ner lite vore det ju helt klart skönt att klippa till på 10-20 till, men då börjar det blir lite problematiskt med finansieringen om jag ska hålla mig till planen. För jag tycker inte aktien är så köpvärd att jag är villig att börja belåna portföljen för att få loss pengar, dollarn är ju dessutom ganska dyr.

---

OBS! Det finns fortfarande några ex kvar av min bok där ni kan få signering med personlig hälsning, tex som en studentpresent. Pris 245 kr inkl frakt. Maila mig på bloggmiljonaren@hotmail.com till vilken adress boken ska skickas och om ni har önskemål om hälsning. Boken postas senast 1 dygn från din beställning så goda chanser att få boken inom 2 dygn om ni har tidsbrist inför studentfirandet. Jag lovar att pengarna jag får för boken går oavkortat till fler JNJ om den håller sig under 120 dollar.

4 comments:

  1. Anonymous10:23 AM

    Härlig att läsa, det är lite komiskt att du är lite, lite lite av shop-aholic då det gäller aktier :) Henrik F

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:35 AM

    Hur räknar du på höjda utdelningar i framtiden? Räknar du med en viss procentsats varje år på hela ditt innehav? Hade varit intressant att veta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja har räknat med 3% höjning av totala summan. Vilket betyder att några måste höja mer då det finns lite preffar och dessutom tex H&M där höjning närmaste åren känns osannolikt.

      Delete
  3. Anonymous1:15 PM

    Har di kollat på fonden Swedbank Robur Ny Teknik? Köpte i januari och är nästan 30 % plus. Imponerande historik dessutom tidigare är...

    ReplyDelete