Sunday, May 27, 2018

Att kunna ta chansen när den dyker upp

Vi som gillar sport vet ju att det finns vissa personer som på något sätt verkar vara på rätt plats vid rätt tillfälle och får ganska enkla chanser att göra mål. De skapar helt enkelt förutsättningar för sig själv att slå till när läget dyker upp. Vissa tror att det är tur, men som Stenmark sa "ju mer jag tränar desto mer tur har jag".

Här tycker jag det finns en klar likhet med att skapa sig en ekonomisk trygghet som gör att man kan slå till när chanser dyker upp. Förutom det självklara att ha en buffert så man inte behöver ta dyra lån vid oväntade eller väntade utgifter. Här kommer några exempel där det kan uppfattas som tur men där man egentligen genom sparande skapat sig möjligheten att ta chansen:

Sluta jobba via en uppgörelse
Jag vet flera som lyckats få till bra uppgörelser med sin arbetsgivare när de slutat i samband med nerdragningar eller omorganisationer. Trots att de faktiskt hade tänkt sluta ändå.

Istället för att bli rädd när det börjar pratas om att medarbetare ska få sluta så kan en person med flera årslöner i sparkapital utnyttja tillfället och "anmäla sig som frivillig". Antingen för att få lön en bit in på sitt fria liv, få ledigt under en period i jakt på nytt jobb eller ha chansen att få dubbel lön under en period om man tror sig kunna hitta nytt jobb relativt omgående.

6-12 månadslöner utan arbetsplikt är fullt möjligt. Det här är ganska vanligt för personer mellan 60 och 65, men med rätt sparande kan man ta dessa chanser betydligt tidigare. Det gäller att ha lite "tur" med tajmingen eller uthållighet att vänta några år på att tillfället ska dyka upp och troligtvis lättare hos en större arbetsgivare där man i det stora perspektivet mest är ett anställningsnummer. Är man riktigt kall kan man kanske göra sig omöjlig och provocera fram uppsägningen, men tveksamt moraliskt.

Erbjudanden som kräver kapital
Jag hade inga tankar på att vi skulle kunna sänka räntan på vårt bolån så mycket för ett par år sen. Vi prutade räntan regelbundet och tyckte vi hade fått till en ok deal. Helt plötsligt lanserade Avanza bolån för Private Bankingkunder där räntan var hälften av vår prutade ränta hos storbanken. Kravet 3 miljoner i kapital hos Avanza och max 50% belåning av bostaden hade varit jobbigt att klara av om man börjat från noll. Men med hjälp av att dessa faktorer redan fanns på plats gick det att snabbt ansöka om lånet och få det beviljat. Nu vet jag att det blivit kö för att få lånet så det var "tur" att vi lyckades ansöka och få det direkt. Det billiga lånet har sparat många sköna tusenlappar varje år sen dess (vi har för närvarande 0,79% boränta).

Ta chansen att starta eget
Rätt vad det är kommer du på en fantastisk affärsidé eller blir kontaktad av en kompis som vill ha med dig på sin idé. Att våga ta chansen att starta något eget är betydligt enklare om du vet att du klarar dig några år utan lön.

Bland det mest fantastiska jag hört talas om i denna kategori är Patrik Wahlén som är ordförande i börsnoterade bolaget Volati. När han och en gammal studiekamrat startade bolaget jobbade Patrik det första året utan lön. Istället för lön fick han aktier i bolaget, aktier som idag är värda runt 1 miljard kronor. Det var "tur" att Patrik hade sparat ihop pengar under sin tid som anställd annars hade han kanske aldrig vågat säga ja till att göra det där året utan lön på ett nystartat och osäkert bolag.

11 comments:

  1. Bra och tänkvärt inlägg! En buffert kan man med fördel nyttja för oförutsedda händelser såväl som möjligheter som du är inne på.

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:53 PM

    Av och till har man tur. Min fru fick ett bra erbjudande om avtalspension 1,5 år innan pensionen. Allt skulle vara klart inom ett kvartalskifte. Så företaget bli tvungna att hyra in en konsult för att avsluta jobbet. Av en händelse har vi även ett företag och vårt företag kunde direkt ställa upp med en kvalificerad konsult...

    Så veckan efter pensioneringen satt hon på sin gamla plats som konsult.
    Nu, 3 år senare dyker det upp lite jobb då och då då hon är den ända på som behärskar en utgående mjukvara

    ReplyDelete
  3. För egen del är det frihet att kunna göra vad jag vill och förmodligen starta eget någon gång!

    ReplyDelete
  4. Det ligger mycket i det du skriver. I turbulenta tider hos arbetsgivaren kan man dra ner på oron och faktiskt se möjligheterna, även om att "bara" är på (god) väg mot den finansiella friheten.

    Att göra sig omöjlig och därmed forcera en förändring skulle jag inte ha samvete att göra, men det är ju också en metod om man känner sig ordentligt utnyttjad.

    Bra inlägg och blogg!

    Mvh

    Egon

    ReplyDelete
  5. "den ända på som behärskar en utgående mjukvara".

    Den kompetensen är alltid efterfrågad. :)

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:48 PM

    Anmälde mig som frivillig för 18 månaders avgångsvederlag i början på året. Fick tyvärr nej trots pågående neddragningar på min arbetsplats. Min plan var att "pensionera" mig då jag är lite drygt 50. Men, som du skriver får man vara uthållig då det mycket väl kan dyka upp nya möjligheter närmaste tiden. Lite surt att gå miste om så pass många månaders arbetsfri lön. Får hålla ut ett tag till, men annars tar jag sannolikt steget ändå senare under året.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous8:37 PM

      Du får se till att göra dig ersättningsbar. Dokumentera ditt arbete, börja lära upp andra och små irritera chefen lite, typ "har jeansen krympt i tvätten" :)

      Delete
    2. Anonymous9:34 PM

      Får göra mitt bästa :) Närmaste cheferna var annars positiva och förstående, men sedan blev det stopp på någon högre nivå. Tog chansen att räcka upp handen trots att kategorin projektledare inte var direkt berörda vid det tillfället. De var kanske lite förvånade att jag som är drygt 50 visade intresse. Stora fördelen med att ha en ekonomisk trygghet. Förhoppningsvis kan det bli aktuellt senare under året och då känner de ju redan till mitt intresse...

      Delete
    3. He he, de kanske anade ugglor i mossen när du lite väl tydligt visade intresse? Se upp!

      Delete
  7. Finfina räntor på bolånet på Avanza och Nordnet. Tyvärr gjorde jag misstaget att binda en del av bolånet på 3 år förra året. Men det kanske går att flytta en del av lånet? Ska kolla upp det. Jag har inte heller kapital nog för att bli private banking-kund ännu (det lär dröja några år), kan därmed inte få de lägsta räntorna. Men, precis som du skriver, det gäller att vara öppen för möjligheter som dyker upp. Därför längtar jag efter att kunna känna mig mer ekonomisk "fri" än vad jag är idag, skulle ju kunna våga mer när rädslan för vad som kan hända minimerats.

    Mvh EDS

    ReplyDelete
  8. Viktigt att kunna ta chansen när den kommer!

    Själv provade jag att ta tjänstledigt för att driva eget (vilket funkade mindre bra).
    Kunde vara den första att hoppa på ett generellt erbjudande om 8 månaders lön för att gå.
    Investerar max i optionsprogrammet varje år på mitt nuvarande jobb.
    Är just på gång med att ta ett sånt där "superlån".

    Har och har haft många vänner och kollegor som inte har vågat eller kunnat ta motsvarande erbjudanden just för att de inte har luft i budgeten eller sparade pengar.

    ReplyDelete