Sunday, May 06, 2018

Avslutad snålmånad

Jag bestämde mig i början av april för att helt spontant köra en klassisk snålmånad. Något jag ofta gjorde i bloggens inledning för att successivt lära mig själv att leva sparsamt. Den här gången var syftet istället att ifrågasätta vissa kostnader som smugit sig på och att återuppliva gamla minnen.

De fasta kostnaderna har gått upp lite på senare år med bil, Netflix etc. Så det handlade mest om att hålla nere transport i form av SL-kort och matkostnaden. Samt tänka igenom eventuella köp en extra gång. Jag tror det fick ungefär tänkt effekt och det ska bli skönt att börja leva som vanligt imorgon igen. Vanligt innebär kostnader på 10.000 kr i månaden per person i vår tvåmannafamilj. (Mindre än vi kan leva på resten av livet enligt 4%-regeln. Det betyder att vi hade ackumulerat kapital även om inte min fru jobbat och inte heller jag hade dragit in några pengar alls).

Nästa helg kör vi kick-off. Vi brukar köra på hösten men det kändes bra med en avstämning såhär 4-5 månader in på min frihet. För er som inte hängt med på bloggen är kick-off ungefär som en konferens på jobbet fast man kör den privat och pratar mål och upplevelser på ett lite grundligare sätt än man kanske kommer sig för i vardagen. För första gången blir det på konferensanläggning med middag och övernattning. Så det är tur att snålmånaden är över.

7 comments:

  1. Hej Miljonären!

    Du har inga konkreta siffror att dela med dig av gällande effekten av ditt snålande?

    Tack för inspirerande blogg!

    /Frugalism

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blev ungefär 2000 kr i minskade kostnader jämfört med normalt den gångna månaden. Inget SL-kort och 5-6 uteblivna uteluncher var de största delen.

      Delete
  2. Anonymous8:44 PM

    Vad har du för tankar kring den svaga kronan? Vad finns för för- och nackdelar?

    Hur påverkas man till exempel utav en stark resp svag krona om man äger fonder? Till exempel indexfonderna du har som handlas i sek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fördel - Fler kronor i utdelning från utländska aktier, högre vinst för svenska exportbolag och kursuppgång för fonder som placerar i andra länder (även om fonden handlas i SEK eftersom den innehåller aktier som handlas i annan valuta).

      Nackdel- Dyrare import, dyrare utlandssemester och svårare att leva utomlands på svensk utdelning.

      Delete
  3. dela på netflix med en kompis, så har ni stående överföring varje månad på halva beloppet.

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:36 PM

    Ladda ner gratis. På Netflix finns det väl ändå bara amerikanskt skräp. Förstår inte riktigt hur du får in bilkostnaden på 10tkr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi är två i hushållet. Sen räknar jag nog inte helt ärligt på värdeminskningen.

      Delete