Monday, October 02, 2017

Ny vecka, månad och kvartal

Då är det väl bara att inse att hösten är här. Oktober till november är väl inte mina favoritmånader direkt. Även om det blivit lite bättre på senare år när fler och fler bolag delar ut halva årets utdelning på hösten.

Även om jag ska jobba lite på distans efter årsskiftet så räknar jag ändå det som att jag slutar jobba vid jul. Det betyder att det är 60 arbetsdagar kvar till pension. Det är dock ungefär 6 månadslöner till som ska komma in på kontot (sista lönen i januari plus runt 2 månaders sparad semester). Så den kvoten får jag vara nöjd med.

Jag firade att börsen idag öppnade för ny vecka, månad och kvartal idag med att trycka till lite extra på köpknappen. Jag har ju senaste året haft som lite grej att köpa för runt 1000 kr per dag. Men de senaste månaderna har jag tröttnat lite på detta duttande och trycker istället till lite extra direkt efter lön och sen runt den 1a då alla räkningar är betalda. Sen blir ett par strököp i vecka mellan den 2a och 24e.

Så idag såg köpen ut såhär.

Jag har tröttnat på Akelius pref över 325 kr och därför istället börjat köpa Klövern pref. Preffarna väger fortfarande väldigt lätt på total nivå, men ser det som lite extra turbo till de 2-3 första åren som pensionär då jag hoppas att utdelningstillväxten i portföljen som helhet fortfarande kommer slå inflationen över tid.

Bland stamaktierna är det som jag skrivit många gånger förut Castellum och Investor som jag vill köpa så mycket det bara går innan det är slut på löneutbetalningarna. Så även om jag inte jublar över dagens priser biter jag i och köper på i dessa bolag så ofta som möjligt.

Som jag skrivit 100 gånger förut siktar jag på att köpa för mellan 700 och 999 kr vilket ger mig lägst courtage på svenska börsen. När utdelningarna i Telia, Atlas och H&M kommer i höst siktar jag på ytterligare var sitt köp i Kone och Sampo. Då minicourtaget är högre i Euro köper jag där för minst 5000 kr per tillfälle och då passar det bra att använda utdelningarna som hjälp. Jag har alla aktier i en Kapitalförsäkring, så det är inga problem att använda utdelningar från svenska bolag till köp av utländska. Fonderna har jag i ISK.

Ni som läser bloggen på datorn kan se målsättningen kring antalet aktier ute till höger. Jag har fått mycket frågor kring dessa målsättningar och det är ju rätt lätt att inse att jag inte kommer hinna nå upp till målet i alla aktier fram till årsskiftet när lönen slutar komma. Jag ser detta som en långsiktig vision, då jag "aldrig" (inte närmaste 10-15 åren i alla fall) ska sälja någon aktie så räknar jag med att det någon gång blir pengar över för att fylla på lite i någon aktie. Sen har jag varit dålig på att skruva ner målen i takt med att nya aktier har tillkommit och att även fondsparandet har blivit lite större än det först var tänkt. Men skadar inte att ha en hög målsättningar kvar så får jag jobba med små små steg mot den.

19 comments:

  1. Eftersom du tar upp det här med att du snart ska leva på dina utdelningar så skulle jag ha rört om bland dina innehav för att kräma ur lite till. Du har några med riktigt dålig DA och det är svårt att leva på tillväxtaktier eftersom du inte ska sälja aktier. Hur tänker du med bland annat ATCO, Cloetta, Essity ,Sandvik, SCA, Volvo med DA:n under 2-2,5%?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Med tanke på att jag inte fyller på i bolagen du nämner så håller jag ju till viss del med. Men jag vill ha en utdelningstillväxt som slår inflationen över tid, då behöver jag några bolag som kan höja utdelningen med 8-10% om året. Och det hittar man nog tyvärr inte bland bolagen som har en DA på 4-5%.

      Min erfarenhet historiskt är att det är väldigt lätt att sälja SCA när den gått från 75 till 150, eller Atlas när den gått från 180 till 250 eller Volvo när den gått från 80 till 120. Men i alla fallen ovan så har det varit dåliga affärer att sälja i dessa lägen och flytta över pengarna till Telia och Ratos för att jaga högre DA.

      Delete
    2. Det är sant. Det är svårt att vara expert inom detta. Annars skulle många kunna leva på utdelningar. Jag tänkte mest bara på att vikta om så att du ligger så nära 3-4% som det går med alla innehaven. Förlorar mycket pengar varje år på att ha sitt kapital i bolag som i stort aldrig kommer att komma upp till 3-4% i direktavkastning. Men sammanlagt borde du ligga runt 4% med alla innehaven.
      /Kör hårt

      Delete
  2. Skulle gå ur ALM, krasch på gång på Sthlms bostadsmarknad och dom ligger tungt investerade där.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så Alm kommer ställa in utdelningen på preffen inom ett par år menar du? Som tur är i så fall står ALM pref för under 0,5% av min portfölj. Så får försöka överleva.

      Den som lever får se, men personligen tror jag inte på en krasch av den omfattningen att preffens utdelning är hotad. Så behåller glatt mina Alm pref och kan till och med vikta upp den till hela 0,7% av portföljen.

      Delete
  3. Anonymous1:03 PM

    Hör väl egentligen inte hemma här men tyckte det var intressant. En kort video om en flera hundra år gammal obligation där ränta fortfarande betalas ut till ägaren: https://www.youtube.com/watch?v=cfSIC8jwbQs

    ReplyDelete
  4. Kul att du delar med dig av dina köp! Ska nog härma dig med castellum som jag funderat på tidigare :)

    ReplyDelete
  5. Jag tänkte börja köra med aktier och preffar. Spara minst 15 år.

    ISK eller depå? Känns som depå är bättre långsiktigt? Vad tror du?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror på ISK (eller KF). Tänk på att utdelningen beskattas varje år i depån. Kommer påverka din ränta på ränta negativt.

      Delete
  6. Måste bara säga att din blogg är så bra och du är en stor inspirationskälla till mig och många andra! Hoppas att du lång tid framöver fortsätter skriva inlägg.

    Jag har läst igenom hela din blogg. Från första inlägg (det var några stycken 😥🤗).

    Här några frågor till dig.
    Skulle du inte kunna skriva ett inlägg om hur man kommer igång med sparandet? När du kollar tillbaka på alla år, skulle du ha gjort något annorlunda (förutom när du stod utanför marknaden ett tag). Du köpte och sålde väldigt mycket rysslandsfonder i början. Skulle du till exempel även velat köpt och hållt några svenska fonder?
    Nu blev det lite rörigt men ett sånt inlägg skulle jag uppskatta väldigt mycket :)

    Sen undrar jag om du fortfarande kollar på lyxfällan? Det är väl säsong 23 som rullar nu... jag tycker fortfarande att det är bra trots att alla avsnitt är så lika 😄.
    Vad unnar du/ni er när du/ni ska "lyxa till det", är det fortfarande sushi som gäller? :)

    Tack för en superbra blogg!
    //Fru B

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att du gillar bloggen.

      Jag ska försöka få till ett inlägg med lite tankar om vad jag lärt mig och kunde gjort annorlunda.

      Kollar väldigt sällan på Lyxfällan numera.

      Jag äter ibland lunchbuffé där sushi finns. Men sällan på kvällen då jag tycker priset per bit är orimligt. Blir oftare thaimat nuförtiden.

      Delete
    2. Åh! Vad bra. Väntar med spänning på det inlägget:).

      Thaimat är ju också gott :)

      Delete
  7. Anonymous5:47 PM

    Hej hittade precis din blog. Hur mycket hade du vid 30 och vilken summa är målet vid 40? Vilken procentuell utveckling behövs i snitt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Passerade 1 miljon med lite marginal till 30 som var målet. Så hade någonstans mellan 1 och 1,5 miljoner vid 30.

      Målet var tidigare 10 miljoner vid 40. Men behöver inte så mycket så kommer sluta och jobba inom kort med drygt 5 miljoner i aktier och fonder och ytterligare en dryg miljon i lägenhet minus bolån.

      Har skett via en avkastning ungefär som index. Tack vare högt sparande. Nu blir avkastning viktigare framåt då inte så mycket nya pengar ska sparas. Men 5-6% per år räcker bra för det liv jag vill leva.

      Delete
  8. Anonymous7:46 PM

    Jag har följt din blogg sedan strax innan du skrev om värmda nudlar i handfatet på hotellrummet. För en 21 åring är det så jäkla inspirerande att se hur du snart är framme vid ditt stora mål och bevis på att man själv kan lyckas. Hoppas du känner dig stolt över din prestation och ger dig själv en hel del cred för det du gjort.

    Mvh
    Z

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för värmande kommentar och kul att du gillat att följa min resa.

      Ska försöka bli bättre på att ge mig själv cred. Men är ju lätt hänt att man inte tänker så mycket på det, utan tycker sin situation är helt normal. Då det i mitt fall har tagit 12 år av små myrsteg att komma hit så har man liksom vant sig.

      Delete
  9. Har börjat med cash på 4Spar. 6,5%. Stor risk? Vad tror du?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Svårt att bedöma risken tycker jag. Är ju viss risk i tex Alm pref som jag köpt och som ger över 7% utdelning (med risk att kursen svänger). Fördelen med en pref är att marknaden hjälper till att värdera risken. Med ett sparkonto kan du "bli blåst" om merparten där ute inser att risken är för hög kontra avkastningen men du inte har samma info.

      Delete
  10. Intressant aspekt på sparande att ha en målsättning på antalet aktier man ska äga i respektive bolag. Det bygger ju på din idé att du aldrig ska sälja dina bolag, precis som nifty fifty-tanken i USA på 60- och 70-talet. Jag gillar dock målsättningar skarpt så det behöver inte vara fel, även om jag inte delar synen på att aldrig någonsin sälja någonting.

    ReplyDelete