Friday, May 18, 2018

En helg på landet

Idag jobbade min fru halvdag och jag hämtade upp henne vid lunch innan vi åkte ut till mina föräldrars lantställe. Det kommer bli en helg med bland annat träning, bastu, vedjobb och iläggning av flytbrygga. Kanske lite fiske också.

Än så länge är det skillnad på vardag och helg i och med att en i familjen fortfarande jobbar. Men att jag kan packa i ordning allt i lugn och ro och fylla bilen på förmiddagen och vi kommer iväg vid lunch en fredag är ett fall framåt och ger lite försmak på hur det snart kan vara när vi båda är fria. Vi pratar och funderar mer och mer om framtiden för varje dag.

Även om det blivit lite svalare i luften senaste två dagarna är det ju verkligen härligt väder. Och det är inte utan att vi funderar på hur och var vi vill bo olika delar av året. Södra Europa okt-april och Sverige maj-sept kanske inte är så dumt ändå? Men om ett par veckor är det säkert regn och 10 grader och södra Europa känns rätt även för slutet av maj.

Lovar återkomma med lite bilder under helgen.

7 comments:

  1. Anonymous9:06 AM

    Varför har du inte med dina fonder över innehav?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra fråga. Det borde jag ha. Fixar det!

      Delete
  2. Anonymous2:03 PM

    I äldre inlägg skriver du att du eventuellt skulle flytta över pengar från indexfonder till lysa. Hur tänker du kring det idag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att jag fortfarande överväger det. Men gillar samtidigt att ha större delen samlat på Avanza och se totalen via en inloggning. Men köper för en tusenlapp då och då via Lysa och inte köpt en fondandel på länge hos Avanza. Så utesluter fortfarande inte större överflyttning i framtiden.

      Delete
  3. Kalle5:59 PM

    Personligen skulle jag kunna tänka mig att bo i södra Europa oktober - mars. Men hellre Sverige på sommaren. Är det nere vid Medelhavet är det för varmt på sommaren. Men helst kanske bo året runt kanske i sydtyskland, nordfrankrike eller Schweiz.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:56 PM

    Boende efter pensionen... Då skulle jag kunna tänka mig följande upplägg.
    Fira jul hemma i Sverige med närmaste familjen/släkten. Kanske hyra nåt mysigt stort hus med julstämning där alla får plats. Nyår med goda vänner, antingen i Sverige eller resa iväg till nåt kul ställe. Januari-februari tar man på södra halvklotet och tankar lite sol. Sen kör man mars och kanske en bit in i april i alperna. Därefter hem till Sverige maj till september nån gång, spenderar tiden på sommarstället blandat med aktiviteter inom Sverige med vänner och familj. Hösten tillbringas sedan nånstans i södra Europa innan man åker hem för julfirandet.

    ReplyDelete
  5. Det lät supertrevligt faktiskt! Mycket resa blir det ju, så det gäller att pensionera sig ung så man orkar med :)

    ReplyDelete