Friday, October 27, 2017

Aktieportföljens utveckling

Jag tvekade länge om jag skulle skriva det här inlägget. För jag tycker egentligen det är rätt meningslöst. Men samtidigt vet jag att det är intressant att läsa och jag får en del frågor om hur min portfölj presterat mot index. Där det är ganska vanligt att man har åsikten att jag borde hålla mig till fonder eftersom jag inte kan slå index.

Anledningen till att jag var tveksam till att skriva var för det första att jag inte ser detta som en blogg om aktieinvestering eller börsen. Min modell är snarare att spara regelbundet och att en utveckling i nivå med index ska räcka för stor rikedom eller liv i frihet. Jag skriver ofta om vilka aktier jag köper men ytterst sällan något som kan likna en analys, kommentar på ett bolags rapport eller aktietips. Eftersom det finns bloggar som är så mycket bättre på detta. För dessa bloggare tycker jag det är mycket intressant att se om deras stora kunskap och intresse genererar en överavkastning, då man främst läser bloggarna för att få deras syn på köpvärda aktier. Medan jag inte riktigt vet vad ni läsare ska göra med informationen om det gått bra eller dåligt för mig senaste tiden.

En annan anledning är att man ju är lite allergisk mot alla som postar sina grafer just när det gått bra under en period, medan det är betydligt ovanligare att vara transparent under tyngre perioder. Och jag är förmodligen en lika god kålsupare som alla andra. Dvs att jag passar på att göra detta inlägg just nu efter en stark rapportperiod för egen del.

Bakgrunden till mina aktiva aktieplaceringar är att jag gick in i 2015 utan någon exponering mot den svenska börsen. Det gjorde att jag missade en snabb uppgång i början av 2015 men också det fall som kom på våren och sommaren 2015. När börsen gått ner lite började jag köpa aktier under augusti 2015, med målet att bygga upp den aktieportfölj jag ska behålla resten av livet. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att titta på utvecklingen från just augusti 2015 fram till idag.

Detta är alltså min aktieportfölj där jag efter bästa förmåga försöker göra aktiva val att välja rätt aktier. Värdet på portföljen är idag lite över 3 miljoner. Dessutom har jag min fondportfölj värd knappt 2 miljoner med indexfonder men den är ju inte så intressant att se utvecklingen för då den är helt passiv, så fondernas utveckling är inte med nedan.

Såhär har utvecklingen varit sen jag började köpa aktier i augusti 2015. Jag gjorde stora köp på ca 150.000 kr i månaden en bit in på 2016. Därefter har köpen bestått av ett månadssparande på lite över 20.000 kr och återinvestering av utdelning. Förhållandet procent och kronor på Avanzas redovisning är lite lurig och förhållandet störs av det gjorts regelbundna insättningar under hela perioden. Jag jämför med SIX30 Return index. Dels för att alternativet vore att placera i tex Avanza Zero men också för att jag till absolut största delen investerar i svenska storbolag.


Såhär har utvecklingen varit den senaste månaden. Jag har haft turen att flera av mina lite större innehav har lämnat fina rapporter. Det är verkligen inte vanligt att jag avviker över 2% från index på en månad.

Positiv bidrag till utvecklingen:
- Att jag gjorde rätt stora köp under början av perioden när börsen gick ner och jag hade likvider tillgängligt. Ger dock ingen effekt på grafen utan bara de faktiska kronorna.
- Att jag varit överexponerad mot verkstad framför bank under denna period. Det vill säga jag äger många av verkstadsbolagen både genom Industrivärden och Investor men också separat.

Negativa bidrag till utvecklingen:
- Att jag inledde mina köp med Telia på 50 kr för den säkra utdelningen på 3 kr.
- Att jag köpte rätt mycket H&M strax under 300 kr och sen väldigt ihärdigt runt 250 kr. 

Då jag har strategin att behålla för evigt finns inga tankar eller möjlighet att nu snabbt vikta om från verkstad till andra branscher. Däremot har jag inte köpt några rena verkstadsbolag på hela detta året (däremot indirekt via en hel del köp i Investor). 2017 års största köp har varit i fallande ordning
1. Castellum
2. Akelius pref
3. Investor
4. Sampo
5. H&M

Så min övervikt mot en viss bransch håller troligtvis på att raderas ut? Kanske kommer därför min avvikelse mot index bli mindre i framtiden?

8 comments:

  1. Trevligt inlägg.
    Tack.

    ReplyDelete
  2. Hej miljonären! Har du någonsin gjort ett inlägg, funderat eller räknat på på hur din pensionshorisont skulle se ut om du inte pluggat?

    Du skulle ha kunnat stoppa undan pengar tidigare men samtidigt haft en lägre lön under hela perioden. Nyttan av att plugga torde ju minska för någon med din korta yrkeskarriär samt låga utgifter , din sparkvot skulle ju fortfarande vara mycket hög även om din slutlön var 10-15tkr lägre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reflekterade lite kring det i "börja om från 20-inlägget" för några veckor sen. Men tror som du att en heltidslön in på börsen under åren jag pluggade hade vägt upp en längre lön de sista 5 åren.

      Men jag tycker det var roligare att plugga än att jobba. Så jag är nöjd med mitt val.

      Delete
    2. Anonymous3:21 PM

      Hur ser du på bara spara i billiga indexfonder och därifrån plocka ut det man behöver när man går i pension? Det minskar risken att köpa ”dåliga” aktier för indexet reglerar det automatiskt.

      Delete
    3. Att bara ha indexfonder och sälja 3-5% per år tror jag skulle fungera väldigt bra.

      Delete
  3. Grattis till fin portföljutveckling!

    Hälsar Seglarn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Portföljvärdet är egentligen mindre intressant men går ju inte att mäta resultatet på något annat sätt. Jaga max utdelning på några års sikt blir ju fel.

      Delete
  4. ÄR DU BEHOVET KRISTISK LÅNGT LÅN IGÅNG ELLER ÄR DU BEHOV LÅN ATT STARTA HAR EN SÄKERHET @ 2% RENTER FÖR FÖRETAG OCH PRIVAT
    SYFTEN? OM SÅ ÄR FALLET:
    Fyll och returnera
    Namn: ===
    Belopp som behövs: ===
    Varaktighet: ==
    land ==
    Syfte: ===
    Mobiltelefonnummer: ===
    Identifikationskort: ===
    Kontakta oss för mer information christloanfunds@gmail.com

    ReplyDelete