Monday, October 23, 2017

Bostadsmarknaden som dog

Man läser mycket märkligt i kvällstidningarna.

Artikeln handlar om ett par i 70 årsåldern som inte får ut vad de hoppats på för sin villa. De har inte haft några välbetalda jobb och nu kan det gå så illa så de behöver sänka priset på villan och då bara får småpengar över när de betalt sin nya lägenhet för 5 miljoner och betalt reavinstskatten på huset. Eller som mannen i artikeln uttrycker det:

– Om ingen får sålt kan ingen köpa och ingen vågar köpa för de vet inte om de kan få sitt nästa sålt. Det är ett moment 22. Det är en sjuk marknad.

Att villan däremot stigit från 200.000 kr till över 8 miljoner tycker han är en helt normal marknad. Jag tycker inte det är helt lätt att tycka synd om några som har problem med att realisera en vinst på runt 4000% eftersom de anser att det gått ner runt 10% sista tiden (jämfört med vad de hoppats kunna sälja för). Att efter ett liv som låginkomsttagare utan något sparande kunna bo i en obelånad lägenhet för 5 miljoner, vilken misär...

Denna eventuella nedgång i bopriserna i Stockholm skrivs det ju väldigt mycket om. Jag tror det är svårt att få en tydlig bild. Det finns fortfarande gott om exempel på lägenheter som säljs till rekordpriser. Men det verkar absolut vara lite svalare totalt sett. Skulle det gå ner 10% så handlar det om en tillbakagång till priserna runt 2015 kanske. Det var ju inte så alla tyckte det var superbilligt att köpa bostad då.

För egen del kommer vi bo kvar i nuvarande lägenhet minst 2018 ut, då min fru kommer jobba vidare minst ett år till. Skulle tro att det blir ytterligare ett tag efter det också, vi trivs bra i Stockholm. På sikt ser vi på möjligheten att realisera värdet som idag är bundet i boendet för att kunna växla över dessa pengar till något som ger kassaflöde. Genom att välja ett billigare boende. På svenska landsbygden eller utomlands.

Med anledning av den svalare bostadsmarknaden har bostadsutvecklarna tagit rejält med stryk på börsen i år. Säkert välförtjänt i många fall. Men frågan är om det inte finns några fall där nedgången är lite omotiverad och aktien har dragits med i den allmänna nedgången? Jag har ett par aktier jag ska kolla lite extra på i anslutning till Uppesittarkvällen och lönen som kommer på onsdag.

18 comments:

  1. Anonymous11:38 AM

    Hahaha vilken offerkofteartikel. Ja det är verkligen svårt att tycka synd om detta paret. De har alltså väntat i hela 1,5 månad för att få sin villa såld. Och de har gjort en sån helt otrolig bostadskarriär som de flesta nog bara kan drömma om även om de får gå ner en mille eller något sånt i pris. Asså, väx upp är mitt budskap till Anders. Nöj dig med det du får, och då har du antagligen lärt dig att bostadsmarknaden, likt aktiemarknaden går upp och ner och det är inte helt enkelt att pricka toppar och dalar. Vi har ägt en villa i ett attraktivt bostadsområde i södra Sverige, och efter ca 15 år har värdet gått upp med ca 50%. De som har ägt betydligt sämre hus i området som byggdes på 80-talet dvs för 40 år sen har sett värdet gå upp ca 300%. Grattis!

    Sen att man går och köper en lägenhet för 5 mille på sin ålders höst låter ganska vansinnigt det också, men det är en annan historia. Det går inte att "räkna med" att få ut si eller så för en bostad, man får vad marknaden är beredd att betala och därför bör värderingar vara försiktigt ställda. Mitt tips är att ha ett "lägsta" och "högsta" försäljningspris och köp ny bostad efter lägstapris... och allt annat däröver är ren bonus.

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:46 PM

    Villan lades ut för 8,2mkr. Är det inte bättre att lägga ut för 7,9mkr, ur ett psykologiskt perspektiv? Man är van att se siffror när man handlar varor så slutar på 9. Borde gälla bostäder också. Vad tror ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror nog 8 190 000 funkar bra som lockpris slutande på en 9a. Även om det är 4 siffror efter nian.

      Delete
  3. För en som står utanför bostadsmarknaden, som jag, skulle en sättning vara välkommen. Blir väl kanske inte så kul för de som måste sälja, men annars blir det svårt att få in en fot på marknaden.

    ReplyDelete
  4. Troligtvis har de väl lånat en stor del av köpesumman också, så 8000-16000% är nog inte orimligt :).

    En sättning är nog alltid välkommne för de som står utanför, vi hade en ok sättning senast 2008, mendå verkade många av de somstod utanför inte vilja köpa :).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    ReplyDelete
  5. Följande citat ur artikeln är så klockrent. Tuffare tider för fastighetsmäklare att vänta när agnarna skiljs från vetet:

    "Den andra hade i och för sig lite bättre standard. Men prisbilden ligger under en miljon och det går knappt att sälja ändå. Mäklaren var jätteförvånad, säger Anders.

    Nu har mäklaren tänkt om och råder Anders och frun om att bygga om halva villan. Styla om och så.

    – Samtidigt som marknaden sjunker. Om vi inte får sålt den då, ska vi bo kvar i det sterila helvetet?"

    ReplyDelete
  6. Om jag var i Anders situation så hade jag sålt villan och skaffat mig en hyresrätt, för att därefter börjat spendera pengarna istället för att ha dom fast i ett hus. Jag är ju för bövelen 70år.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:30 PM

    Mycket av vinsten på runt 4000% är dock inflation som staten/riksbanken skapar.

    När pengarna har minskat i värde och man ska sälja villan ska man dessutom betala skatt på att pengarna har blivit mindre värda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enligt ekonomifaktas kalkylator motsvarar inflationen ca 100% sen mitten av 80 talet. Ej 4000%.

      Delete
    2. Man får titta på vad en ersättningsbostad kostar också. Omöjligt att bygga en villa idag för 400 000 kr.
      Normalt värde för en villa i Sthlm är nog ändå 3-5 Mkr.

      Delete
  8. Anonymous7:50 AM

    Ett ämne som berör!
    Har väntat läänge på en sättning, äntligen!

    Btw, intressant ämne du tar upp Mi30!

    /Kalle

    ReplyDelete
  9. Dessa gråtautilokalpressen artiklar. Bo i en obelånad 5 miljoners lägenhet och tycker synd om sig själv? Idiot.

    ReplyDelete
  10. Det klart att det väcker sympati. Jag skulle också bli missnöjd om jag lyckades pricka in en sättning i det korta fönster där jag ägde två bostäder. Pengarna de går miste om motsvarar ungefär en jordenruntresa per år i resten av deras liv. Jag blir inte alls glad när jag råkar ut för liknande saker (t ex när aktier jag äger plötsligt går ner kraftigt).

    Artikeln pekar ut ett problem med dagens skattesystem - inlåsningseffekten. För mig som individ, jag sitter på en BR som gått från 2 till drygt 4 miljoner i värde, så innebär det att det kostar mig 0,5 miljoner i skatt att flytta. Uppgången gör att jag känner mig rik, så det är inte synd om mig, men skatten gör att jag drar mig för att flytta. Det står en flyttmur på 500 000 kr mellan mig och en ny lägenhet. (Ja, jag vet att man kan skjuta upp en viss mängd reavinst mot en årlig avgift.)

    För samhället är det dåligt resursutnyttjande om äldre bor kvar i stora lägenheter bara för att de får mindre för pengarna om de flyttar. Detta har påpekats av en mängd experter, både när lagstiftningen infördes och på senare år när det klagats på bostadsbristen i Stockholm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:14 PM

      Fast bostadsbristen är en myt. Det som det är brist på är billiga lägenheter, företrädelsevis billiga hyresrätter som den huvudsakliga befolkningstillväxten (nästan uteslutande invandring och födelseöverskott) efterfrågar. Mitt tips som jobbar inom området och har tillgång till tyngre dagsfärsk statistik - sälj nu när nivåerna fortfarande är på topp, men andel budgivare minskar kraftigt och utbudet både på succession och nyproduktion är på rekordhöga nivåer. Magkänslan är att du annars får sälja väsentligt läge än du tror, och det är snarare denna potentiella värdeminskning som kommer att vara din egentliga "flyttmur".

      Delete
  11. Håller med alla kommentarer. Men man måste också räkna in underhåll. Det blir en hel del m åren. Alla gör inte miljonvinster. Reavinstskatten är väldigt tung för de som ägt hus länge o inte gör någon direkt vinst. Jättekonstigt system.

    ReplyDelete
  12. Anonymous7:15 PM

    Kan inte du avslöja ungefär var någonstans i Sholm du bor, eller hur långt ut i alla fall? Nu menar jag inte stasdel eller npgot specifik, bara typ inom tullarna eller i 'kransområden' runt omkring (tex Aspudden, Midsommarkransen, Årsta osv) eller lite längre ut (typ Huddinge). Om jag minns rätt så är det på tbana i alla fall.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag bor i närheten av Solna/Sundbyberg.

      Delete
    2. Anonymous8:47 PM

      tack för info

      Delete