Thursday, October 20, 2016

Axfood och ICA

Idag kom Axfoods kvartalsrapport och det är inget jag läst i detalj, men verkar väl helt ok men marknaden handlade ner aktien på en stark börs. Jag har inga aktier i vare sig ICA eller Axfood. 

Det här är ju ingen blogg för aktieanalyser men tänkte ändå dela med mig av lite tankar kring de två livsmedelsjättarna. Bolagen har inte hängt med i den starka indexutvecklingen senaste 3 månaderna. Men innan det har bolagen gått starkt och de senaste åren har både ICA och Axfood krossat index. 

Varför äger jag då inte dessa bolag, då är väl stabila och har rätt bra utdelning?

Jag tror helt enkelt inte på att denna bransch kommer gå lika bra som index kommande 20 åren. Lite tankar kring det.

- Vi har aldrig lagt så låg andel av vår inkomst på livsmedel som idag. Siffror jag sett har gått från runt 50% av inkomsten på 60 talet, via 25% av inkomsten på 70 talet till dagens 14%. Det har frigjort pengar för annan konsumtion och resor. Det talar för en stor prispress i dagligvaruhandeln och stort fokus ligger på jämförelse av billigaste kassen från olika butiker. 

- Tillväxten av handelns egna varumärken verkar stannat av. Även om det säkert kan växa lite till så kan det aldrig bli tal som samma tillväxt som de senaste 10 åren. Axfood ligger runt 30% försäljning av egna varumärken, där man givetvis får en större del av vinsten själv än när en leverantör med ett starkt varumärke ska vara med och dela på vinsten.

- Ökad konkurrens. Både ICA och Axfood har haft en gyllene period med Coop som inte lyckats med något på väldigt många år. Riskerna framåt är flera. Matkassar med hemkörning, LIDL som ska satsa i Sverige, någon ny och bättre aktör som tar över Coops andel på runt 20%, att konkurrensverket slutar se mellan fingrarna på ICAs dominerande ställning.

- Minskad befolkningstillväxt. Det verkar inte troligt att Sverige ska ta emot 150.000 flyktingar om året de närmaste åren. Försäljningen i matbutikerna är väldigt beroende av antalet människor. Framförallt om treden ska hålla i sig att vi lägger mindre och mindre andel av lönen på matinköp.

- En historiskt hög värdering. Jag betalar ju hellre P/E 20 för H&M som kan växa snabbt i många år till än för Axfood som får hoppas på befolkningstillväxt + 1-2% matinflation som till stor del kommer ätas upp av ökade inköpskostnader/löner.

Som sagt detta är ingen blogg för aktieanalyser så ta det som lite allmänna tankar bara. 

Tillägg: Har ju lite aktier i ICA via Industrivärden kom jag på...

12 comments:

  1. Att du inte tror att branschen utvecklas lika bra som börsen i stort de närmaste 20 åren är en sak. Men är det ett krav för att kunna köpa aktier i ett bolag? I Sovjet gällde femårsplaner, men du kör alltså med tjugoårsplaner? Du vet att det finns en säljknapp också ;-)?

    ReplyDelete
  2. Många av punkterna gällde även på 5 år. Men köper allt med tanken att behålla till döden dvs förhoppningsvis ca 50 års sikt. Säljknappen är inget för mig...

    ReplyDelete
  3. Tack för tankarna kring två bolag jag följer nära. Själv har jag ICA och kommer med stor sannolikhet att fortsätta öka på innehavet de kommande åren, jag är heller inte helt främmande för att eventuellt även ta in Axfood någon gång i framtiden. Jag gillar mat, helt enkelt!

    //Humankapitalisten

    ReplyDelete
  4. Tror inte att flyktingströmmen kommer avta , utan det kommer anlända mera människor.
    Dessa människor kommer behöva mat, så det beror på vem med migrationsverket har avtal med.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:05 PM

    Du har skrivit tidigare att om du fick börja om från början hade du börjat med aktier direkt istället för fonder. Varför då? Vilka fördelar har aktier vs fonde. För mig verkar fonder vara ett stabilare alternativ. Hur mycket större skulle ditt sparande ha varit med enbart aktier?

    ReplyDelete
  6. Att jag skulle fördra aktier framför fonder är mest för att det är roligare och att jag då skulle kunna börja jobba mig mot mitt slutliga mål från dag 1. Vilket skulle motiverat mig och även gjort mig mer intresserad av att lära mig mer.

    Men att köpa fonder och månadsspara i dom och sen ev flytta över till aktier med utdelning på sikt funkar lika bra. Troligtvis också att ligga kvar i fonderna för alltid och sälja lite varje år för att leva på avkastningen.

    ReplyDelete
  7. Du kan mycket väl ha rätt i din analys. Själv tror jag däremot att vi medvetenheten i samhället med allt vad gäller djur, miljö, transporter mm kommer göra att vi lägger mer pengar på maten och därmed ökar också möjligheterna för Ica och Axfood att ta betalt. Jag tror att vi kommer få läsa fler artiklar likt denna i framtiden http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/klippan-bast-i-skolmatsklassen-pa-narproducerat

    Och om jag har fel så kommer det kanske inte ske någon jättestor tillväxt men det är en ganska bra snurr på deras respektive verksamheter ändå och med ca 6 % i utdelning så kan jag leva med dem.

    Jag äger både Axfood och Ica. Är dock på väg ur Ica då jag tycker att de delar ut lite dåligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilka delar ut 6%? Räknar du med extrautdelningen?

      Delete
  8. Jag köpte Axfood 2014 men sålde 2 år senare då kursen gått upp ca 100%. Delar din åsikt om att dessa bolag kommer nog inte gå bättre än börsen på sikt.

    Nu får de konkurrens online från flera aktörer, än så länge en liten del av marknaden sker online men detta tvingar ICA och axfood att ha två försäljningskanaler både butik och online. Detta kan man dra en paralell med HM som i och med detta fått sämre marginaler. Två försäljningskanaler men fortfarande samma kunder.

    Med dagens värdering går det nog inte att bli mycket bättre än vad det är. Svårt att se kommande triggers och multipelresan är redan gjord.

    Om vi ser stigande räntor lär kapitalet som letat sig in i dessa trygga stabila utdelade bolag söka sig tillbaka till ränte och obligations marknaderna.

    ReplyDelete
  9. Intressant att försöka peka ut något av dessa bolag som bättre eller sämre då de är mycket stabila. Tror inte att man blir någon stor förlorare på att ha aktier i något av dem. Skulle jag vara tvungen att gå "all in" med allt kapital i något bolag skulle bolag som Axfood och HM vara tänkvärda kandidater. Större chans då att ditt innehav i ex Telia eller Cloetta börjar hacka betänkligt tror jag än att så sker i ICA eller Axfood.

    ReplyDelete
  10. Sveriges befolkning ökar med 0,2-1% per år. Mängden mat vi äter ökar nog ungefär lika mycket så det är inte i matförsäljning det kommer ske stora förändringar.

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:19 AM

    Intressant artikel. Jag tänker framförallt på de siffror du nämner från 60 och 70-talet jämfört med dagens 14%.
    Mina funderingar är tvärtom. Vi köper dyrare mat idag än tidigare. Mer delikatesser och kravmärkt etc.
    Sen om dessa kommer handlas på ICA eller Axfood, ja det är en fråga i sig.

    ReplyDelete