Thursday, October 26, 2017

Första insättningen hos Lysa

I samarbete med Lysa:

När jag fick lönen igår gjorde jag inte bara den vanliga överföringen till aktieportföljen hos Avanza. Utan det blev också en överföring till mitt nystartade konto hos Lysa. Som jag skrev om förra månaden så vill jag testa detta med indexförvaltning med automatisk rebalansering som ett alternativ till de fonder jag har redan idag.

När jag gjorde testet hos Lysa fick jag rekommendationen 89% aktier och 11% räntor. Jag har varit lite i valet och kvalet om jag manuellt skulle ändra detta till 80/20 istället. Men jag valde till slut att behålla de rekommenderade 89/11. Utmaningen för egen del är att jag inte riktigt vet sparhorisonten på dessa pengar. Grunden i min passiva inkomst från nästa år ska ju vara aktieutdelning men tanken är att komplettera den med några procent försäljning av fondportföljen per år fram till jag börjar plocka ut vanlig pension om ca 20 år. Fondförsäljningen kommer vara lite efter behov när utdelningen inte räcker till. Men jag har ändå utgått ifrån en lång horisont för majoriteten av pengarna, därav höga 89% aktier. Här kan du testa din lämpliga fördelning mellan aktier och räntor om du inte redan gjort det.

Insättningen till Lysa gjorde jag med Swish, mest för att det var kul att testa. Det gick väldigt enkelt och snabbt. Pengarna fanns hos Lysa 1 sekund efter att jag godkänt med telefonen. Sen fördelades pengarna ut automatiskt i följande produkter:


Den aktuella fördelningen mellan räntor och aktier redovisas löpande såhär:



Då jag snart ska sluta jobba och få lön så blir detta med månadssparande under hösten och vintern mer av ett test. Men min tanke är att i nästa läge flytta över pengar från mina indexfonder hos Avanza till Lysa. Testet handlar mest om att det ska vara användarvänligt och smidigt att sätta in och ta ut pengar. Själva utvecklingen på kontot kommer ju följa index enligt vald fördelning aktier och ränta och är alltså inget jag behöver utvärdera.

14 comments:

  1. Anonymous5:24 PM

    Vad tar du betalt för såna här sponsrade inlägg? Hade du använt deras tjänst om du inte fått betalt för det? Isåfall varför har du inte gjort det tidigare?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lysa har inte funnits så länge. När jag upptäckte dom blev jag ärligt intresserad för egen del och tog därför kontakt om ett samarbete.

      Jag skulle aldrig göra reklam för något jag inte tyckte var bra.

      Delete
  2. Anonymous9:39 PM

    Du verkar ha ändrat dig. För inte så länge sedan ville du enbart vara fullinvesterad i aktiefonder och aktier men nu har du lagt till räntefonder. Där ser man...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska dessutom ha ett årsbehov av kontanter på sparkonto. Dvs leva på utdelningen från 2018 under 2019.

      Med 2/3 aktier och 1/3 fonder. Där fonderna är 89% aktiefonder och 11% räntor blir räntedelen totalt sett väldigt låg.

      Delete
  3. Låter som en vettig placering för de flesta, vad är förvaltningsavgiften?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Totalt 0,39% om man slår ihop Lysas avgift och fondernas avgifter. Om jag flyttar över lite mer kapital minskar det ytterligare något.

      Delete
    2. E det fria uttag?

      Delete
    3. Jajjamen. Fria uttag är det.

      Delete
  4. Anonymous7:44 AM

    Märkligt fick förslag 55% räntor, även jag valde maximal avkastning och 3-5 år samt 50000 nettoinkomst. Tycker de är lite överdrivet försiktiga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3-5 år är ju en kort period. Låter rimligt tycker jag. Men man kan ju själv ändra om man inte är nöjd med rådet.

      Delete
  5. Har funderat på liknande lösningar och funderar på hur de beskattas? Lär vara 30% som en vanlig AFD eller hur ser det ut?

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:13 PM

    Jag är intresserad över din totala fördelning av aktier / räntor inkluderarat Lysa och andra indexfonder. Hur går dina tankebanor med ränteläget idag. Om/när räntan går upp går räntefonderna ner....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Totalt kan det på sikt handla om ca 94% aktier/aktiefonder, 3% räntefonder och 3% sparkonto.

      Delete