Monday, August 22, 2016

Frontrunning

Har börjat kolla på serien Follow the Money på SVT. Gjorde tyvärr misstaget att börja se den redan i helgen när det bara gått 2 avsnitt på TV. Så nu är man ifatt verkligheten och har sett avsnitt 3 och måste hålla sig till 1 avsnitt i veckan. Som på gamla goda tiden.

Serien som har börjat bra tycker jag omfattar några traders som ägnar sig åt sk frontrunning, dvs köpa innan någon annan pressar upp kursen via stora köp. På tal om frontrunning så kommer jag att tänka på min strategi med månadssparandet nu när #Uppesittarkväll blivit sån succé så det skapas köptryck den 25:e-26:e (OBS skämt, 100 småsparare på Twitter som köper främst storbolag för några tusenlappar för lönen har givetvis ingen effekt. Så ingen tror jag menar allvar).

Men såhär lägger jag upp månadens överföringar en månad där 25:e är på en vardag:
-24:e tömmer jag på kontot runt några timmar innan börsen stänger och gör några sista aktieköp för pengarna (normalt sett har jag några tusenlappar på kontot då)
- 25:e kommer lönen in
- 1:a alla räkningar är betalda och jag för nu över ett rörligt belopp så jag har 4000 kr kvar på lönekontot (en normal månad förs ca 25.000 kr över vid detta tillfälle), dessa pengar som är kvar ska räcka för alla köp som mat och ev andra utgifter under månaden. Det som bli över förs över den 24:e se första punkten.

Och så snurrar det runt. Detta rör alltså överförningarna till kontot, själva köpen sker dagligen så länge det finns pengar kvar. Det gör att #Uppesittarkväll innan lönen egentligen inte är så speciell för mig då jag redan timmarna innan gjort köpet den 24:e och sen inte gör någon större överföring förrän den 1a. Så just perioden 25:e-1:a är tillfället då jag köper som minst. Därav min något långsökta koppling till SVT-serien och fenomenet frontrunning.

Anledningen till att jag inte har en automatisk överföring är att såväl kostnader som min lön varierar lite över tid. Vissa räkningar kommer bara var 3:e månad och lönen går lite upp och ner pga resor, traktamente, utlägg via jobbet etc.

Hur gör ni? Har ni fast överförning den 25:e eller manuell överföring av rörligt belopp den 25:e eller vid något annat tillfälle?

19 comments:

  1. Anonymous2:52 PM

    Hur i hela friden kan du behålla 4 000 kr på kontot efter räkningar för att sedan 30 dagar senare ha några tusenlappar kvar av dessa 4 000 kr? Bra jobbat.

    Själv för jag över pengar lite här och där, har stående fondköp på 14 500 kr månatligen. Sen för jag över lite ytterligare när jag känner för det eller köplägen uppstår. Hittills i år är nettoöverföringarna 244 000 kr. Men då är cirka 70 000 kr av dessa gamla likvider, dvs inte pengar som tagits från lön månatligen utan det har blivit lite extra köp i år. Så 25 000 kr i snitt per månad från lönen har det blivit aktieköp för, inte så illa. Det motsvarar en sparkvot om cirka 70%. Men jag har inget sådant egentligt mål.

    ReplyDelete
  2. Jag lever på 5500-6000 kr per månad. Av detta går drygt 3000 till räkningar, autogiro gymkort etc. Dvs ett par tusen av de 4000 förbrukas på mat och annat och en normal månad finns resten finns kvar.

    25.000 kr i månaden i snitt från lönen till aktieköp ligger väldigt nära mig. Bra jobbat själv!

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:29 PM

    Jag kör manuell överföring den 25e varje månad då min lön varierar väldigt mycket, mellan 22-45tusen. Först betala räkningar, sen för jag över allt utom ca 5000, brukar bli någon tusenlapp över från dom också som förs över nästa månad. Sen trillar det oftast in någon extra tusenlapp från extra inkomster som sportbonusar, undersökningar, nåt gammalt skräp som säljs från förrådet osv

    ReplyDelete
  4. Kristoffer7:38 PM

    Jag kör månadssparande på Nordnet som drar 10 000 i månaden den 28:e. Ändrar om lite då och då mellan vilka fonder som ska köpas eller om jag bara för in det kontant på depån för aktieköp en bra dag.

    Vill ha en "buffert" på lönekontot också på ca 30 000-50 000, och då mina utgifter kan variera månad för månad så kan bufferten efter ett tag ha växt sig lite för stor och då för jag över en klump till Nordnet och handlar för.

    Off topic. Värsta jag vet är när man sitter på massa cash (julklappspengar, blocketförsäljning etc) och snabbt vill ha in dem på depån att handla för. Skandiabanken som jag har lönekontot hos har ju inga insättningsautomater. Brukar bli att pengarna får ligga och vänta på att användas till klädköp och sånt.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:01 PM

    Jag lägger in alla räkningar som ska betalas i internetbanken inklusive kreditkortet och mellan 25:e-30:e så för jag över allt som beräknas finnas kvar direkt till Avanza.

    Tycker det är smidigt att handla allt på kreditkort så slipper man ha kvar en massa pengar på sitt lönekonto eller kortkonto.

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:12 PM

    Hej!

    Skulle vela veta hur du tänker agera om det skulle bli en kraftig rekyl nedåt på aktiemarknaden? Jag tänker på ränteläget, en eventuell bostadsbubbla etc.

    Har följt din blogg till och från med entusiasm. Hann själv inte bli miljonär innan 30. Men åtminstone halvmiljonär det trettionde året om jag bara lägger undan i nuvarande takt fram till nyår :)

    ReplyDelete
  7. Många duktiga sparare med bra lösningar här i kommentarsfältet. Kul!

    Om det går ner kommer jag köpa lite extra för likvider och fortsätta månadsspara från lönen. Går det ner mycket och länge kan jag tänka mig att belåna portföljen en del.

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:05 PM

    Ber om ursäkt för kanske en dum fråga, men är lite ny på detta. Efter ni gjort en överföring till Avanza, köper ni alltid nya fonder/aktier i de bolag som är i eran portfölj? Eller är det bättre att spara ett större kapital och sedan köpa fler aktier och låta dom ligga? (t.ex köpa Investor för 5000kr varje månad, eller spara ihop till 25,000 och sedan köpa Investor). Tänker framförallt för långsiktigt sparande nu. Tack på förhand

    ReplyDelete
  9. @ Anonymous

    Det finns de som vänt och vridit på den frågan du ställer i årtionden...
    Om du kan tänka dig att spendera 5000kr/mån till ett fördelaktigt courtage (ex. Avanza/Nordnet minicourtage), så är det bättre än att att vänta 5 månader och köpa för ett större belopp. Courtagemässigt är det en viss fördel i det senare fallet, men när du köper mer regelbundet bör du lättare kunna jämna ut den genomsnittliga köpkursen (GAV), då aktiekurser, som du vet, flukturerar...

    I det långa loppet har det inte så väldigt stor betydelse.
    Jag förutsätter att du har en bild av hur en aktie är prisatt (för stunden) och vad bolaget är värt. Om du inte har det är mitt tips att läsa på lite om hur bolagsvärdering. (I fallet Investor blir det lite knepigt eftersom det är ett investmentbolag. Ett enkelt sätt är då är att kolla upp bolagets s.k substansrabatt. Ju högre rabatt desto bättre.

    www.borsdata.se bra källa att 'screena' bolags nyckeltal.

    Hur du väljer att investera är beroende på hur mycket du vill låta dig inspireras av hur andra gör/har gjort. Det viktiga är att hitta ditt sätt. Annars kanske ett månadssparande i ett par billiga sverige/globalfonderfonder är att föredra?

    @miljonär

    Du kan välja att periodisera dina årliga utgifter, speciellt för att jämna ut räkningar som kommer mer sällan (kvartals-, halvårs- och årsfakturor). Summan av årets (förutsägbara/gissningsbara) utgifter delar du sedan med 12 och för över den summan till det konto du använder för betalningar varje månad. Funkar jättebra för egen del.

    Exempelvis periodiserar jag räntekostnader för bostadslånen motsvarande 8% (bankens egen riskkalkylränta) och överför överskott till "tryggare" placeringar, för jag gissar att om några år är räntan något högre än idag... Och när det sker finns det ganska mycket pengar att täcka upp ökade räntekostnader, utan att göra avkall på månadsbudgeten.

    ReplyDelete
  10. Ser faktiskt inget behov av att periodisera utgifterna de slår inte så mycket för min del, är större variation på intäktssidan. Inte heller ett bolån på under 1 miljon kronor som jag idag har 0,79% ränta kommer påverka min ekonomi märkbart om den 3-dubblas eller så.

    Så min taktik är att få in så mycket pengar som möjligt på aktiemarknaden varje månad nu från lönen. Blir det mindre sparande någon månad så hellre nästa månad än denna. Dvs inget på sparkonto för att täcka upp för högre kostnader nästa månad.

    ReplyDelete
  11. Med rätt courtageklass finns det inget syfte med att vänta 5 månader och köpa för 25000 kr. Går att köpa ett par olika aktier varje månad med ett sparande på 5000 kr i månaden. Så skulle jag gjort. Börja med 3-4 bolag första månaden. Näst månad fyller du på i dessa och lägger till något nytt. När du är uppe i 10-15 bolag kan du nog lugna dig med nya bolag ett tag och lägga fokus bara på att fylla på i befintliga aktier.

    Finns ju massa sätt att lägga upp det. Men så hade jag gjort om jag skulle börja nu.

    ReplyDelete
  12. Agaton11:17 PM

    Manuell överföring av rörligt belopp den 25:e, då räkningarna varierar i storlek. Köper gör jag sedan en dag när börsen går ner eller går ner mycket - åtminstone aldrig en dag när den går upp (om jag inte köper andelar i någon räntefond som kan förväntas gå ner när börsen rent allmänt går upp).

    ReplyDelete
  13. Bestämde mig för att äntligen ta tag i mitt sparande för 10 månader sedan. Får för det mesta ut runt 20.000 efter skatt varje månad, för direkt över 10.000 till Avanza där jag sprider ut mina köp över månaden beroende på vilka aktier jag tycker känns billigast för stunden. 1000kr går till ett konto för bilen, 500kr till ett resekonto. Inte ute efter att spara en så står % av min lön som möjligt, så har låst mig vid 10.000 + utdelningar till sparande =)

    Har för tillfället tandställning för att fixa mina tänder som är en lite tråkig utgift (men sjukt värt i slutänden) på 2000kr var 5e vecka, men så fort det är klart om något år och ett par månader så kommer nog de pengarna gå till sparande också =)
    Tack för en grym blogg! Alltid intressant läsning här.

    ReplyDelete
  14. Anonymous8:19 PM

    Kanske lite offtopic men varför finns det inga halvtidstjänster att söka inom tjänstemannasektorn? Jag har varken lust eller det ekonomiska behovet att jobba heltid, jag ser ett stort systemfel här!!!

    Fast man kanske kan komma överens med sin arbetsgivare om nedtrappning, när man väl är anställd?

    :/

    ReplyDelete
  15. Anonymous10:21 PM

    @anonymous 8:19 PM

    varför vill du göra så? enligt min erfarenhet är det helt meningslöst att arbeta så då du fortsatt förväntas lösa samma arbetsuppgifter men med reducerad lön och eventuellt även reducerad arbetstid.

    Tjänstemannayrken är generellt sett inte knutna till stämpelklockan utan orienterar snarare efter arbetsuppgifterna, ibland kan man gå lite tidigare när behovet finns, ibland får man jobba över för att arbetsuppgifterna kräver det. Det är orealistiskt både för en arbetsgivare och en arbetstagare att ha halvtidsanställda eller jobba halvtid. Sånt lämpar sig bäst i andra typer av yrken enligt min erfarenhet.

    ReplyDelete
  16. Borde inte vara några problem att lösa på många arbetsplatser. På mitt jobb har vi ett antal projekt och uppgifter som ska lösas. Där varje person ansvarar för olika delar. Att få färre projekt och mindre ansvar är inte omöjligt. Att jobba halvtid med samma "timlön" är fantastiskt ur skattesynpunkt då det blir betydligt mer än 50% i nettolön.

    Hoppas själv på en sån lösning om ett par år som övergång.

    ReplyDelete
  17. Fråga varför du inte har byggföretag, typ skanska eller matvaruföretag typ ica i din målportfölj?

    är något som behövs idag och kommer alltid att behövas.
    utdelningen är helt ok i dessa branscher också

    ReplyDelete
  18. Jag kör alltid en manuell överföring. Detta för att få känslan/kicken av sparandet.

    ReplyDelete
  19. Jag har ju både Skanska och Ica via Industrivärden. Skanska skulle jag kunna ha mer av, och kan bli så att jag lägger till den på listan över målportföljen. Däremot tror jag inte att matbolagen ICA och Axfood kommer slå index på sikt. De har nu väldigt gynnsamma år med hög invandring och befolkningstillväxt och en extremt svag konkurrent i Coop.

    Skulle ICA växa sig ännu starkare håller jag inte för otroligt att myndigheterna agerar mot deras för dominerande ställning.

    ReplyDelete