Tuesday, May 15, 2018

Kick-off i helgen

Helgen som gick var jag och min fru iväg på vår årliga kick-off. Eller årliga och årliga, vi brukar köra på hösten men vi la den några månader tidigare i år då det hänt mycket nytt och vi ville ha framförhållning i diskussionerna som rör min frus fortsättning på jobbet. Hittills har vi bara bestämt att hon ska köra på till årsskiftet så kändes bättre att köra nu innan sommaren.

För er som inte känner till konceptet är tanken den samma som när man åker på konferens med jobbet. Det vill säga man kan prata lite djupare och mer strukturerat kring frågor som man kanske inte riktigt kommer ner på djupet i till vardags. Självklart pratar vi om tex när min fru ska sluta jobba även utanför en bokad helg med kick-off en gång om året. Men det blir ändå betydligt mer strukturerat med minnesanteckningar och tydligare än när man pratar lite i förbifarten vid middagen eller under en promenad.

Vi gillar verkligen upplägget och jag vet att många läsare på bloggen och vänner utanför bloggen blivit inspirerade och testat själva med bra resultat. Om man kan lägga dagar på att fundera på hur man kan jobba effektivare som anställd på ett företag är det ju idiotiskt att inte lägga ner minst samma energi på att utveckla sitt eget liv.

Jag får återkomma mer kring resultatet i framtiden. Dvs hur det blir med utlandsflytt, tidpunkt för fruns jobbslut etc. Nöjer mig såhär långt med att berätta lite om själva upplägget. För första gången körde vi weekend på konferensanläggning, tidigare har vi kört hemma eller på mina föräldrars lantställe. Så det blev klart dyraste kick-offen hittills. I paketet ingick fika, 3 rätters middag, frukost etc. Dryck till maten fick vi köpa till och var bara gilla läget och betala 70 kr för en öl/cider. Men man behöver ju inte gå med på vilka idiotpriser som helst. Vi hade därför kylväska med cava och egna nötter med oss som fördrink mellan mötet och middagen.


Att äta en god middag med bra service och då betala 5 gånger priset från Systembolaget för drycken är ju inga konstigheter. Då man betalar mer för service och upplevelse än själva drycken och den är en komponent i hela måltiden. Men har svårt att se på vilket sätt roomservicens produkter skulle tillföra mer värde än det man tar med själv. Pris är som bekant vad man betalar och värde vad man får.

5 comments:

  1. Anonymous10:07 AM

    Du har ju räknat med 4% regeln och det gör säkert din fru också. Vad tror du om detta? https://rikatillsammans.se/uttagsstrategier/
    Kanske skrämmer citatet på slutet av artikeln lite?

    "Tyvärr är det som så att det är mycket som står på spel. Fel beslut här kommer tyvärr ha stora konsekvenser. Något som jag oroar mig att många kommer att upptäcka allt för sent. Ungefär som min insikt kring att jag upplever att de flesta sparare har alldeles för hög risk i sina portföljer. "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker inte det är så mycket som står på spel. Vi kan utan problem leva på 3% istället för 4%, vi kan jobba och tjäna lite pengar och det är inte ens 20 år tills vi kan börja plocka ut lite pension vilket vi inte räknat in alls i kalkylerna.

      Delete
  2. Anonymous11:12 AM

    kul!

    ReplyDelete
  3. Jag gillar den här typen av kickoff. Det kör vi också både med privatekonomin och bloggen faktiskt. Allt inspirerat av ett av dina inlägg för något drygt år sedan. :)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete
  4. Jag skulle vilja köra en kickoff med min sambo men han är väldigt envis och anti sånt här som han kallar "fluff". Jag känner dock att vi skulle behöva en då vi är väldigt osynkade. Till saken hör att det går väldigt bra för honom och han har gjort en snålis/investeringsresa tidigare som jag inte har. Därför har han större utrymme än vad jag har. Jag har för bara några år sedan insett att det här med aktier inte är så dumt. Så min fråga är om du eller någon annan läsare här har några tips på argument jag kan använda på min sambo för att vi skall ha en kickoff. Skulle även vara väldigt roligt att höra mer i detalj hur ni lagt upp er kickoff och vad ni "har på agendan".

    ReplyDelete