Wednesday, August 03, 2016

Boktips

Lånat den här boken på biblioteket.


Tycker den var bra, även om nivån var väldigt grundläggande. Målgruppen är ju nybörjare som vill ta tag i sitt sparande. Men några nya tankar och idéer får man alltid, även om man tänkt på och läst om sparande dagligen i 10 år.

Extra kul att min blogg var med i lästipsen på sista sidan.

Funderar själv på att skriva en bok faktiskt. Tror mig kommit på en vinkel som skulle tillföra något nytt. Vissa saker blir ju upprepningar som vi som läst många böcker i ämnet läst 100 gånger. Ränta på ränta, börsen har gett runt 10% historiskt,  några exempel på det, lite grundläggande om aktier och fonder etc etc. Men precis som Joel gjort i sin bok som handlar om familjen och trygghet för barnen så hoppas jag kunna hitta min nisch och vinkel som skapar något nytt. Vi får se om det blir verklighet.

11 comments:

  1. Anonymous8:22 AM

    Skulle du använda en pseudonym eller ditt riktiga namn?

    ReplyDelete
  2. Pseudonym tänker jag. Då min blogg är mycket mer känd än mig som privatperson.

    ReplyDelete
  3. Läser ständigt din blogg men kommenterar sällan.
    Riktigt roligt att dels läsa om att du kommer börja lätta lite på sparandet, dels om dina bokplaner. Jag tror vi är många somvore intresserade att läsa och intresset lär ju bli mycket större om du väljer att inte vara anonym (emellertid förstår och respekterar jag din vilja att vara detta).

    Ett tips är att inte sätta dig med målsättningen (förstå mig rätt här) att bli författare och att skriva en bok. Många gör det misstaget. Sätt dig ned och skriv. Skriv, skriv och skriv. Sedan skriver du mer. Korrekturläser, svär, skriver om et cetera. 1 sida blir 2, 2 blir , 4 blir 8 och så vidare. Ha aldrig som mål all nå en "klar bok". Du kommer under resans gång komma till insikt om det här med att skriva en bok är något för dig och hur den kommer att bli (även; en bok blir aldrig klar ty det finns alltid något som man som författare stör sig på; vill göra bättre; utveckla e.d.). Skriv främst för dig själv och bara när du vill, kan och orkar. endast då kommer det bli "good shit" ;)

    Detta är bara lite tips. Jag har själv gjort denna resa och lite av detta är mina egna reflektioner.

    Må väl,
    /Sofokles

    ReplyDelete
  4. Tack för bra tips Sofokles. Har följt ditt bokprojekt senaste veckorna och riktigt kul upplägg. Hade jag inte varit så sparsam och det minsta intresserad av historia hade jag givetvis bokat en bok. Men nu ser det lovande ut ändå ju.

    Lovar att tjata in den på biblioteket när den går att köpa vilket jag gjort med minst 10 böcker senaste året.

    ReplyDelete
  5. Det är lugnt. Ann skall bara spendera på det man vill, kan och känner lust till!

    Jag är som du ang. biblioteket och tjata. Dock behöver jag inte "tjata", då jag efter flera års besök nu lyckats bli så kända att 99% av allt jag önskar/föreslår köps in (annars fjärrlåtar de titeln).

    Om Fortuna vill väl kommer min bok finna kring november på ett bibliotek nära dig:).
    Dock, köper du nu så lär jag ju få en jävla bra PR; "När t.o.m. Miljonären, mannen som väger sin tandkräm och gratisskiter på tvättoaletten, köper min bok kan det ej vara något annat än årets IPO tillika julklapp" ;)

    Sagt/skivet med glimten i ögat;)

    Må väl
    /Sofokles

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:56 PM

    Efter att ha läst detta inlägg var jag tvungen att gå till biblioteket för första gången sen barndomen (om man inte räknar med universitetsbiblioteket). Jag brukar i vanliga fall köpa böcker (det är min last) men valde faktiskt att sätta mig in i hur det där med utlåning funkar och kom hem med den där boken bla. VI får se om jag lyckas göra det till en vana att gå dit och låna istället för att klicka hem böcker från nätet, men det vore ju praktiskt nu under föräldraledighet iaf. Tack för tipset! /P.

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:06 PM

    Delar själv 1 och 2 ovan, och har väl snart uppnått 2 även med en hel del lyx inräknat.

    På 3:an skiljer vi oss.

    Får jag dock fråga vad som ligger bakom ert beslut att inte skaffa barn?

    Tycker själv de allra flesta föräldrar är brutalt irrationella och låter barnen ta alldeles för mycket tid/energi. Själva har vi aldrig nattat barnen, låter de klara sig mycket själva m.m. Detta är ganska kontroversiellt bland våra barnfamiljsbekanta. Vi är dock noga med att ge mycket kärlek, och tror att vi är betydligt bättre föräldrar än majoriteten som är alldeles för hispiga för barnens bästa.

    Med denna approach ger barnen väsentligt mycket mer energi än de tar.

    Barnen utgör heller ingen större kostnad utan går snarare jämnt upp med barnbidrag+diverse gåvor från mor- far-föräldrar. Vi har dock alltid köpt allt begagnat - barnvagnen sålde vi dyrare än vi köpte den osv.

    Jag tror inte att du kommer att ändra dig och tycker att integritet är det viktigaste som finns.

    /Daniel

    ReplyDelete
  8. Kul att bli omnämnd här på bloggen! Jag kan i mångt och mycket instämma i Sofokles kommentar, det är resan och inte målet i sig som räknas här. Jag är ganska säker på att du verkligen gillar att skriva och har vad som krävs så kör hårt! Tips: Pseudonym kan vara lite knivigt med förlagen eftersom de vill att du ska kunna göra lite marknadsarbete till boken som försvåras av detta men det beror självklart på din vinkling och innehåll. Jag håller verkligen tummarna för att få läsa din bok i framtiden! Stort varmt lycka till!

    ReplyDelete
  9. Tack Joel. Ja Pseudonym är lite lurigt. Men personligen känner jag att kraften i bloggen och "varumärket Miljonär innan 30" är starkare än mig som privatperson. Någon podd och radio kan man ju vara med i ändå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut! Jag hade inget "varumärke" som du! :)

      Delete
  10. Jag gav den som inköpsförslag till bibblan som beställde den inom 2 dagar för att sen reservera den till mig när den kom. Jag håller på att bygga upp en ganska bra ekonomihylla på bibblan genom inköpsförslagen. Nästa bok anlände idag.

    Jag föreställer mig att bibliotekarierna blir lyckliga när någon äntligen beställer nya ekonomiböcker. Kan inte vara helt vanligt.

    Att folk inte kan respektera nr 3 är riktigt illa. De beter sig förmodligen likadant mot folk som vill men inte kan skaffa barn.

    ReplyDelete