Saturday, August 27, 2016

Uppdaterat listan ute till höger

Då har jag uppdaterat mina aktieinnehav ute till höger (om du läser bloggen på datorn). Är nu nere på 300.000 i likvider. Köpen går lite långsammare än planerat, men tanken att fortsätta fylla på året ut ligger kvar. Dvs ordentlig sättning i början av nästa år är sämsta tänkbara scenario för min del. Då planerar jag ju dessutom att sänka månadssparandet till runt 22.000 kr i månaden då jag tänkte höja mina omkostnader lite.

Jag har lite olika scenarion kring utdelningen och den prognos som ligger ute till höger här på bloggen är den överlägset mest försiktiga. Den skulle kräva rätt många års arbete till. Vilket jag inte hoppas och tror ska vara nödvändigt. Prognosen har också ett fel och att det är att jag räknar på rimligt antal aktier den 31/12 ett år och det antal aktier i kombination med en försiktig prognos på utdelning per aktie utgör uppskattade utdelningen för helåret efter. Men jag kommer ju hinna köpa en hel del fler aktier innan utdelningssäsongen på våren. För vissa kvartalsutdelare har jag ju kanske 9-10 månader på mig till att köpa aktier som ger utdelning under kommande året. Men bättre räkna lite lågt tänker jag.

Oavsett prognos har jag bestämt att jag ska jobba heltid som nu till sommaren 2018 i ett första skede. Så fram tills dess är det egentligen inte så mycket att fundera på, utan bara nöta på, invänta nästa #uppesittarkväll och lön. Köpa mina 3 Investor om dagen, slå till på lite H&M då och då när den närmar sig 250 igen plus en lite större post på runt 800 euro/dollar i antingen Kone eller JNJ varje månad.

9 comments:

  1. Vad räknar du med för aktiekapital till sommaren 2018?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aktiekapital sommaren 2018 är svårt att uppskatta. Men om börsen står still och jag sparar och återinvesterar enligt plan så runt 3,3 miljoner i aktier plus fonderna. Men kan ju vara 2 eller 4,5 miljoner också beroende på börsens utveckling.

      Föredrar därför att titta på utdelning ej aktiekurs.

      Delete
  2. Anonymous10:42 AM

    Gillar din strategi att köpa regelbundet för mindre belopp.

    Vet du eller någon annan av läsarna här om man skulle kunna lägga in en stående daglig köporder på indexfonder?

    Hade tänkt mig att köpa för någon hundralapp varje dag men har inte tid eller lust att logga in dagligen. Ett alternativ är så klart att månadsspara, men jag skulle vilja spara dag för dag.

    ReplyDelete
  3. Anonymous 10:42

    Det är bara lägga in månadsköp på tex avanza på den fond du vill köpa. Men du får lägga in 20 st månadsordrar för varje datum så för du köp varje dag, varje månad.

    ReplyDelete
  4. Fin portfölj och intressant sätt att visa den!

    Själv kör jag en annan strategi som bygger på att jag hela tiden har max fem aktier att investera i och endast får lägga till en ny då en jag blivit fullinvesterad i en annan, se beskrvning här.

    Det är nog klokt att räkna försiktigt. Sannolikheten för positiva överraskningar ökar ju då. :-)

    Jag köper endast en gång per kvartal, vilket verkar vara helt olikt dig.

    Mvh

    Egon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad är tanken bakom att bara köpa en gång per kvartal?

      Delete
  5. Menar du att aktiekurserna svänger mycket mer än utdelningarna?

    ReplyDelete
  6. Ja jag menar absolut att kursen svänger mer än utdelningarna. Flera av de bolag jag äger har aldrig sänkt utdelningen. Men alla aktier har gått ner under perioder.

    ReplyDelete
  7. Intressant. Jag har väl tänkt att utdelningen brukar följa utvecklingen av aktiekursen. Gick t ex på en nit med Ratos omkring 95kr en gång.

    ReplyDelete