Wednesday, October 18, 2017

Jag har anställt en person

Jag fick en kul fråga på mail idag som fick mig att återuppliva en gammal excelfil. Frågan gällde om jag någonsin räknat på hur många anställda jag indirekt har genom mitt aktieägande. Kommer ihåg att frågan var uppe i Sparpodden då Günther var lyrisk över att räkna på sin egen koncern och hur hans anställda jobbade lite hårdare och blev lite mer lönsamma för varje år. Inspirationen fick Günther från Lundaluppens inlägg över sin egen koncern från början av 2014.

Och jag hittade en gammal fil jag hade lekt med detta på min dator. Jag hade även i samma fil räknat ut hur många hektar skog och kvadratmeter fastighetsyta jag ägde. Men det sparar vi...

Såhär ser min portfölj ut idag om vi ser till värdet:

Men det är inte så intressant i sammanhanget. Det intressanta är istället denna tabell som fokuserar på hur stor andel av bolaget jag äger och hur många anställda bolaget har. För att sen kunna räkna ut hur många anställda som jag "äger". Det visade sig att nästan kan sluta jobba med gott samvete. Då jag snart har en hel person anställd som fortsätter gå till jobbet efter årsskiftet när jag stannar hemma.


Nu vill jag passa på att be er ta tabellen med en ganska stor nypa salt. Jag utgick från en gammal lista jag hade. Jag har visserligen lagt lite tid på att uppdatera så antalet aktier verkar rimligt, men kan i något fall gjort bort mig och missat slå ihop A och B aktier (men hoppas så klart inte det). 

Jag har också fått göra en väldigt grov uppskattning vad gäller antalet anställda investmentbolagen. Det blir ju fel att bara räkna det fåtal som sitter på huvudkontoret. Vad gäller investmentbolagen har jag helt enkelt gjort en grov uppskattning i huvudet baserat på ägarandel i de innehav med flest anställda och sen lagt på lite godtyckligt.

Listan finns sparad och är lätt att uppdatera. Så hittar ni några fel i antalet aktier eller antalet anställda i något bolag så hojta till.

Detta är bara aktierna, räknar vi in fonderna och tänker att indexfonder runt om i världen i snitt har samma förhållande börsvärde/antal anställda som mina bolag så bör det röra sig runt 0,5 personer till. Så totalt någonstans mellan 1 och 1,5 anställda har jag, om jag tänkt och räknat rätt.

Tyvärr var övningen något nedslående då jag har för mig att jag hade ungefär lika många anställda när jag gjorde övningen senast och det var flera år sen. Med betydligt lägre portföljvärde. En förklaring var att jag då hade en rätt stor andel Securitas i portföljen. I Securitas får man en anställd för bara 163 000 kr i börsvärde. Fastighetsbolag är som ni ser däremot rena döden om målet är att ha många anställda.

Hur många anställda har ni?

18 comments:

  1. Kan nån vänlig själ räkna ut anställda per krona för omx30 respektive hela svenska börsen, helt enkelt?

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:25 AM

    Har varit direkt delägare i ett bolag och i snitt då haft en anställd.
    Hur många anställda som jag har i min börsportfölj, har jag ingen aning om!

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:47 AM

    Är delägare i bolaget jag jobbar i. Verkar vid enkel utträkning ägarandel * antalet heltidsanställda att jag äger 50% av mig själv :)

    //Henrik

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:53 AM

    ...50 % slaveri ;) ?

    ReplyDelete
  5. Hade ingen aning om att Indexfonder ändå hade så pass många anställda. Trodde att det var ett par handfulla som satt och skötte om maskineriet. Hur många har egentligen Didner och Gerge (som i och för sig inte är någon indexfond)? Är det 2? :D

    Hursomhelst ett riktigt läsvärt inlägg. Ska sätta mig ner och börja räkna på detta.
    http://www.kronantillmiljonen.se/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska man vara konsekvent måste man ju räkna de anställda i de ingående bolagen. Som jag gjort i fallet Investor och uppskattat Investors andel av de anställda i ABB, Atlas, Ericsson etc.

      Annars blir det ju ett stort investmentbolag av den egna portföljen helt utan anställda. Om man inte jobbar väldigt aktivt med portföljen och räknar sig själv vill säga.

      Delete
  6. Att "bara" äga en anställd behöver inte räcka särskilt långt. Tänk på att det bara är vinsten av vad den anställde genererar som tillfaller dig. Lönen går ju till den anställde, så att äga en anställd betyder inte att man är ekonomiskt fri.

    Själv har jag ca 1,5 anställda, men då är jag tung i konsultbranschen vilken är personalintensiv förstås. Totala innehavet är bara ca 3 miljoner.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att lönen tillfaller den anställde och att en indirekt anställd via sina investeringar inte är någon garanti för att man kan leva på avkastningen hoppas och tror jag alla som läser inlägget fattar.

      Mer tänkt som en kul grej.

      Delete
    2. Absolut, det var denna mening som gjorde att jag kommenterade:
      "Det visade sig att nästan kan sluta jobba med gott samvete. Då jag snart har en hel person anställd som fortsätter gå till jobbet efter årsskiftet när jag stannar hemma."
      Men jag fattar att det inte är ett allvarligt menat "nyckeltal". Tycker själv att det är väldigt kul att fundera i dessa banor. Särskilt med aktier i företaget där jag själv jobbar, då jag nu äger 80% av mig själv :)
      Frun äger 20% av en anställd i företaget där hon jobbar.
      -
      Kanske är det lite nyttigt att tänka i dessa banor också då det blir lite mer verkligt att man äger en del i företag, inte bara digitala värdepapper.

      Delete
  7. Anonymous7:23 PM

    Vilken politisk reform som diskuterats det senaste året skulle gynna dig mest?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra fråga. Slopad moms på frukt och grönsaker kanske? Om det nu har diskuterats. Eller om förslaget med höjd skatt på ISK/KF slopas så klart.

      Delete
  8. Anonymous8:32 PM

    Från det ena till det andra, men har du fått klarhet i huruvida du som anonym författare kan ta del av bibliotekspengar? Det är ju en rätt skön passiv inkomst isf. Din bok är fortfarande alltid utlånad i min kommun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för påminnelse. Ska ligga på för att få ett svar på detta.

      Delete
  9. Anonymous10:05 PM

    Var hittar man enklast antal anställda per bolag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Googlar. Och litar på att första träffen stämmer.

      Delete
    2. Bolagets hemsida? Årsrapporten brukar ha det.

      Delete
  10. Din anställd är lite mer lönsam än Lundaluppens om jag minns han siffror rätt.

    ReplyDelete
  11. Nästa övning: räkna ut hur mycket kapital per anställd varje företag har och sedan jämföra det med hur mycket man själv har. Vill minnas att 1,7 miljoner var det i genomsnitt per anställd. Däremot så ökar andelen human- och finanskapital, men fysiskt kapital minskar.
    Hushållen bruttoförmögenhet per capita ligger strax över det med 1,8 miljoner, jag kan inte annat än undra om det är en slump.

    ReplyDelete