Thursday, October 05, 2017

Frågestund?

Hej, där ute alla läsare. Börsen krigar på. Ligger lite över 0 och kanske går vi mot den 14e dagen i rad med uppgång. H&M och Telia över 1% upp och Ratos över 2% upp i skrivande stund. Säger det mesta när till och med portföljens tre surdegar levererar.

Skönt att man snart inte får någon mer lön som man behöver trycka in till dessa kurser. Såg att det var 3% substansrabatt i Industrivärden, det är ju inte så man längtar ihjäl sig efter att få köpa fler aktier just nu. Men men, bara sitta still i båten och hoppas att rapporterna blir bra och utdelningarna växer i bra takt under 2018. Självklart fortsätter jag köpa på varje månad resten av året när lön eller utdelning kommer in på kontot.

Frågestund?

Jag har vid några tillfällen tidigare gjort inlägg där jag uppmuntrat er att ställa frågor som jag sen besvarat i inlägget efter. Jag tycker dessa har blivit ganska intressanta, inte minst att gå tillbaka till i efterhand och se hur jag tänkte vid en viss tidpunkt.

Genom att jag inte får välja ämne att skriva om så kommer det ibland fram både intressanta tankar för min egen del men jag tror även det kan bli intressant för er läsare.

Här är 4 gamla exempel på frågor och svar som vi kört här på bloggen:

Frågor och svar från september 2009
Frågor och svar från maj 2015
Frågor och svar från september 2015
Frågor och svar från juni 2016

Så om det är något ni frågat om men inte fått svar på eller nya frågor som dykt upp så är det rätt tillfälle att ställa dom nu. Högt som lågt. Extra kul om ni hittar några frågor och svar i gamla inläggen som ni tror att jag ändrat uppfattning om och vill ställa mig till svars för hur jag egentligen tänkte för 8 år sen.

Ställ gärna frågan här i kommentarsfältet innan fredag lunch så svarar jag kort därefter.

21 comments:

  1. Anonymous2:18 PM

    Du har ju ändrat investeringsfilisofi när du b.la. gått från att köra rätt hårt med fonder (Ryssland) till det du har nu. Tror du att du kommer att kunna hålla kvar vid den här (rätt så tråkiga?) filosofin efter stt du slutat jobba eller hur tror du att din portfölj ser ut om 10 år. På riktigt.

    /P

    ReplyDelete
  2. Kan du unna din pappa den fina värdeökningen som var i lägenheten som ni förut ägde 1/3 var av? (Även om det var dumt ekonomiskt) Eller hade du mer än gärna investerat alla pengarna själv och han varit utan?

    Vilken maträtt lagar ni oftast?

    ReplyDelete
  3. Markus3:37 PM

    Har ni funderat på att ta en långresa (flera månader) när din fru också slutar att arbeta? Man kan faktiskt leva billigare per dag när man reser än om man bor i Sverige. Det är isåna fall min tanke det första året när jag slutar arbetar i förtid!

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:41 PM

    Du var inne på att spara ihop10 miljoner och ta ut en lön på 25000/månad i dina tidigare svar, varför har du ändrat dig? Blir det inte tråkigt/jobbigt att inte köpa fler aktier efter att din sista lön hamnat på ditt konto? Jag tror du får svårt att bara förvalta det du har, handla aktier är ju ett stort intresse. En annan fråga, om du fick ca en miljon idag, hur skulle du placera den? Mvh/Jonas

    ReplyDelete
  5. Top 3 bästa böcker du har läst i ditt liv och gärna en kort motivering.

    Med vänliga hälsningar
    Studenten A

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:32 PM

    Vilka i din omgivning känner till att du är miljonärinnnan30?

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:40 PM

    Har du unnat dig att gå på någon gnagetmatch sedan ni ökade utgifterna?

    ReplyDelete
  8. Räknar du och din fru med några "större" tillskott (100k+) i form av arv i framtiden?

    ReplyDelete
  9. Har du funderat på någon mer "konkret" investering eller vad man ska kalla det, typ gå in som passiv delägare i något mindre bolag eller en fastighet eller nåt där det finns möjlighet att engagera sig om man vill men inte behöver? Förstår att Castellum förvaltar en fastighet bättre än vad man själv gör, men det finns ju andra fördelar med att sitta på något mer hands-on-ägande om det bara finns ett intresse.

    ReplyDelete
  10. Anonymous6:57 PM

    Jag är också nyfiken på om det blir något Gnaget. Och är du främmande för att ta en timanställning på ett arbete där man kan jobba lite när och hur mycket / lite man vill?

    ReplyDelete
  11. Anonymous6:59 PM

    hur tänker du betala din årliga skatt på aktiekontot i framtiden? tar du ut lite extra varje månad som du sedan sparar och betalar skatt för, tex?

    ReplyDelete
  12. Har du alltid varit väldigt sparsam/ekonomisk - har du med dig det från din uppväxt? Om inte, vad tror du fick dig att bli ekonomisk vid en viss tid i livet och vad blev då den största förändringen i din livsstil? Många frågor men du kan ju välja någon om det blev för många ;)

    /Miljonista - min väg mot miljonen vid 25 år

    ReplyDelete
  13. Anonymous7:49 AM

    Nu när du per definition är i mål, är det någonting du ångrar?

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:43 AM

    Hej, vad tycker du om XACT Högutdelande?
    Tack för bra blogg!

    ReplyDelete
  15. Anonymous9:47 AM

    Vilket är ditt favoritbrädspel?

    Själv föredrar jag Risk och Monopol.

    ReplyDelete
  16. Vad heter du?

    ReplyDelete
  17. Anonymous4:24 PM

    Hur mycket tjänar du på bloggen?
    Tycker du förtjänar varje krona du drar in på den och hoppas att det har ökat sedan boksläppet.

    Mvh
    Z

    ReplyDelete
  18. Filar du på nästa bokmanus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej. Inte ens kommit på titeln.

      Delete
  19. Har du någonsin funderat på någon typ av engagemang i välgörenhet eller annan typ av världsförbättring?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det vore kul. Brinner främst för att minska kriminaliteten i Sverige.

      Delete