Wednesday, October 25, 2017

Lönen är här - dagens köp

Tiden rullar på och det känns inte som det var så länge sen det var Uppesittarkväll och lön senast. Undrar om tiden kommer gå fortare eller långsammare när man slipper jobba? Men nu är det redan den 25:e och lönen kom in på kontot vid midnatt och större delen fördes omedelbart över till portföljen. Jag har tidigare känt att det varit lite dyrt på börsen, men när det nu var dags köpte jag idag mina aktier med stor entusiasm.

Jag var på en del tjänsteresor under september både i Sverige och i våra grannländer, vilket gör att jag fick traktamente på dagens lön. Så det blev några tusenlappar mer än vanligt. Jag lyckades dessutom hålla nere utläggen under resorna. Traktamentet kunde därmed tillfalla portföljen.

Som jag skrivit förut är det Investor och Castellum jag vill köpa så mycket det bara går innan årsskiftet. Så har det varit de senaste månaderna och så var planen att göra idag också. Köpte därför planenligt dessa bolag direkt när börsen öppnade idag.

Sen såg jag att flera av preffarna gick ner ordentligt idag på förmiddagen. Så jag fyllde på i Akelius (på 325 kr) och Klövern (på 305 kr). Det var inte lika planerat men perfekt att kunna boosta 2018 års utdelning med lite köp till över 6% direktavkastning. Jag är lite sugen på att öka i Alm Pref också, den handlas nu till nästan 9% direktavkastning efter senaste veckans nedgång. Men avvaktar lite där om det skiter sig ordentligt med efterfrågan på nyproducerade lägenheter.

Den gamla riskvillige Miljonär innan 30 som köpte Rysslandsfonder i samband med krig i Ukraina hade utan att tveka lastat in ordentligt i Alm Pref. Men när man snart är pensionär och ska börja leva på kapitalet får man sänka riskaptiten lite.

Jag kommer fortsätta köpa mer aktier närmaste dagarna även om det blev rätt mycket köp nu första dagen. Dessutom kommer 4800 kr i utdelning från Telia på fredag vilken så klart ska återinvesteras.

Jag kommer också göra en insättning till mitt indexsparande via Lysa under veckan. Mer om det i separat inlägg kring hur jag lägger upp fördelningen där.

Hoppas ni också köpte aktier med lika stor glädje som mig idag på förmiddagen.

11 comments:

  1. Det blir utdelning från Telia på fredag för mig också, så det ska bli trevligt.

    ReplyDelete
  2. Köpte i Sampo och Duni idag, det var gött :-) Siktar på att snart vara fullinvesterad i dem och kunna fokusera på mina andra bolag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gött! Sampo är ett bolag jag ska hinna köpa en omgång till i innan årsskiftet. Gått från 0 till 120 aktier i år. Men är inte nöjd riktigt än.

      Delete
  3. Jorå, så att faktiskt. Köpte lite Swebank. Men jag var kort i OMX igår så det trejdas lite också. Det finns lite mer möjligheter nu när man är fri.

    ReplyDelete
  4. Castellum är så fint bolag, räknar med fortsatta vinster och utdelningshöjningar där :).

    ReplyDelete
  5. Hur påverkas Alm pref om bolaget visar lägre vinst?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faran är ju om det går så dåligt att de inte har råd att betala utdelning på preffen. Dvs ju sämre det går desto större är denna risk och desto högre utdelning vill marknaden ha för att vara villig att ta risken. Vilket kräver lägre pris på preffen.

      Delete
  6. Tja,

    Jag har samma funderingar som du, tänkte också fylla på i Alm preff men valde istället att lägga min 5000 sing i bankaktier och Swedbank istället.

    du gör ett bra jobb med bloggen förresten :) keep going!

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:31 AM

    "lyckades hålla kostnaderna nere. Nudlar i handfatet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej inte riktigt så extremt denna gång. Men mat från matbutik på hotellrummet istället för restaurang.

      Delete