Saturday, August 13, 2016

Lite omstrukturering i portföljen

Jag fortsätter köpa aktier för 1000-2000 kr per dag från månadssparandet. Blev mycket H&M tidigare under sommaren då jag gladdes åt många dagar runt 250 kr, extra kul när man fick 4 aktier under de magiska 1000 kronorna som ger 1 kr i courtage. Nu senaste veckan har det blivit lite mer Investor. Har även blivit köp i norska Data Respons ett par dagar. Ett bolag som jag tänker mig vikta ca 1% av portföljen på sikt efter att jag fick upp ögonen för bolaget under senaste Uppesittarkvällen på Twitter. Ett annat bolag som levererat efter tips på #Uppesittarkväll är Kone som jag tyvärr inte hann köpa mer än 75 aktier innan den gick upp 20% på kort tid.

Har även fortsatt att sälja av Carnegie Rysslandsfond då den håller sig över de magiska 50 kronorna. Pengarna från Ryssland har dels gått in i indexfonderna som nu är uppe i slutmålet 1 miljon kronor. Det har gjort att jag tvingats hitta på något annat än fonder att köpa för pengarna jag fått loss från Ryssland. Då jag har haft svårt att hitta de klockrena köpen just nu efter en stark sommarbörs har tajmingen inte varit den bästa just ur den synvinkeln. Men vill komma ur Ryssland och inte bygga upp mer kassa så var bara att svälja stoltheten, köpa aktier och vara glad. Tagit en position i Ratos som jag hoppas på en vändning med ny ledning. Boostar också utdelningen lite kortsiktigt med Ratos. Tänker mig inte Ratos som något tyngre innehav utan siktar på runt 2% jämfört med de två andra investmentbolagen Investor och Industrivärden där jag gärna landar runt 10% av slutgiltiga portföljen. Så Investor som idag bara står för runt 5% av dagens innehav är en aktie som även fortsättningsvis kommer få många dagar med köp när höstens löner ska in på aktiemarknaden. Hoppas den håller sig under 300 kr så känns direktavkastningen ok för ett fint bolag.

7 comments:

  1. Ja, börsen har rusat på ganska bra nu under senaste månaden. Lite surt för oss som vill handla!

    Har du någon grund för ditt sätt att handla, någon som visat att sättet att köpa smått och mycket är klokt. Det verkar lite som du bekymrar dig om "hur" du handlar än "när", eller har jag fel?

    ReplyDelete
  2. Nej och min strategi är ganska ny. Ser den som det naturliga valet när man siktar på att vara fullinvesterad, aldrig sälja och köpa för ca 25.000 i månaden.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:31 AM

    Kul att höra! Verkar som att det tullar på fint. Extra skönt att höra att du är ur Rysslsnd. Det har jag väntat på. / Ensam mamma sparar

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:48 AM

    Håller med. Ska man köpa regelbundet för små belopp är det enda rimliga att logga in, köpa på den aktuella säljkursen och sen logga ur direkt när affären gått genom och därefter ägna sig åt det verkliga livet. En pengamaskin ska vara just en maskin och inte en tidstjuv, som ju en dator gärna blir.
    Gillar din blogg, den är en stor inspirationskälla för alla oss som vill göra det möjligt för oss själva att leva ett liv som inte bara består av lönearbete.

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:32 PM

    Menar du verkligen aldrig med aldrig? Varför behålla aktierna tills döden om ni inte tänker skaffa barn?

    ReplyDelete
  6. Det hade varit intressant att veta vilka indexfonder du köper.

    ReplyDelete
  7. Ja menar nog aldrig. Även om jag håller med om att det egentligen är onödigt att dö med 10.000 H&M eller vad det kan bli efter några splittar. Beroende på hur pigg och sugen på lyx jag är efter 75 kanske jag vågar börja sälja av. Men fonderna är till för att säljas och komplettera upp aktieutdelningen. Och börjar jag sälja aktier känner jag mig inte helt trygg med att utdelningen växer med minst inflationen.

    Har lite olika indexfonder främst Länsförsäkringar Global Indexnära.

    ReplyDelete