Sunday, October 01, 2017

Kick-off igår



Från Twitter: Kanske råder det viss begreppsförvirring men siffrorna känns rätt rimliga.

Igår hade jag och min fru den årliga kick-offen. Egentligen kanske inte kick-off är rätt namn utan att det mer är en konferens. Men vi har alltid kallat det kick-off.

Bakgrunden är att vi för några år sen var på en gratis föreläsning med Charlie Söderberg. Där han ifrågasatte att de flesta la ner mycket mer energi på att planera, prata om samarbete/ansvarsfördelning, sätta upp mål och följa upp de tidigare satta målen med jobbet än vad man gör privat. För både mig och min fru kändes liknelsen väldigt träffande. På jobbet hade vi varit på kurser där vi pratat om våra respektive företags värderingar och visioner. Vi hade på båda våra jobb en större konferens varje år där högsta ledningen gick igenom årets mål och förra årets resultat, en kick-off med avdelningen varje höst, medarbetarsamtal 1-2 gånger per år, teammöten varannan vecka osv. Privat hade vi däremot inga möten utan om man hade något att säga om privatlivets utveckling, vision eller planer så förväntades man lösa det lite spontant på uppstuds vid middagsbordet. 

På jobbet hände det att man la en halvdag på att komma på nya idéer eller arbetssätt med gruppövningar och post-it-lappar (från stabila utdelaren 3M). Men om man skulle komma på något nytt gällande privatlivet hoppades man komma på det spontant som en skänk från ovan. Det vill säga helt utan strukturerat arbete.

Personligen har jag alltid brunnit mer för var jag själv ska befinna mig år 2025 än var någon arbetsgivare ska befinna sig samma år. Därför blev jämförelsen i hur strukturerat vi jobbade i yrkeslivet och ostrukturerat vi jobbade i privatlivet en aha-upplevelse där på Charlies föreläsning. Hösten 2014 hade vi vår första kick-off. 

Vi har delat upp mötet i två delar där varje del tar cirka 1,5-2 timmar. Första delen berör ekonomi. Här tittar vi lite djupare på hur utvecklingen varit på vårt gemensamma konto varifrån vi betalar räkningarna, hur vårt respektive månatliga sparande har varit under året, hur har aktier och fonder gått etc. Ska vi börja amortera på bolånet och är leverantörer av el, bredband etc något någon av oss ska titta vidare på för att omförhandla efter mötet? Sen följer vi upp detta på ett enklare plan månadsvis (och jag själv min egen del när det kommer till aktier, fonder och sparande på daglig basis). Vi har kvar protokollen från tidigare möten och ser vad som fortfarande gäller och vad som vi ändra synen på. Här blev det ju lite speciellt i år då planerna för 2018 ser annorlunda ut då jag ska sluta jobba och förmed sluta få lön.

Andra delen på mötet rör allt som inte är direkt kopplat till ekonomin. På ekonomidelen kanske man bestämmer att man ska sätta av x kr till resor varje månad medan man här pratar man om resmål och lämplig tid på året att göra resan. Här pratar vi också om saker som ansvarsfördelning i hemmet, mål, hobbies, motivation för träningen, sex och samlevnad etc. Mycket av detta pratar man ju om i vardagen men jag upplever att det blir stor skillnad om man tvingar sig själv att först tänka igenom dessa punkter i en stund själv dagarna inför mötet och sen sätta ord på dom under strukturerade former.

Nu är jag ingen relationsrådgivare men här kommer ändå lite tips: Första gången krävs det lite mer struktur och planering att spåna fram punkter. Vid kommande möten har man mycket hjälp av tidigare års protokoll. Våga dock tänka utanför protokollet, något nytt har du säkert tänkt på senaste året.

Vi har valt att bara ha det stora mötet en gång om året. Men sen är vi duktiga på att följa upp det under året. Dvs sätter man som mål att man ska äta pizza max 1 gång i veckan och promenera ihop minst 2 gånger i veckan så följ upp varje söndag kväll hur det går. Om en i förhållandet har lovat att bädda sängen varje dag så hänvisa till mötet direkt när det glöms bort första gången.

Utöver dessa gemensamma möten jobbar jag mycket med egna personliga mål (se tex förra inlägget).

För att ta ett konkret exempel skulle skillnaden kunna vara att på mötet säger jag att jag skulle vilja få tid att skriva en bok så att vi gemensamt skapar tid och omgivning som gör att jag kan skriva ostört 1h varje kväll. Det individuella målet kan vara att skriva 1 sida varje dag eller att manuset ska vara klart ett visst datum och sen att boken ska sälja x antal exemplar.

Ett annat exempel skulle kunna vara att en person vill komma igång med träningen och gå med i en löpargrupp som tränar onsdagar kl 18. Och att man då behöver anpassa barnhämtning, middag etc för att det ska funka. Det individuella målet blir sen att träna ytterligare en gång varje vecka och klara 5 km på 30 minuter innan midsommar.

Jag pratade för några dagar sen med två kollegor om det här med att jag skulle sluta jobba inom kort. De tyckte hela grejen lät overklig men samtidigt otroligt inspirerande och eftersträvansvärd. Jag sa att det har krävts 10-15 år av planering och hårt jobb i mitt fall, men att det i övrigt var ganska lätt rent kunskapsmässigt. De frågade lite om mina mål och vad jag ska göra med all tid etc. När jag frågade om deras mål det kommande året svarade den ena "Att Brynäs vinner SM-guld i hockey" och den andra "Att familjen får vara frisk". Hur de skulle jobba för att uppnå dessa mål var ganska oklart. Något säger mig att de inte kör kick-offer i sina privatliv.

20 comments:

  1. Ett riktigt bra inlägg! Hoppas att riktigt många läser det för det är väldigt många som skulle ha nytta av det.

    /Aktiepappa

    ReplyDelete
  2. Intressant och tack för förtydligandet kring dessa kick-off:er.

    I vilken miljö görs detta, på en restaurang eller hemma?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hemma i år. Men gärna på annan ort. Vi har lånat ett öde lantställe någon gång tidigare.

      Restaurang kanske funkar men vi kör med datorn framme vilket kanske inte är optimalt på restaurangen.

      Delete
  3. Anonymous9:54 AM

    Vilket bra och inspirerande inlägg! Det blir något att fundera vidare på.

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:06 AM

    Jag är nog av åsikten att kan man inte lösa de frågor som ni berör i er kick-off i ers vardagliga liv så har man andra problem. Jag tror att det är väldigt få personer som säger saker "utan tänk igenom det en stund dagar innan". Det har framkommit i forskning att detaljstyrning inom arbetet relativt ofta leder till negativa konsekvenser, vilket helt klart går att applicera även på i vardagen. "Jag har gått och funderat över detta problem i ett par veckor nu... men, äh, jag orkar inte ta upp det nu.. jag skjuter på det till nästa kickoff om ett halvår istället..."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man är säkert olika. Men för oss som provat båda så funkar strukturerade möten bäst.

      Sen är det klart att man tar det löpande på uppstuds i vardagen och inte väntar in ett möte om flera månader.

      Delete
    2. Anonymous1:44 PM

      Så ett företag skulle fungera bättre om dom lite hipp som happ satte mål under kafferasten?

      Hela grejen är ju att göra en stor sak av målsättningen för att det ska betyda mer och vara tydligt för alla inblandade.

      En grupp med militärer som ska anfalla en fiende kan ju alltid göra det lite sporadiskt och hoppas på att lyckas. Eller så kan dom sätta sig ner och planera det hela. Gissa vad som kommer gå bäst :-)

      Kick offen handlar inte i första hand om att behandla problem utan om att sätta upp inspirerande mål att jobba mot tillsammans. Sedan kan ju det även innebära att vissa problem måste lösas också.

      /Fettot

      Delete
  5. Riktigt bra och inspirerande ju. Härlig planering! Det får man faktiskt ta att fundera på att göra i framtiden.

    //Aktievargen

    ReplyDelete
  6. Riktigt inspirerande inlägg! Jag har ju ett rätt hårt privat ekonomiledningssystem som jag håller på (innefattar budget, planering, prioritering och regler), men det här är något jag ska ta åt mig av! Tack!

    ReplyDelete
  7. Mycket intressant och bra inlägg gentemot dina sponsrade inlägg som man stänger ner efter man läst efter första meningen :)

    Keep it' up!

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:03 PM

    Jag hade gärna haft en kickoff men Fru Snålgris avskyr sånt. Hon tycker det är totalt oromantiskt och meningslöst och är en sån som tar livet lite manaña. Jag är själv en sån som gillar att veta vad som händer under hela nästa år, och när det är struktur och förutsägbarhet. Ogillar överraskningar och sånt som stör planeringen. Hon är precis tvärtom... :)

    ReplyDelete
  9. Mycket bra inlägg. Jag känner igen mig i ditt samtal med dina kollegor. Folk i allmänhet är idioter så det är tveksamt om man överhuvudtaget bör prata med någon.

    ReplyDelete
  10. Anonymous7:38 PM

    Jättebra idé - bra gjort

    Samtidigt så otroligt svenskt! :) Gotta love the Swedes

    Man jag menar det på ett positivt sätt - superbra idé egentligen

    /utlänningen

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:06 PM

    Nej... läskigt. Du behöver kickoff med psykolog om du tror att livet är befriat från känslor. Och tror du det är det inte livet du lever. Gör istället en ny sak som skrämmer dig varje vecka. Lycka till

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:24 AM

    Ursäkta frågan, men kan inte låta bli...
    Avhandlar ni även under mötet, hur många gånger per vecka/månad som ni ska ha sex?

    Förövrigt kan man väl ta fram laptoppen i soffan vilken kväll som, se här hur portföljerna har gått!?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt vad vi pratar om när det kommer till sex tror jag inte tillför bloggen så mycket. Jag tror de som har ett förhållande kan komma på egna punkter där. Om man vill nu vill ha det med under dessa möten.

      Som jag skriver gör vi en djupare ekonomisk genomgång ihop på dessa möten. Sen enklare avstämning i stil med "hur portföljerna gått" med jämna mellanrum ihop. Och dagligen individuellt.

      Delete
  13. Anonymous6:34 PM

    Jag tror att målet för sex är hur många avsugningar miljonären ska få per vecka och hur mycket han måste diska som kompensation. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous8:23 AM

      Menar du att han köper sex av sin fru?

      Delete
  14. Vi har kört en kick-off också efter inspirationsföreläsningen men det var några år sen. Tack för påminnelsen, nästa inbokad om en månad ungefär.

    ReplyDelete
  15. Anonymous8:40 AM

    Inte för att vara sån men det låter som ett extremt trist och mekaniskt äktenskap. Bara kalkyler och strikt planering och väldigt lite känsla. Men jag har säkert fel. Hoppas det i alla fall. Men OM det är så som jag säger, har du då gjort kalkyler för vad som händer den dagen du hittar frugan i sovrummet med någon annan som erbjuder ett lite mer spännande liv? Ni hade väl inte äktenskapsförord, så hur blir det med pensionärslivet när tillgångarna ska delas?

    ReplyDelete