Monday, August 01, 2016

Utdelningsmål ute till höger

Jag har kompletterat listan med mina innehav ute till höger med en utdelningsprognos/målsättning för 2017-2021. Detta bygger på att jag jobbar heltid fram till 2021 och sen tvärt slutar jobba. Det kan mycket väl bli så att jag istället jobbar lite mindre 2019 och framåt och därmed har en minskad takt några år där.

Det jag har bestämt nu är att jag i alla fall ska fortsätta att jobba heltid fram till sommaren 2018. Som allra kortast. Sen får jag utvärdera läget efter det.

Bakgrunden till prognosen är att jag räknar med att vara fullinvesterad någon gång runt årsskiftet eller början av 2017. Ökningen efter 2017 ska ske genom:
1. Nysparande på 250.000-270.000 per år (räknar med att sänka sparandet och öka mina kostnader med några tusenlappar i månaden efter över 10 sparsamma år)
2. Återinvesterad utdelning
3. Utdelningstillväxt

Att det blir en större återinvesterad utdelning och att basen som får en utdelningstillväxt blir större med åren förklarar att ökningen blir snabbare och snabbare, ökar med 2.000 kr extra för varje år. En avvägning blir ju också fördelningen hög utdelning och utdelningstillväxt. Kortsiktigt blir det ju lätt att klara nästa års mål genom att köpa bolag hög direktavkastning, men då blir troligtvis utdelningstillväxten lidande och svårare att klara målet kommande år.

Såhär ser alltså prognosen ut
2017 - 100.000 kr
2018 - 117.000 kr
2019 - 136.000 kr
2020 - 157.000 kr
2021 - 180.000 kr

Tillsammans med en fondportfölj på minst 1 miljon kronor och en tjänstepension som kan börjar betalas ut från 55 års ålder bör detta räcka livet ut. Vill jag lyxa till det får jag ta ett extrajobb.

15 comments:

  1. Anonymous10:40 PM

    Med hur mycket ska du höja till kostnader per månad? Vad ska du unna dig från 2021 och framåt som du inte gör nu?

    ReplyDelete
  2. Blir ett nytt inlägg om det, har berört det lite tidigare. Men troligtvis upp till runt 9000 från dagens <6000. SL kort på vintern och utlandsresa på sommaren ligger bra till.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:53 PM

    Hur mycket räknar du med i genomsnittlig utdelningstillväxt per år från din portfölj och vad är detta antagande baserat på?

    ReplyDelete
  4. Räknar på runt 3% i utdelningstillväxt som ett snitt mellan år och på portföljen som helhet. Hoppas och tror att det är något försiktigt.

    ReplyDelete
  5. Hej!

    Med de innehav du äger så tror jag också att en utdelningstillväxt på endast 3% är väldigt defensivt räknat (det hoppas jag i alla fall då jag äger flera av dessa).

    Med din höga spartakt och de aktier du planerar att köpa så tycker jag hela utdelningsprognosen känns väldigt försiktig, men hellre det än tvärtom antar jag.

    Passar på och fråga vad du tror om Telia och Volvo framöver? Personligen har jag valt bort dem just med tanke på att de har haft svårt att visa tillväxt de senaste åren.

    Må väl och lycka till framöver!

    ReplyDelete
  6. Tack! Hoppas du har rätt kring utdelningstillväxt. Är inte rätt person att ge aktietips men jag har ju rätt mycket både Volvo och Telia och kan mycket väl tänka mig att fortsätta köpa lite till på dessa nivåer. Volvo borde ju absolut kunna höja utdelningen på sikt. Kan Telia bli stabila runt 2,50/år tycker jag det är helt ok.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:04 AM

    Kul blogg du har, den ska jag passa på att följa.

    En kort fråga om tjänstepensionen.

    Du säger att du räknar med att ta ut den redan från 55. Nu har jag ingen örnkoll på bestämmelserna, men är det inte så att alla politiska partier vill höja åldern för uttag av alla slags pensioner, dvs även privat pensionssparande och tjänstepension?

    Hur ser du på den risken?

    ReplyDelete
  8. Den risken finns absolut. Fast egentligen är det ingen större fara om jag får ett högre belopp från 59 eller ett lägre från 55. Det går ju att komensera för på olika sätt och pengarna försvinner ju inte.

    Just nu räknar jag på att utdelning ska vara grunden plus att sälja fonder för kanske 50.000 per år fram till tjänstepension kan börja tas ut. Och med 1 miljon i fonder räcker det längre än till 55 även helt utan avkastning.

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:08 PM

    Hur osannolikt det än är, hur funderar du om en aktie totalt går omkull?
    T ex H&M, hur påverkar det din månadsinkomst etc, väger de andra aktierna upp, totala är inkomsten per år du är ute efter? 20-25 000kr mindre en månad påverkar ganska mycket även om huset/lägenhet är avbetalat.
    Har försökt hitta information om hur man går till väga för att förtidspensionera sig vid t ex 40, vad är det som gäller, är det bara att säga upp sig och gå ur arbetsförmedlingen? Och hur har du lagt upp den diskussionen för familj och vänner?

    Intressant blogg måste jag säga, idag möts man nästan med förakt för att man inte vill jobba hela livet och "göra rätt" för sig mentaliteten blåser upp, svårt att ta den diskussionen med människor.

    ReplyDelete
  10. De aktier jag planerar att vikta tyngst som H&M, JNJ, Industrivärden och Investor ska ju mycket till om de går i konkurs. Men det skulle innebär max 2000 kr i månaden i minskad utdelning (i dagens penningvärde) dvs en minskning på kanske 10% av totala utdelningen .Det klarar jag. Slopad utdelning enstaka år är betydligt större risk och det är anledningen till att jag vill ha 1 miljon i fonder.

    ReplyDelete
  11. Ang hur man slutar jobba har jag aldrig tänkt på att det skulle vara svårt. Man säger väl upp sig, slutar betala a-kassa och struntar i att gå till arbetsförmedlingen tänker jag.

    ReplyDelete
  12. Anonymous9:22 PM

    Jag räknar med att ta ut lite a-kassa. Jag har ju betalt in pengarna. Iofs dåligt insatt i vad som krävs och hur mycket arbete det är att registrera sig som arbetslös. Sen finns ju risken att det är svårt att inte få ett nytt jobb. Tycker du det är omoraliskt tänkt eller är det delarna ovan som jag är dåligt insatt i som avskräcker dig?

    ReplyDelete
  13. Har funderat på det och skrivit lite om det. Är inte helt främmande för 6 mån med a-kassa efter 13-15 års jobb och betalande. Men "renast" vore ju att slippa och sluta tvärt.

    Har man sagt upp sig frivilligt är det väl dessutom karenstid innan man kan få a-kassa tror jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:46 PM

      Det är omoraliskt att fuska till sig akassa om man har ett jobb.
      Dessutom får man räkna med en hel del problem som risk för avstängning. Klarar man inte av att jobba bör en läkare eller en psykolog göra en undersökning. Och i såna fall är det sjukskrivning som gäller. Tycker jag.

      Delete
  14. Absolut. Du har ju helt rätt egentligen. Lätt att fastna i tänk som att alla andra ju utnyttjar systemet.

    ReplyDelete