Tuesday, October 17, 2017

Två recept, med bilder och allt

Mat verkar intressera er läsare. Jag får ofta frågor mattips, hur man kan äta billigt, bra och nyttig mat när man tränar etc. Jag har ju skrivit en hel del om detta vilket jag tror ni kan hitta via sökfunktionen här på bloggen eller Google.

I ett inlägg från december förra året beskrev jag lite mer kring själva förfarandet i matbutiken. Som att bunkra när det är billigt, hålla koll på priser, besöka flera olika butiker etc. Läs inlägget här.

Under många år hade jag som mål att maten för mig skulle ligga under 1000 kr i månaden. Detta trots att jag tränar och äter ganska mycket. Detta innebar i praktiken att varje lunch och middag behövde ligga på 10 kr och sen ytterligare 10 kr att fördela på frukost och mellanmål. Sista hundralappen gick till godis och proteinpulver. Numera är jag inte fullt lika strikt på budgeten, men ni som ännu inte kommit upp i 3 miljoner i nettoförmögenhet gör klokt i att hålla er på rätt sida 10 kronan...

Idag tänkte jag bjuda på två lite mer praktiska recept. Recepten har fyra fokusområden. Enkelhet, pris, smak och proteinmängd. Jag tror att jag som tränar mycket och har visst fokus på styrketräning gynnas av att äta 1,6-2 gram protein per kg kroppsvikt. Så att leva på bara rotgrönsaker under en månad som Günther Mårder säger sig ha gjort är inte min grej.

Recept 1, hur får man kvarg att bli godare?
Jag kommer ihåg när jag provade Kvarg första gången. Det bör ha varit 2002. Lidl hade 500 gram för 7,90 kr och jag läste på något styrketräningsforum att det var billigaste fullvärdiga proteinet man kunde få tag på i butiken. Kvarg var då okänt som begrepp och något man använde vid bakning, det visade sig vara samma sak som Kesella. Numera är ju kvarg ett minst lika vanligt begrepp som Kesella.

Bland bodybuilders för 15 år sen var det kvarg blandat med funlight som var det klassiska mellanmålet. Det blev inte så många 500 grams burkar från Lidl för min del, det var framförallt konsistensen som jag inte gillade. Kvarg är väldigt tjockt, även om man blandar det med lite koncentrerad funlight.

För ett par år sen hade kvarg blivit så trendigt att jag gav det en ny chans. Jag testade då att blanda ut det med lite vatten. Det såg inte så lovande ut efter 10 sekunderna av omrörning då det klumpade sig och hade svårt att blandas i vattnet. Men efter 30 sekunder så var det en slät fin vätska som liknade filmjölk i konsistensen. Vips var min nya favorit född.

Gör såhär:

Köp Eldorados kvarg (9,90kr för 500 gram) eller annan som du hittar motsvarande pris. Nackdelen är att förpackningen är svårare att återförsluta än Lindahls plastburk som kostar några kronor mer.


Klägga upp en klump med valfri mängd kvarg i en skål. Fyll sen på med ca 25% av kvargmängden med vatten. Bättre att göra den för tjock till en början och fylla på med lite mer vatten. Rör om tills det blir en helt jämnt utan klumpar och utan vatten som ligger separat. 


Komplettera med valfri müsli. I detta fall Lidls fruktmüsli för ca 25 kr/kg. Ät och njut. Jag tycker att detta blir mycket godare än fil eller yoghurt med müsli. Vill man snåla eller bli smal så väljer man en müsli utan 50% frukt och nötter.

Någon kanske tänker att vad är det för mening att köpa kvarg med 12% protein och sen blanda ut det med vatten och få ner proteinhalten. Men så kan man inte räkna. Det som är intressant är mängden protein i förhållande till mängden kolhydrater och fett. Samt måltidens totala proteinmängd. Detta blir precis som att dricka ett glas vatten vid sidan om måltiden, dvs inget som påverkar näringssammansättningen.

Recept 2, hur får man tonfisk på burk att bli godare? 
Hemma hos oss är det min fru som står för 95% av matlagningen. Det finns dock två saker som hon inte äter som jag passar på att äta när jag är ensam hemma. Blodpudding och tonfisk. Dessa kan bli mer frekvent förekommande efter årsskiftet då jag kommer vara hemma själv på vardagarna.

Tyvärr är det svårt att numera hitta tonfisk speciell långt under 10 kr per burk. Men när man får chansen så slår man till. Perfekt vara att bunkra. 

Gör såhär:

Köp billigast tänkbara tonfisk. Smaken spelar ingen roll då chilisåsen dödar allt. Som den med falkblick kan se är tonfisken delfinsäker och kvalitén på Garants chilisås kan ju ingen ifrågasätta då den heter "En riktigt bra chilisås".

Häll ner tonfisken i en skål. Fyll på med ca 0,5 dl chilisås. Rör om. Till detta äter man lämpligtvis pasta, morot och paprika. Vill man snåla eller bli smal så nöjer man sig med 0,25 dl chilisås (den innehåller 24 gram socker per 100 gram) och tar en extra morot istället för pastan.

11 comments:

  1. Anonymous7:12 PM

    Underbara tips som ska testas. Mer av detta.

    Nästa bok: Miljonärens kokbok?

    ReplyDelete
  2. Jag kan tipsa om tonfiskbiffar. Perfekt om man inte gillar smaken av tonfisk.

    En burk tonfisk, ett ägg samt salt och peppar. Rör ihop, forma två biffar i en stekpanna, stek sedan 2-3 minuter per sida på rätt så hög värme (5/6 på vredet). Smaskens!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ska jag testa. Har dessutom kylen full av ägg då butikerna lurade mig och körde kampanjer på ägg som bara blev bättre och bättre 3 veckor i rad.

      Delete
    2. Anonymous11:33 AM

      Haha det där känner jag igen mig i; sambon tyckte jag var knäpp som under förra veckan hade 70 ägg i kylen. Vad tycker du förresten om nya utseendet på Willys-appen? Google Play rasar över funktionaliteten.

      Delete
  3. Anonymous1:04 AM

    Har läst på Lindalhs kvargs innehållsförteckning som innehåller sötningsmedel, liknande som finns i Light läsk. Känns sådär nyttigt.
    Själv kör jag med naturell youghurt och naturell fil.

    Tack för intressant inlägg!
    /Kalle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu pratar du om smaksatt variant va? Jag kör naturell kvarg. Sen tror jag personligen visserligen inte sötningsmedel är någon fara och dricker glatt lightläsk.

      Delete
  4. Jisses vilken B-mat. Själv kör jag mycket älg- och renkött. Fisk i form av öring och röding Egenhändigt plockade bär och en del svamp. Lök är billigt liksom allehanda rotfrukter. Äter och lever bättre än en kung på det och inte är det dyrt heller i mina trakter.

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:04 PM

    fler sådana inlägg :)

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:28 PM

    Vad roligt med matlagningstips! Sådant hoppas jag se mer av framöver när du har mer tid till ditt förfogande.

    ReplyDelete
  7. Majonäs, tonfisk och kryddor är annars en familjefavorit på mackan.

    ReplyDelete