Friday, October 20, 2017

Svårt att göra ingenting

Vi är inne i en mycket intressant rapportperiod. Av "mina bolag" har väl Atlas, Volvo och JNJ utmärkt sig mest. Även Castellums rapport idag var stabil och utsikterna för 2018 var positiva, men aktien har gått starkt senaste 10 dagarna så det blev ingen ytterligare uppgång på rapporten.

Jag har följt rapporterna med ovanligt stort intresse den här gången. Det beror främst på att jag har det lite lugnare på jobbet. Vilket väl indirekt beror på att jag snart ska sluta. Jag är noga med att göra ett bra jobb och har flera gånger fått beröm av min chef för att jag visar stort engagemang och ansvar även om jag inte kommer vara kvar så länge till. Men idag hade jag möte på stan och sen möjlighet att åka hem och jobba hemifrån efter lunch. Vilket innebär finnas stand by på telefon och svara på några mail men också lite extra tid för kolla DI och EFNs sändningar från morgonen.

Något som börjar bli uppenbart är hur svårt det kommer vara att hålla sig ifrån börsen när jag slutar jobba. Väldigt lätt hänt att man är konstant inloggad och följer förändringen i portföljen och blir frestad att börja agera. Idag är jag tex extremt sugen på att sälja lite Volvo för att vikta över till Castellum. Men hittills har jag stått emot. Att hålla på att vikta om fortföljen i tid och otid leder bara till ökat courtage.

Nästa vecka är det lön och #uppesittarkväll så då får jag fylla på i de aktier jag vill vikta tyngre. Även om det går väldigt långsamt att vikta om på det sättet jämfört med att sälja aktier och köpa nytt för de pengarna. 3 månadslöner och lite utdelning ska in på börsen innan årsskiftet.

Det är inte så det spritter i kroppen direkt av iver att få köpa på dessa nivåer. Som det känns nu är Castellum till runt 4% direktavkastning på 2018 års gissade utdelning hetaste kandidaten. Med tanke på alla fina rapporter som kommit in så känns det som de 3% organisk utdelningstillväxt som jag räknat med för portföljens som helhet har goda chanser att överträffas. Även om preffarna och några bolag till inte kommer höja utdelningen. En högre utdelning än beräknat skulle verkligen ge mitt liv där jag ska leva på avkastningen en perfekt start. Men det får vi återkomma till om ungefär ett kvartal.

Trevlig helg där ute!

10 comments:

  1. Anonymous4:01 PM

    Grymt jobbat hur som helst, riktigt inspirerande. Dock kan jag inte låta bli att lägga märke till hur mycket din portfölj borde snitsas till lite. Ratos, HM, Telia, Cloetta, Fortum kan jag tycka ser lite felplacerade ut i din portfölj. Resten håller bra eller mycket hög kvalité.

    Speciellt nu när du snart ska leva på utdelningen så kommer du vara i behov av att kvalitetssäkra portföljen för 10-30 år framåt. För att veta att du ligger bra till och har utdelningshöjningar att se fram emot. Nu vet jag visserligen inte ditt GAV på dessa innehav, men framtiden ser en aning skakig ut för dessa bolag. Vill inte peka fingrar eller så men jag skulle byta ut dessa och dra upp så du hamnar i ditt "målinnehav" på resterande, tex Castellum, Investor, Industrivärden, Essity. Där det fullständigt osar kvalité.

    Jaja, du kommer ha tid längre fram och fundera på vad du vill ha och inte :)

    MVH David

    ReplyDelete
    Replies
    1. Svårt det där med att bedöma bolag med kvalité. Inte minst på 10-30 års sikt. Om man in början av 2011 jämförde Ratos och Investor så var Ratos den stora stjärnan. Medan Investor inte klarade att hänga med index i uppgången som kom efter finanskrisen.

      Ännu svårare blir det om man ska försöka uppskatta kvalité på 30 års sikt, men även ta hänsyn till dagens pris och nästa års direktavkastning. Men i och med att jag lagt stor del av 2017 års köp i Castellum och Investor som du tycker osar kvalité jämfört med Telia, Cloetta, Ratos och Fortum så håller jag kanske med dig någonstans innerst inne. Men inte tillräckligt mycket för att agera genom att sälja.

      Delete
  2. Du har haft än fin rapportvecka så här långt. Bra liten stek i Volvo också. Borde kunna bli en bra utdelningshöjning från bolaget nästa år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag har lyckats med det ovanliga konststycket att dra ifrån index lite på slutet.

      Hoppas på en rejäl höjning i Volvo. Behövs då målet är 4% DA på portföljen som helhet.

      Delete
  3. Anonymous7:59 PM

    Hoppas kunna få lite råd hur du hade gjort i min sits med din erfarenhet.

    Har för tillfället 170.000kr på ett sparkonto som jag avvaktat ( cirka 1 år ) med att investera i väntan på en nedgång som aldrig kommer.
    Sparar minst 15.000kr varje månad.
    Sparhorisont 9 år.
    Bolån med 1.73% ränta på 280.000kr.

    Amortera ned bolånet känns ovärt då räntan är låg och min belåningsgrad ligger kring 70%, men bättre än sparkonto.

    Investera allt nu direkt och fortsätta månadsspara 15.000 varje månad i börsen.

    Vänta med att investera på börsen.

    Eller sista alternativet som jag ser det behåll 170.000kr på sparkontot (jag tror fortfarande på en nedgång inom 1 år) och investera månadssparandet från och med nu.

    Jag har tänkt spara i 70% global indexfond, 20% spiltan aktiefond investmentbolag och 10% Asien tillväxtm. index. Jag är inte tillräckligt duktig på aktier för att försöka slå index så jag hoppas bara få ut genomsnittlig avkastning.

    Mvh
    Z



    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad tror du om att köpa fonder för 20.000 i månaden (dvs ta 5k från sparkontot) och öka takten lite om börsen går ner?

      Delete
    2. Anonymous8:45 AM

      Låter faktiskt riktigt bra.

      Mvh
      Z

      Delete
  4. Anonymous9:10 PM

    Jag sitter typ i sammma sitts. 250 000 i studielån (försummbar ränta). 400 000 på kontot. Spararade 15000 i månaded till kontot men har börjat köpa indexfonder för slantarna. När krashen kommer och jag ser totalen på depon sjunka kommer jag att börja trycka in extra tills jag har ca 50 000 kvar i reserv.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous8:56 AM

      Undrar hur många som håller i slantarna / kör defensivt inför en krash just nu, som kanske inte ens kommer på ett bra tag :D Framöver kommer jag fortsätta köpa varje månad under 9-10 års tid oavsett, men man var ju lite naiv när man hoppades att börsen skulle ha gått ner -20% lagom tills att man ska börja.

      Mvh
      Z

      Delete
  5. +1. Tänker samma sak. Dessutom: Såg att Creades ligger lågt nu. Jättestor kassa. Samma grej kanske.

    ReplyDelete