Sunday, August 28, 2016

Klassisk snålmånad

Ni som läste bloggen redan för 9-10 år sen kommer kanske ihåg mina snålmånader som spred sig och blev ganska populära. Det bygger helt enkelt på att man under en månad är extra sparsam.

Fördelen med att köra en månad är att det är en begränsad period så man kan bita ihop om det känns lite ovant. Det blir också mätbart eftersom man ofta mäter sparandet per månad så du kan lätt jämföra med en normal månad.

Jag har själv slutat med dessa snålmånader då det successivt blev så att jag vande mig vid denna livsstil och nu haft konstant snålmånad i 8-9 år. Men det var att jag körde varannan månad i början som hjälpte mig att hitta denna livsstil.

Snålmånad är som ett träningsläger där man vänjer sig vid de nya kraven. Sen tar man en månad med lugnare träning (lite mindre fanatiskt sparande) för att återhämta sig innan nästa tuffa träningsperiod.

Vill verkligen uppmuntra er till att testa en snålmånad i september. Klarar ni att minska månadens totala kostnader med 10% mot en normal månad? 20%?

11 comments:

  1. Vi är precis i sluttampen på en Apslösig Augusti...så funderar verkligen på om vi ska köra Super Spar September...det här inlägget gör mig ännu mer inspirerad!

    ReplyDelete
  2. Med tanke på att du snart skall dra ner lite på sparandet ser vi fram emot att läsa om dina "lyxmånader" istället. Skall Miljonären köpa frukt istället för att ta på jobbet? Eller kanske skippa matlådan en dag i månaden? Bjuda frun på restaurang? Min personliga favorit hade nog ända varit - en shoppingtur till IKEA!

    ReplyDelete
  3. Nej, en shoppingtur till Ullared skall det vara! =)

    ReplyDelete
  4. Kommer bli flera inlägg om min nya slösaktiga livsstil. Både när jag planerar i slutet på året och om jag lyckas klara av att spendera pengarna i början av nästa år. Men än så länge är det 2016 och fullt fokus på sparande som gäller!

    ReplyDelete
  5. Jag har gått i tankarna att köra snålmånad i september.
    Ja, får bli så helt enkelt!
    Styra upp efter en sommar då det gått iväg en hel del pengar samtidigt som inkomsterna varit mycket mindre ett par månader.

    Att ha snålmånad varannan månad låter inte dumt.
    Kanske jag ska ha det som 2017's utmaning.

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:18 PM

    Jag är i början av min sparkarriär och behöver verkligen träna på sparmusklerna. Jag hade faktiskt tänkt att köra supersparmånad september. (Har redan börjat i lördags). Kan inte du göra lite inlägg eller repriser i september för oss som är i början av sparkarriären och behöver inspiration?
    Tack flöt en superintressant blogg! Jag läste lite i den för typ 9-10 år sedan och tänkte att jag skulle aldrig klara att få ihop en miljon...men nu har jag fått ihop 350 tkr efter 2 år! 😀😀
    Mot miljonen

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:36 PM

    Tack för en kul blogg!
    Börjar åter studera efter att ha jobbat i några år, så snålmånad blir det garanterat.
    Fått många fina tips av miljonären genom åren:)

    ReplyDelete
  8. Bra inspiration från Miljonären. Låt oss köra snålmånad allihop! Även du, Fantastiska Farbror Fri :)

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:41 PM

    Beställde just en Kindle oasis från Amazon. Men... Jag sparar alltid 1/4 an lönen (räknat på True expenses så efter att semesterkostnader, årspremunation på kontaktlinser och alla andra oregelbundna kostnader så ligger jag på minst 1/4). Har försökt mig på supersnålhet, men passar mig inte. Jag vill LEVA också, åka på utflykter, weekendtrips och gå på en och annan restaurang i städerna jag besöker och en välutnyttjad segellicens (jag har ingen båt dock, där drar jag gränsen, ingen bil heller för den delen) men ett sinne för prioriteringar. Mycket goda tips från bloggen gör att jag klarar sparmålet och livsstilen.

    ReplyDelete
  10. Den här månaden har jag börjat med att få ner alla kostnader som går och redan här har jag sparat många lappar. Är dock lite dålig på att snåla på småsaker, tycker ofta att jag är värd den där latten. Ska nog ta ditt råd och testa en snålmånad... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är jättebra att prova en månad. Antingen märker du att du saknar latten jättemycket och kan njuta lite extra av en den 1 okt. Eller så märker du att det inte var så svårt att leva med halva antalet småköp.

      Delete