Thursday, August 25, 2016

Lönen är kommen

Kul #uppesittarkväll på Twitter igår. Riktigt bra drag, dock fick jag inte några nya uppslag på aktier som jag fått tidigare månader med Kone och Data Respons som jag börjat köpa efter att ha fått inspiration att läsa på mer efter uppesittarkvällen. Ganska bra på sätt och vis att det inte kom nya bolag, så kan jag fokusera på att fylla på och vikta upp de bolag som släpar för mycket i nuvarande andel kontra målet.

En kul detalj från när jag gick in morse för att köpa lite Investor A. Många avslut mellan kl 9.05 och 9.15 var på 1-4 aktier med Avanza eller Nordnet som mäklare. Var nog lite folk som hunnit få in del av lönen i depån till öppning. Investor var rätt frekvent förekommande under #uppesittarkvällen men Novo Nordisk var stekhet och förekom ännu mer. Dock svårare att se antalet avslut på få aktier från de svenska nätmäklarna där, då den totala handeln är så mycket större än i Investor A så det kanske drunknade lite.

4 comments:

  1. Investor och Novo Nordisk är ju båda stabila långsiktiga bolag. Bra att småsparare lägger sina surt förvärvade pengar där, tycker jag.

    Lycka till med dina investeringar! Dina finanser börjar bli riktigt imponerande efter alla år man följt din blogg.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:39 PM

    Du har redan noterat att Ratos är köpvärd och har en fin utdelningshistorik. Kan inte nog understrykas att det är en bra köpkurs f n om man sätter tilltro till den nya ledningen.

    Övriga bolag, som jag följt i flera år och som nu verkar ha bottnat, med fin utdelningshistorik (f n tillfälliga utdelningsdippar), är:

    - Bonheur, tror man att oljeindustrin någon gång återhämtar sig, KÖP nu! Legat på denna nivå ett tag nu, inte troligt att den går så mycket lägre. Oljan bör snart vända.
    - Credit Suisse, troget utdelningsbolag som på senare tid fått ta ett par hårda smällar och tappat rejält kursmässigt. Tror man att detta välrenommerade bolag kommer att återhämta sig, KÖP nu! Legat på denna nivå ett tag, inte troligt att den går så mycket lägre.
    - Kinder Morgan Energy, troget utdelningsbolag som dessvärre gjort en tillfällig nedskärning av utdelningen till låg nivå pga. att man vill finansiera investeringar utan ytterligare lån. Ett stabilt energibolag i USA som säkerligen inte har gått ned kursmässigt för att stanna där. Enligt min mening är det köpläge.

    Ovanstående bolag har jag som sagt haft länge och nu har de legat still ett tag, dock utan att gå så mycket lägre än så här. Vi som varit med ett tag vet hur det brukar vara. Helt plötsligt har de återhämtat sig och man ligger tiotals procent upp och har fin direktavkastning.

    /Daniel

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:27 AM

    Varför bör oljan snart vända?
    Mvh, Adam

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:07 AM

    Kanske har för svag utdelning för din smak men släng ett getöga på Magnolia. Jag mejlade dig för länge sedan men fick inget svar (vilket jag knappast förväntade mig dock). Vill inte haussa mitt egna innehav, vill bara säkerställa att du i alla fall gör en kort och enkel egen analys av bolaget för din egna skull.

    ReplyDelete