Thursday, May 17, 2018

Känslan att kunna påverka

En av de mest frustrerande känslor jag vet är när arbetsinsatsen inte är tillräckligt tydligt kopplad till resultatet. Man lägger ner en massa jobb på något men resultatet blir inte ett dugg bättre eller till och med sämre. Jag hatar det!

Ett exempel som jag tycker beskriver vad jag är ute efter är när inget funkar för en elitidrottare. Ni vet skidåkaren som står där och säger att hen varit frisk hela sommaren och hösten och tränat mer än någonsin precis efter uppsatt plan men kroppen svarar inte nu. Jag skulle verkligen hata den känslan. Man skulle ju bara vilja veta att om jag gör x och y konsekvent i ett antal månader så blir resultatet z. Sen kommer givetvis inte den som tränar/jobbar mest alltid bli bäst, men jämfört med sig själv skulle man ju vilja att mer arbete gav bättre resultat.

På jobbet hände det ganska ofta när man lagt ner mycket jobb på något men det blev fel ändå pga otur med något man inte kan påverka eller någon chef som tog ett beslut i annan riktning. Över tid finns det säkert ett samband mellan hårt jobb och bra resultat. Men bara vetskapen om att jag kanske gör något i onödan sänker min arbetsmoral vissa gånger.

Vad har då detta med sparande och investeringar att göra? Om man som mig har en ganska enkel investeringsstrategi som består i att spara pengar och köpa ett visst antal aktier i ett antal storbolag med utdelning så blir insatsen och resultatet väldigt linjärt. Dvs sparar jag ihop 750 kr och köper 2 stycken Investor blir effekten väldigt tydlig. Jag får högre utdelning nästa år än vad jag hade fått utan att köpa dessa två aktier. Motiverande och kul för mig.

Om man däremot lägger ner väldigt mycket tid på att läsa på och leta bolagen som ska slå index är vi där med osäkerheten igen. Lägger man ner mycket tid och är duktig kommer det säkert löna sig. Men risken finns samtidigt att man lägger ner 100 timmar på att analysera ett bolag som man sen köper och får rejält stryk av index. Pga något man inte kunde förutse.

Känner ni igen mina tankar och att man helst vill ha ett tydligt samband mellan input och output?

12 comments:

  1. Bra skrivet. Därför investerar jag bara i index. Global/ Sverige gratis. Smidigt och krävs ingen tänkt alls. Blir varken bättre eller sämre än index. Känns bra. Tar ingen tid alls. Lycka till. Mvhjacke77

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Blir varken bättre eller sämre än index" är faktiskt helt fel. Även om man placerar pengarna i billiga indexfonder är dom inte gratis och de där tiondelarna i avgift genererar negativ ränta-på-ränta-effekt med resultatet att du halkar mer och mer efter index för varje år som går.

      Delete
    2. Inte Gratis. Stämmer! 0.11% i avgift min portfölj. Kommer du undan billigare om du köper aktier eller aktiva fonder? Det kan man inte kalla dyrt och att det blir dålig ränta på ränta effekt. Eller hur? Lycka till. Känns bra.

      Delete
    3. Anonymous11:14 AM

      Jacke, vad har du för fonder för att få ner avgiften så mycket? Antar Avanza zero för Sverige men vilken har du för globalt?

      Delete
    4. LF Global inx 0.22% avg. 50%
      Nordnet Superfonden Sverige 0% avg
      50%. Blir 0.11% avg. Jacke77

      Delete
  2. Jag tolkar dig som att det du målar upp ovan är konceptet risk? Det finns alltid mellan input och output, eller misstolkar jag dig?

    Jag vet inte vilken skola du följer, men jag är en Bogle/Fama investerare, och håller inte TA/FA eller "analytiker" speciellt högt. Det finns KNAPPT någon vettig vetenskaplig statistik på att detta skulle fungera bättre än att köpa hela index i en fond, i det långa loppet.

    Så min inställning är att visst, risken finns att mina indexfonder går ner kortsiktigt. Men så länge det finns innovationer kvar att skapa/upptäcka så kommer dessa kommersialiseras i bolag så som det varit sista hundratals åren och förhoppningsvis hamnar dessa innovationer i mina indexfonder :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:41 PM

    Det du beskriver är nog ganska allmänmänskligt. Men det kan finnas mycket att vinna på att stå ut med osäkerheten bättre än andra.

    Värt att tänka på är också att många gillar effekten i vissa sammanhang. T ex finns det många som gillar att spela på trav, stryktipset osv. Att slumpen spelar större roll än skickligheten gör att man kan hoppas på storvinst utan att lägga åratal av studier för att bli bättre på att pricka vinnaren.

    Det kanske tydligaste exemplet på att man kan vinna på att stå ut med slumpens inverkan är poker. Många spelare är rätt dåliga, men lockas att spela då man kan ha tur en kväll och vinna ändå. Detta på ett helt annat sätt än det hade gått att locka nybörjare att betala in sig i t ex en schack turnering, då de varit chanslösa från start och åkt ut direkt. För hyfsade spelare kan frustrationen bli stor när det går dåligt pga andra spelares tur. Bäst klarar sig den som både är duktig på spelet och kan ta tillfälliga förluster med ro, utan att låta det påverka ens spel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:11 PM

      Att vinna på odds i längden har ingenting med slump att göra. Det är iskall matematik som gäller. Spelar man bara på det man tror ska hända kommer man förlora runt 5%

      Delete
    2. Anonymous10:08 PM

      I längden ja. Men på kort sikt kan man ha tur ełler otur och vinna/förlora mer än man "förtjänar" i betydligt högre grad än i t ex schack eller för den delen valfri sport.

      Delete
  4. Just enkelheten som jag gillar i din investeringsfilosofi. Jag struntar också i allt vad index heter och försöker precis som dig fokusera på att ha en hög sparkvot och kontinuerligt köpa aktier som jag tror kommer klara att ge god utdelning på lång sikt. Är sparandet tillräckligt högt är det bara en trevlig bonus om aktiekursen slår index men så länge jag inte planerar att sälja aktierna spelar det inte så stor roll egentligen och goda utdelningsaktier finns ju ingen anledning att sälja.

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:05 PM

    Imponerad att du låter H&M och Ratos ligga kvar i din portfölj, förr eller senare är dom bolagen inne igen....under tiden får du acceptabel utdelning kan jag tänka mig. Gillar din portfölj och spridning samt att du även har en grundplåt i indexfonder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Såhär långt hade det varit bättre att klippa förlusten i tid. Men att inte sälja är i alla fall bekymmersfritt då man slipper fundera. Och i tex fallet Telia har det varit bra att rida ut vågen där jag nu ligger plus minus noll i kurs dvs mycket plus med hjälp av utdelningen. Istället för att ta förlusten och sälja på 38.

      Delete