Monday, January 29, 2007

Vart är börsen på väg

Börsen har tappat lite av sin styrka som den visat upp på slutet. Världens börser verkar inte riktigt ha valt riktning för framtiden. Indien och Hongkong gick ner en del några 10-dels procent natten till idag samtidigt som Kina och Japan gick upp. Sverige står oförändrat med några timmar kvar till stängning.

Har hört någon gång att när folk börjar prata aktier i taxin är det dags att sälja. Nu har jag inte riktigt koll på vad folk pratar om med taxichauffören men har faktiskt hört allt fler som pratar om hur de daytradar och hur mycket pengar som tjänat på börsen den senaste tiden. Både på jobbet och bland andra bekanta. Kanske är ett tecken?

Är tillbaka i ganska sparsamt leverne utan att vara så extrem som under början och mitten på månaden. Även söndagen blev extremt billig men det gick ju lite pengar fredag-lördag.

7 comments:

  1. Anonymous3:53 PM

    Hej käre bloggare :)

    ett av skälen till din ökning är att jag tipsat mina blogläsande vänner om din. Dom är lika "besatta" av levnadsöden som jag själv.
    (Ja, dom klicka på dina reklamlänkar dom med)

    Skål för en god fortsättning. (med asti cinzano ist för dom perignon, såklart)

    ReplyDelete
  2. Hej,

    Första gången jag tittar in här och det här ser ju spännande ut. Får man fråga hur gammal du är och hur nära du är målet på en miljon.

    Själv har jag gått i samma tankar och sparat 1000 euro i månaden under 10 månader. Tyvärr har jag fått lite högre utgifter nu och kan inte spara så mycket. 640KSEK och 28 år är läget - blir tufft att komma upp till en miljon till 30. Till 32 borde det dock gå.

    Lite tips och tankar:

    -Jag tror inte man ska ha allt för stor förtroende för sin förmåga att tajma marknaden. Det ser lätt ut, men är grymt svårt. Benjamin Graham (som var en klok gubbe) menade att man ska ha en portfölj av bara aktier och obligationer och aldrig ha mer än 75% i endera tillgångsslaget. Sen menade han att man kunde vikta om beroende på hur man trodde börsen skulle utveckla sig, men mest för att ha något att göra.

    -En mycket viktig sak för att nå upp till den där miljonen är att göra vad man kan för att minska skatter och avgifter.

    -Angående skatter går det att lagligt komma undan reavinskatten bara man flyttar utomlands. Mitt tips är mest att sälj bara inte något så länge du är skattskyldig i Sverige. Tänker du flytta utomlands nån gång i livet är det bara att vänta med att sälja tills dess.

    -Angående avgifter så är transaktionskostnaderna för aktieköp i Sverige redan bland de lägsta i världen. För fonder är det dock lite värre. Mitt tips är att satsa på så kallade exchange traded funds(ETFs). På usa-börsen kan man hitta utmärkta index-ETFs med årliga avgifter på 0.08 - 0.2%. Vanguard har till exempel en USA-index ETF (ticker VTI) med 0.08% i avgift och en japan och en europa index-ETF.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  3. Har läst igenom samtliga inlägg och det har verkligen varit rolig läsning!

    Jag är dock lite intresserad av dina investeringar. Vilken förvaltare har du valt för respektive fond? och varför just denna?
    Jag måste även tipsa dig om något du borde läsa mer om. Som du vet har ju fonderna en förvaltningsavgift som vanligtvis ligger på mellan 1-2% per år. Ett sätt att kringå denna, på lång sikt, förargliga avgift men ändå få en diversifiering och riskspridning i portföljen är att köpa investmentbolag. Är det något du funderat över? Investor, Industrivärden och Öresund är exempel på investmentbolag som alla med god marginal slagit index de senaste åren.

    Att månadsspara i aktier är något krångligare än med fonder eftersom courtaget riskerar äta upp kapitalet, men med aktiespar eller aktiedirekt kan man komma rätt billigt undan även med små summor.

    Måste även passa på att tipsa dig om forumet, på Privata affärers hemsida. Det är en guldgruva med investeringstips och analyser från många kunniga människor.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  4. Martin: Tack för alla tips och tankar!

    Antar att du hittade svaret på dina frågor om ålder och nuläge.

    För tillfället krånglar jag inte till det med fonderna utan har månadssparande i fonder, lägenhetslån samt lönekonto på samma bank. I ett senare skede när jag har en halv miljon i fonder ska jag verkligen göra allt för att minimera avgifterna och maximera tillväxten. Nu lägger jag fokus på att lära mig mer om börsen samt spara och jobba för att få ihop ett kapital.

    ReplyDelete
  5. Hej igen! Jodå, jag vet din ålder och hur ditt nuläge ser ut. Men det verkar som det är två olika Martin som skrivit med bara några minuters mellanrum. Jag skrev alltså det andra inlägget av de två. :)

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:40 PM

    du får väl ta en taxi och höra vad chauffören snackar om? Nä just det, du var för snål för det. sorry, tankefel.

    ReplyDelete