Friday, August 12, 2016

Nystart med hösten

Jag tycker alltid jobbstarten efter sommaren känns som en mycket tydligare nystart än årsskiftet. Som de senaste åren känns det 80% dåligt att börja jobba och 20% bra. Till de bra sakerna hör rutiner som att se fram mot färska avsnitt av poddar på olika veckodagar, fredagskänslan efter jobbet och vetskapen om att varje dag för mig en dag närmare friheten då jag 25-30 år innan mina jämnåriga kamrater kan gå i pension.

Tanken är ju att kommande höst ska bli sista perioden av mitt liv med väldigt hög sparsamhet. Efter över 10 år med heltidsjobb i kombination med utgifter lägre än en student ska jag vid årsskiftet ta mitt första steg mot att hitta min framtida levnadsstandard. För om jag låg kvar på dagens kostnader resten av livet skulle jag redan idag kunna sluta jobba.

Första steget blir att öka upp mina utgifter till 9-10.000 i månaden. Från dagens 6.000 (som i praktiken snarare legat på 5.500). Det kommer innebära SL-kort under värsta månaderna på året, avsättning på ca 1500 i månaden till sommarsemester, lite träningsutrustning (kan det till och med bli det där Vasaloppet jag drömt om i 30 år men inte haft råd med?) och kanske lite dyrare mat (hämtmat någon gång när vi inte orkar laga). Syftet är dels att lyxa till det lite men också att börja känna av hur stor passiv inkomst som jag behöver sikta på.

Planen är att köra på denna nivå om max 10.000 kr i månaden under hela 2017-2018. Så bör jag i mitten av 2018 kunna avgöra hur jag ska gå vidare. Som planen är nu jobbar jag mot att skapa mig en passiv inkomst på minst 15.000 kr i dagens penningvärde från det att jag slutar jobba till döden. Kanske märker jag att det är onödigt högt mål och kan då sluta jobba redan sommaren 2018? Det är nämligen så länge jag bestämt att jag minst ska jobba heltid till. Så kanske var årets omstart efter semestern livets näst sista?

22 comments:

  1. Anonymous7:48 AM

    Det blir spännande att följa med, lycka till!

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:02 AM

    Du är så fantastiskt inspirerande. För den som följt sedan 14papp i netto och blodpudding med vitamintillskott och ett miljonfirande med mineralvatten blir glad ända in i själen att målet är inom en armlängds avstånd!

    ReplyDelete
  3. Över tid lär nog den passiva inkomsten växa snabbare än prisutvecklingen generellt, förutsatt att du väljer den typen av utdelningsaktier. Ungefär som att få en löneökning flera procent högre än det s.k märket. 4-8% är inte alltför svårt, inte att förglömma troliga bonusutdelningar också. Det ger åtminstone en liten extra slant.

    Kul att målet är inom räckhåll för dig!

    Må gott!

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:56 AM

    Glöm inte att du även har hela kapitalet att leva på från "pensionsdagen" till livets slut vilket gör att din summa ökar rejält.

    ReplyDelete
  5. 50% över behovet är verkligen att jobba med marginal, om än från låg nivå.

    ReplyDelete
  6. Tack för alla uppmuntrande kommentarer. Bloggen och alla läsare har varit viktig även för min egen motivation.

    ReplyDelete
  7. Marcus12:46 PM

    En fråga: Hur går eventuella framtida barn in i kalkylen?

    Kanske har du redan behandlat detta i tidigare inlägg?

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:11 PM

    Åk Vasan!

    ReplyDelete
  9. Anonymous1:26 PM

    Marcus, det är behandlat i de 70 senaste inläggen samt 99,8 % av alla kommentarer på de inläggen. :)

    ReplyDelete
  10. Har du koll på hur mycket alla dina tillgångar har ökat? Dvs din avkastning?

    ReplyDelete
  11. Inga barn. Faktiskt ingen detaljkoll på avkastning per år. Är ju inte helt lätt att följa på Avanza då grafen tvättas för insättningar. Har tidigare tagit ut insättning varje år och räknat lite på det i förhållande till aktuellt värde. Men det var ett tag sen. Fokuserar mer på utdelningen nu.

    ReplyDelete
  12. Ok, någon uppskattning :)? På ett ungefär.

    ReplyDelete
  13. Klart över 10% per år.

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:50 PM

    Du kanske får skapa en lätt FAQ med de vanligaste frågorna för att slippa upprepning (typ barn, löner, boende)

    ReplyDelete
  15. Anonymous8:20 PM

    Grymt. Jag har följt din resa mot ditt/ert mål en längre tid och det är ett imponerande sätt ni lever på. Jag skulle aldrig orka med det. Men jag inspireras ändå till ett ordentligt sparande. Tack och lycka till!

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:20 PM

    Kanske dags att vi crowdfundar vasan åt dig?
    :)

    /Niclas

    ReplyDelete
  17. Du kan ju gå ner i arbetstid redan nu och se hur du trivs och sysselsätter dig utan jobbrutinen. Det är ju faktiskt långt ifrån alla som klarar att hålla sig igång utan yttre krav - men du klarar nog det mesta.

    ReplyDelete
  18. Tack för omtanken Niclas. Men får nog bita ihop och hosta upp pengarna själv. Att be andra om bidrag när man sparar >300.000 per år kan sticka i ögonen misstänker jag.

    Gå ner i arbetstid är absolut en möjlig väg. Men har bestämt att jag dunkar på med heltid till sommaren 2018 nu. Känns dumt att avbryta nu när sparande och återinvesterad utdelning rullar på med runt 400.000 per år (plus avsättningar till allmän- och tjänstepension). Men inte längre än nödvändigt, så halvtid 2018 är absolut tänkbart!

    ReplyDelete
  19. Christopher1:49 AM

    Börjar inte resten av Rysslandsfonderna sitta lite löst nu? Nästan 51 kronor nu ser jag.

    För övrigt stort grattis till att det börjar ljusna i tunneln! Måste kännas mäktigt att målet kommer allt närmare verklighet.

    ReplyDelete
  20. Jo sålt 3000 andelar till av Rysslandsfonden senaste veckan.

    ReplyDelete