Sunday, October 15, 2017

Pension vid 40

Kul med stort intresse för denna företeelse med att gå i pension tidigt. Familjen Lindberg har nu varit på bland annat löpsedeln till Aftonbladet, varit med i morgon-TV och nu senast på en helsida i SVD. Jag märker verkligen att en ny målgrupp än de vanliga bloggläsarna nås av detta. Jag har fått artiklar och länkat skickat till mig (dvs den privata mig, inte bloggaren) av folk som vet att jag tänker sluta jobba inom kort (men som inte vet att det är jag har en egen blogg eller att jag faktiskt träffat Oskar Lindberg).


Jag tycker det känns som det är 90% positiva kommentarer och att fler och fler inser det vansinniga i att jobba mer och mer hela livet för att kunna konsumera mer dumheter för pengarna. Sen är det ju fortfarande väldigt stor skillnad på att drömma om det och att göra något konkret för att det ska bli verklighet.

Det var också roligt att idag få senaste månadens försäljningssiffror för min bok. Den värsta hysterin från lanseringen då 3000 ex såldes på kort tid har ju lagt sig, men boken fortsätter sälja över 200 exemplar i månaden. Så jag hoppas att fler som läser tidningsartiklar om det här med att kunna leva på aktieutdelning tar steget och går till botten med vad som krävs och hur man gör. Det är nämligen för enkelt för att låta det stanna vid en dröm.

Det är hård priskonkurrens på boken. För närvarande ligger Adlibris 1 kr under Bokus i pris. Så just nu är det billigast att beställa min bok här hos Adlibris 

Vill man ha signerat exemplar är det beställning hos förlaget som gäller.

Nu är det 50 arbetsdagar kvar till pensionen för min egen del nu. Nästan så jag längtar till det blir måndag morgon så dagarna kan börja betas av. Vi hörs i veckan!

17 comments:

  1. Egentligen inte så sjukt att gå i pension vid 40, jag siktar mot 30!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 30 är imponerande. 40 är lätt! 50 klarar nästan vem som helst som vill.

      Delete
  2. Imponerad över hur "snabbt" det ändå gick från att de bestämt sig; bara 5 år innan han kunde sluta jobba! Det visar vad lite inställning kan göra. De där 5 åren rusar ju iväg så fort oavsett... Inspirerad helt klart.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja 5 år och med 3 barn är imponerande. Själv har jag kämpat på i över 10 år, utan några barn. Men nu är det äntligen nära i mitt fall.

      Delete
  3. Att gå i tidigt pension gör människor arga upplever jag. I fredags på jobbet så kom vi in och pratade om sparande och pension. Min chef hasplar ur sig att en där killen från Leksand som gick i pension innan 40 bara är hittepå och lögn, han jobbar ju visst, han åker runt och har föreläsningar och tjänar säkert pengar på annat också. Försökte förklara att det handlar om valmöjligheten att inte behöva jobba, men detta sjönk inte in hos chefen. Chefen som vid minsta mothugg blir högröd i ansiktet (kul att se förövrigt). Försöker vidare förklara att det handlar inte om vilken lön som trillar in på kontot varje månad den 25e utav vilka utgifter som familjen har. Låga utgifter ger större utrymme till sparande bla bla bla... ni vet hur snacket går.
    Då berättade jag att jag vill gå i pension innan jag blir 55 och berättade att min familj idag skulle klara oss på aktieutdelning 3 av årets 12 månader. Han satt som en fågelholk tillsammans med övriga kollegor, "va, går det verkligen?" sa en kollega. I vårt liv har vi gjort aktiva val lägenhet istället för hus, lägenheten nära både skola och jobb, vilket gör att någon bil inte behövs. Detta är också jättekonstigt (tydligen) att vi bor i lägenheten o inte har bil, vi tjänar ju så bra.
    Chefen har nog långt kvar till pensionen, han och hans fru bygger sitt 3 hus på 10 år, sprillans nybil vartannat år samt hög konsumtion vad gäller semestrar och prylar. Tycker mig ofta höra hur han både direkt och indirekt beklagar sig över privatekonomin, kan även tillägga att han är ekonomichef. Sköter han den ekonomin lika illa som jag misstänker att han sköter sin privata har gjort att jag ser över möjligheten att byta jobb, men först med start 13/12 går jag på 10 månaders föräldraledighet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan tillägga att de sålde förra huset med storförlust enligt han själv.

      Delete
    2. Anonymous7:18 AM

      Vi får väl ändå ge chefen cred för att tack vare honom går våra aktier framåt och vi får utdelning, och kan således gå i pension. Om alla skulle vara lika snåla som oss här, ja då hade de flesta bolag förmodligen gått i konkurs :)

      Det är riktigt kul att höra att allmänheten också börjar få upp ögonen för detta. Frågan är vad folk är beredda att offra för att kunna gå i tidig pension, och hur många som har en plan för hur detta ska gå till. Det är en sak att gå i pension med hjälp av lite sparkapital, det svåra är att leva med detta kapitalet och sysselsätta sig utan att bränna pengar till höger och vänster.

      Delete
  4. Man får göra som man vill - gå i pension vid 30 eller fortsätta arbeta tills man är 100.. Viktigt dock att alla bidrar till samhället och i alla fall nödtorftigt täcker sin egna kostnader (jag vill inte betala er pension). Därför kommer skatten på kapital (ISK & kap försäkringar) att behöva höjas om det här blir vanligt. Likaså tycker jag att garantipension och bostadsbidrag osv till personer som fullt friska valt att stå utanför arbetsmarknaden från 30/40-årsåldern är direkt utmanande.

    Sänk skatten på arbete och höj skatten på kapital.

    Mvh, Per

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köper detta och kommer anpassa mig själv till det system som råder. Jag kommer också avstå bidrag som jag skulle ha rätt till så länge jag klarar mig utan dom.

      Att någon däremot skulle jobba i syfte att få chansen att betala mer skatt känns orimligt. Men om systemet gör så att jag måste jobba för att klara mig kommer ju ökade inbetalningen av skatt som en konsekvens av detta.

      Delete
    2. Erik S10:57 PM

      Har aldrig förstått dom som gnäller på personer som jobbat sig till ekonomisk frihet och lever på sparade pengar. Det finns få/inga direkta bidrag att leva på om man går i pension vid 40. Bostadsbidrag gäller upp till 29 eller efter 65 om jag inte minns fel, socialbidrag får du inte med sparkapital, A-kassa får du inte om du inte är inskriven på AF, osv.

      Jag vill inte betala skatt som går till bidrag för folk som är arbetsföra men som väljer att leva på bidrag (notera bidrag, inte sparat kapital) men jag måste ändå göra det. Att folk väljer att spara, investera och inte konsumera ska inte bestraffas bara för att man väljer den vägen. Sänk all skatt och få arbetsföra bidragstagare i arbete istället. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något.

      Delete
  5. Anonymous10:25 AM

    "att kunna konsumera mer dumheter för pengarna" Tycker det är bättre när du fokuserar på fördelerna med din approach istället för att hacka på andras val - precis som det inte är ok när folk här har negativa åsiketer på ditt sätt att leva och uttrycker det på ett nedlåtande sätt. Annars tycker jag du brukar vara gansla nyanserad med dina åsikter :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för feedback. Blev kanske lite onödigt hårt. "För att ha råd med konsumtion som inte bidrar till ökad livskvalité" kanske hade varit bättre ordval.

      Delete
    2. Du får inte glömma att det är tack vare denna konsumtion som din dröm går att uppfylla. Alla dina innehav bygger på att det finns en underliggande konsumtion.

      Delete
  6. Anonymous9:02 PM

    Vilken tur att vi alla är olika. Själv brinner jag för mitt jobb och ser det mer som en hobby än som arbete. Och absolut inget tvång. Å andra sidan brinner jag även för aktier. Så, för egen del kör jag på båda dessa och distansjobbar med jämna mellanrum från Madagaskar och Australien.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter underbart. Skulle absolut inte ha något emot att jobba efter årsskiftet om jag hittade något jobb jag tyckte var kul. Inte heltid dock.

      Delete
    2. Så då måste du va ekonomiskt oberoende? Annars är det tvång om man måste jobba ihop ex antal kronor var månad för att leva

      Delete
  7. "Sänk skatten på arbete och höj skatten på kapital"

    Kapitalet är rörligt. Annars skulle skatten säkert vara högre. Sparande beskattas nu varje år i oändlighet medan lån subventioneras. Det räcker väl?

    ReplyDelete