Wednesday, August 17, 2016

Börjat kämpa på med min bok

Har ju länge drömt om att skriva en bok och nu tänkte jag lägga ner lite jobb på att få drömmen att bli verklighet. Så får vi se hur långt det räcker. Är mer text än man tror som ska till. Tanken är att skriva en bok som är en blandning av min egen resa mot ekonomisk frihet med tips och allmänna trix för den som antingen vill få ihop en ekonomisk bas för extra lyx eller möjligheten att jobba mindre senare i livet. Kommer finnas allt från nybörjartips för hur man kommer igång med ett månadssparande till roliga anekdoter för den som vill ta sparandet typ100 steg längre som jag gjort.

Det har varit en rivstart på jobbet här efter sommaren med fulla dagar för mig. Försöker också hinna träna så gott som varje dag direkt efter jobbet. Så ofta inte hemma förrän kl 19 eller 20. Så har fått bli lite skrivande på boken mellan kl 22 och 24 ett par dagar nu.

Men det är kul så kämpar på med målet att ha själva manuset klart runt årsskiftet kanske. Sen vet jag inte hur lång tid det kan ta efter det. Men att ha boken ute till nästa sommar vore ju fullt möjlig om allt klaffar. Det gör att jag inte kommer vara färdig på min ekonomiska resa när boken ges ut. Vilket på sätt och vis känns lite synd. Kanske hade det varit roligare och tydligare koncept för läsarna med en bok från en person som lyckats bygga upp en ekonomi som möjliggör pension innan 40 års ålder. Jämfört med en bok från en person som planerar att kunna sluta jobba innan 40. Men känns samtidigt fel att sitta och vänta i ett par år på att ge ut boken när jag har lust att skriva nu och tycker det känns kul.

Visst lovar ni att köpa en bok om den blir verklighet?

33 comments:

  1. Anonymous10:28 PM

    Jag lovar att låna boken på biblioteket. Du har inspirerat mig till att leva billigt, annars hade jag självklart köpt boken.

    /Tråk Lennart

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:51 PM

    För att följa upp ovan, jag lovar att tjata in boken på varenda bibliotek jag går förbi

    ReplyDelete
  3. Sitter och skriver på min första bok (fiction, typ 200 sidor än så länge) och nu inser man hur extremt mycket jobb som ligger bakom en 400 sidors roman!

    ReplyDelete
  4. Sitter och skriver på min första bok (fiction, typ 200 sidor än så länge) och nu inser man hur extremt mycket jobb som ligger bakom en 400 sidors roman!

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:28 PM

    Hur kommer det att bli med anonymiteten?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous8:52 AM

      Det är jättevanligt att författare använder pseudonym.

      Delete
  6. Jag vill ha ett ex!:)

    Riktigt spännande projekt. Att skriva en bok står på min bucket list och så fort som tid och inspiration finns där kommer jag gasa.

    Tycker inte du ska fundera så mycket på om du gått i mål med din plan eller inte när boken skrivs. Boken kan väl istället fokusera på den fantastiska resa du gjort och om målet som är alldeles runt knuten.

    Kämpa på! Snart sitter du där med boken i näven och kan känna dig duktigt nöjd:)

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:32 AM

    Om alla på planeten börjar leva som du och snålsparar istället för att konsumera hade hela världsekonomin kollapsat.
    Hur tänker du kring det, att du är beroende av att andra inte följer ditt exempel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi lever i en ändlig värld, alla kan inte konsumera allt hela tiden.

      Delete
  8. Haha Tråk-Lennart helt rätt. Har själv tjatat in massa böcker på biblioteket och då får författaren dessutom några öre varje gång boken lånas ut.

    Jag hoppas att pseudonym funkar. I alla fall om jag ska ge ut boken under de närmaste året då jag fortfarande jobbar.

    Om alla på jorden spenderade 6000 kr i månaden skulle väl ekonomin växa rejält? Men du har absolut ett poäng då jag har fler läsare i Sverige än Afghanistan. Men tänk såhär om Susanna Kallur startar en blogg om sin satsning mot OS 2020. Då kan ju inte hon oroa sig för att halva Sveriges befolkning ska säga upp sig och satsa på häcklöpning. Det skulle inte heller vara bra för svensk ekonomi. Kan jag inspirera några 1000 personer att spara några 1000 lappar till varje månad är det bara bra.

    Tack alla som överväger att köpa ett ex och för lyckönskningar.



    ReplyDelete
  9. Anonymous7:53 AM

    Kommer definitivt köpa ett ex, kör hårt Miljonären!

    ReplyDelete
  10. Tack för en bra blogg självklart kommer jag köpa boken.. Kanske blir nästa års julklappstips=)

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:22 AM

    Gillar inte att läsa böcker men skulle läsa din bok med glädje. Lycka till

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:26 AM

    Absolut köper jag ett ex!

    ReplyDelete
  13. Anonymous9:10 AM

    Jag kommer absolut att köpa boken!!

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:15 AM

    Köper helt klart en bok! Men ett litet önskemål kulle vara något kapitel som beskriver lite mer hur nyckeltal fungerar och tolkas. Känns som att det finns så mycket böcker i stil med "såhär kan alla svenskar bli miljonärer", "vägen till din första miljon" etc som beskriver ränta på ränta över tid osv. Väldigt bra och peppande böcker men saknar oftast fakta om hur man gör en enkel analys av aktier.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Martin7:57 PM

      Det är ju totalt ointressant, finns redan att läsa tex Lundaluppens utmärkta blogg.

      Delete
  15. Anonymous9:54 AM

    Jag köper såklart.

    Dock tror jag det tar längre tid än man vill tro att parallellt med arbete skriva en bok.

    Tanke; coolt att läsa en bok som började att dikteras under resan, avslutades efter resan. Om 10 år vill jag läsa volym 2 versionen om hur du lever livet i Sverige/Portugal. Kommer sälja bra!

    ReplyDelete
  16. Jag håller med om att många maler på om ränta-på-ränta-effekten, men i ärlighetens namn känns det inte som att miljonären är rätt person att skriva om aktieanalyser. Jag gillar framför allt bloggen för att den tar upp konkreta förslag. Varför inte skriva om varför man ska plocka upp pantburkar eller hur miljonären köper mat i butik. Jag blev tex besviken på Joel Bladhs bok som ska fokusera på familjen, men ändå inte har mycket konkreta tips för den vanliga familjen (om man bortser från enstaka sidor i slutet). Varför inte konkretisera vinsten av storkok eller att äta frukt på jobbet och visa för Svensson vilka oväntade möjligheter som faktiskt finns. Det skulle jag gilla! Kommer kanske inte köpa boken då jag nu gått och blivit biblioteksbesökare pga miljonären, men om den är bra nog och värd att återkomma till skulle jag kanske kunna göra det. Lycka till!

    ReplyDelete
  17. Anonymous10:31 AM

    Jag kan tänka mig att se filmen men bara om den är regisserad av Michael Bay!

    http://24.media.tumblr.com/7c4c8ff16986cb5f39dbd05057c51896/tumblr_mz66fwOQJE1r4gei2o6_400.gif

    ReplyDelete
  18. "Om alla på planeten börjar leva som du och snålsparar istället för att konsumera hade hela världsekonomin kollapsat. Hur tänker du kring det, att du är beroende av att andra inte följer ditt exempel?"

    Det stämmer överhuvudtaget inte. Om människor lever snålare så gör det ingenting att den totala produktionen faller, du behöver ju färre saker. Dessutom är det i allt större utsträckning robotar och maskiner som producerar det vi behöver. Vi skulle alla leva i ett subjektivt överflöd och ha det vi behöver.

    ReplyDelete
  19. Tack för alla löften om bokköp och lyckoönskningar med boken!

    Jag kommer fokusera mycket på min resa, 10 bra spartips för de breda massorna, några dåliga spartips som bara passar oss som har sparandet som hobby men inte ger så mycket pengar. Sen kommer jag skriva en del om det här med tidig pensionering, hur man kan tänka åren mellan jobbslut och att man kan börja plocka ut pension och annat som jag aldrig sett i någon svensk bok tidigare. Givetvis blir det lite om ränta på ränta, aktier, fonder etc även om det här är svårt att komma med så mycket helt nyskapande så kan man inte räkna med att alla som läser boken redan läst 5 andra böcker. Utan vill skapa en heltäckande guide.

    ReplyDelete
  20. Hej miljonären! Jag tror som många andra att det roligaste att läsa om är tvättstugebajsande och burkletande, eftersom det var det som gjorde att du stod ut från andra ekonomibloggar. Helheten är så klart viktig också, men se till att krydda rejält med att värma nudlar i handfat osv. Trevlig helg

    ReplyDelete
  21. Kul och "grattis". Se nu till att ej ta ut dig för mycket. Det ska vara ROLIGT och GIVANDE att skriva. Annars blir resultatet därefter.

    Ska vi byta böcker? Du köper min, jag din?;)

    /Sofokles

    ReplyDelete
  22. Anonymous3:39 PM

    Du har lärt mig och spara, så jag sparpengarna istället för att köpa boken.

    ReplyDelete
  23. Anonymous5:20 PM

    Ett tips!

    Tyckte din blogg var otroligt rolig och läsvärd när du började skriva. Jag tänker på julafton hos föräldrarna med den dåvarande flickvännen. Planerna på att bli tidningsbärare. Taxichaufför var visst uppe på listan också. Fokusera på det, och din personliga resa. Nu vet jag faktiskt inte vad bloggen representerar.

    Att komma dragande med en massa ränta på ränta, och aktiefonder hit och dit är totalt ointressant. Stupiditer som Hur jag blir grymt rik på aktier produceras det hur mycket som helst av.

    Lars

    ReplyDelete
  24. Tack för konstruktiv kritik Lars!

    ReplyDelete
  25. Agaton6:44 PM

    Du skulle också kunna skriva boken "nu", bearbeta den grundligt under ett år och ge ut den i samband med att du går i pension. Nu vet jag inte hur du planerar att ge ut boken, men om ett etablerat förlag är inblandat är det ändå ganska lång tid som går från dess att ett "färdigt" manus skickas in och till dess att boken ligger ute för beställning på adlibris - den processen i sig kan kräva åtminstone ett drygt år. Don't stress it. Och självklart kommer vi att köpa din bok och lystet läsa den!

    ReplyDelete
  26. Miljonären: Din blogg har ju varit en stor framgång så om du vill lyckas med boken skall den ha samma stil tror jag. Fokus på sparande och utdelningsinvestering.

    När det gäller att leva på utdelningarna har jag börjar räkna på det. Du (och dina läsare) får gärna slänga ett öga på det här exemplet:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/17VZNgoTsfpZdKH-5xB3i458a-f8WP8OHT99bBH-BT_Y/edit?usp=sharing

    Kraftigt förenklat naturligtvis men saknar jag något väsentligt i uträkningen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Tor. Det man skulle kunna argumentera för är att det saknas pengar till att betala skatt på innehavet. Runt 1% av innehavets värde kan man nog räkna med över tid även om skatten är lägre just nu pga lågt ränteläge.

      Delete
  27. Självklart skulle jag köpa den. För att stötta dig och för att jag verkligen gillat din blogg som jag följt sedan nudlar på hotellrummet.
    Du har kommit långt på din resa!

    ReplyDelete
  28. Anonymous9:45 PM

    Det finns för många hastigt ihopknådade amatörböcker med stort typsnitt och dubbla radavstånd för att fylla ut. Stressa inte, låt det ta sin tid och gör det rätt. Ge ut boken i samma veva du tar steget ut i frihet.

    Boken bör bli en beskrivning av resan, en mellan raderna och "best of" from bloggen. Inkludera ett par favoritinlägg och några minnesvärda kommentarer.

    ReplyDelete
  29. Självklart har du rätt med skatten! Jag har lagt till den i uträkningen nu.

    ReplyDelete