Thursday, May 31, 2018

Bästa månaden i mitt liv

Mindre än två timmar kvar av maj 2018. Det är redan klart att det blir den varmaste majmånaden i Sverige någonsin (skriver tidningarna, men den varmaste så länge man mätt är nog mer korrekt). Och om inget väldigt tragiskt händer närmaste två timmarna kan jag nog sammanfatta den till den bästa månaden i mitt liv.

Vädret har ju varit helt otroligt och jag har verkligen njutit av min frihet. Cyklat, sprungit och promenerat ute. Livet har verkligen varit bekymmersfritt när jag rullat ner med cykeln i t-shirt och shorts för att gå på gymmet eller handla. Det har rullat in en bra månadslön i utdelningar och jag har haft en massa roliga aktiviteter. Att min fru fortfarande jobbar så hushållets totala förmögenhet ökar med många tusenlappar i veckan måste jag erkänna känns riktigt bra det också, även om jag tycker lite synd om henne ibland på mornarna när hon ska iväg. Men hon verkar trivas helt ok och ska nog överleva att jobba fram till årsskiftet som planerat. Sen får vi se om och i så fall hur mycket hon kommer jobba efter det.

De senaste dagarna har jag tänkt lite extra på det här med frihet. Ordet fri cirkulerar mycket i spar-världen. För många handlar det bara om att ha tillräckligt med pengar för att inte behöva jobba. Men är det verkligen behov av att jobba för pengar det enda som begränsar friheten och vill man vara helt fri? Jag såg också att bloggaren Farbror Fri funderat på att sluta blogga för att bloggen skapat lite press och blivit som en typ av jobb, vilket han kämpat så hårt för att slippa. Till viss del kan jag känna igen det att jag gärna vill skriva 4-5 inlägg i veckan. Men för mig är bloggen bara rolig och att ha lite press på mig själv att skriva för att inte besökare ska behöva komma tillbaka flera gånger utan att mötas av nytt inlägg tycker jag är en bra fast punkt i tillvaron. Det är ändå väldigt fritt då jag egentligen inte behöver skriva och kan skriva om vad jag vill. Då ska vi också komma ihåg att jag har ett väldigt fritt liv i övrigt där bädda sängen och handla eller tvätta innan kl 17 när min fru kommer hem kan vara enda måstena en hel dag.

Jag tror 90% frihet ibland kan vara bättre än 100% fri. Men jag ska försöka återkomma om detta lite mer strukturerat i ett senare inlägg.

16 comments:

  1. Kan det inte kännas lite vemodigt ? Något du kämpat för i många år lyckas, men det är (paradoxalt) inte i sig en stor händelse. Snarare förbyts jobbet mot en stilla tillvaro där du kanske tvingas ta itu med allt det som man slipper när man är i arbete. Arbete är inte bara något man gör för pengar. Frihet är ovant, därför skrämmande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte vemodigt och fördelarna överväger nackdelarna enormt. Det jag kan sakna är snarare sparandet och strävan mot målet än jobbet och inrutade vardagen.

      Delete
    2. Anonymous11:13 AM

      Jag var ledig i två år när jag var 35-37 pga. lågkonjunktur och generöst uppsägningsavtal. Skönt initialt, men skittråkigt på slutet. Hittade väl inte min grej helt enkelt. Var/är civilingenjör och fortsatte med detta efter ledigheten.

      Delete
  2. Anonymous12:12 AM

    Jag tror att människan behöver mål för att leva ett lyckligt liv, men att många slentrianmässigt kopplar det till jobb och karriär. Jag är själv enormt fixerad vid just frihet, som för mig innefattar allt från ekonomisk frihet, mental frihet, fysisk/kroppslig frihet. Med så många områden att känna frihetsbehov inom får man jobba hårt, men underbart när arbetet ger resultat. Låter kanske flummigt, men rent konkret handlar det ju bara om hur jag prioriterar mellan olika områden i livet.

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:00 AM

    Det är ju inget som säger att du måsste skriva x eller y antal inlägg i veckan? Skriv det du har lust med och orkar, i övrigt va precis så fri som du vill! Känns meningslöst att lämna ett jobb för ett annat.

    ReplyDelete
  4. Jag tror, som någon annan skrev ovan, att människan behöver mål i någon form för att må bra. Men målen kan vara olika svåra beroende på individens behov och livssituation. I ditt fall är 4-5 inlägg i veckan ett mål som verkar lätt att uppnå och som inte kräver mycket ansträngning alls (vilket verkar passa dig och din livsstil just nu). Ett svårare mål, t.ex. 4 inlägg om dagen, skulle kräva mer ansträngning och skapa mer press.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:58 PM

    Kan också tycka att det vore skönt att gå i pension några år tidigare än 65, men att inte göra något meningsfullt med mitt liv på 20+ år skulle jag inte klara av.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så pension vid 65 är inte aktuellt då om du räknar med att leva till 85? Eller finns det något meningsfullt att göra efter pensionering?

      Delete
    2. Anonymous9:19 PM

      Nu behandlar jag åren före 65, och då hoppas jag kunna åstadkomma annat än att själv bestämma när jag behöver gå upp på morgonen. Men alla är olika.

      Delete
    3. Anonymous10:25 PM

      Vem menar du har det som enda mål i livet? Jag har aldrig hört någon som har det som sitt enda mål.

      Delete
  6. Bra inlägg och kan känna igen mig i saknaden att jobba mot "målet". Dock borde nya mål utan problem kunna skapas (av sig själv) längre fram.

    Rimligt att det tar den tid det tar att landa den nya situationen. Rätt var det är har du fullt upp med något annat. Starta en ny blogg, flytta till spanien eller något annat.

    Tänker också på vad rullstolsinvesteraren skrev för någon år sedan. Att det inte var så kul att ha 100% av dagen ledig och utan krav.

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:34 PM

    Är det bara jag som har problem med din sida dom senaste dagarna,tar typ 2 minuter och ladda den då det körs flera script.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har jag inte märkt själv. Skulle vara intressant att höra om fler upplever problem.

      Delete
    2. Funkar utan problem för mig kan jag meddela. Tack för tänkvärt inlägg.

      Mvh

      Egon

      Delete
  8. Anonymous5:52 PM

    Texten (Den här webbplatsen använder cookies från blabla) står högst upp som den gjort ett tag men det som segar ner är att det kommer upp samma text som täcker reklamen längre ner till höger. Jaja,jag vet,I-landsproblem

    ReplyDelete
  9. Roligt att höra om den grymma månad du haft. Grattis! Jag har också noterat att det skrivs mycket om att vara "fri" på olika bloggar och de allra flesta har olika sätt att nå dit. Alla är roliga att läsa men självklart passar inte alla sätt för alla människor. Själv tycker jag att jag har skaffat mig en stor frihet genom att välja att vara egen företagare. Det faktum att jag trivs i min vardag gör att jag inte längtar lika mycket som vissa andra efter att slippa gå till jobbet.


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete