Sunday, January 14, 2007

Gårdagens utmaning

Bestämde mig ju för igår morse att jag skulle dra in minst 100 kr under dagen. Hade faktiskt ingen riktig idé om hur det skulle gå till när jag bestämde mig.

När jag pratade med min bror på MSN vid lunchtid och då föll bitarna på plats. Han skulle ha en förfest med 3 kompisar hemma hos sig, innan dom skulle ut på stan, så jag erbjöd mig att skjutsa dom istället för att dom skulle ta taxi. Eftersom jag inte har någon egen bil fick jag använda brorsans vilket gjorde det lite bökigt. Men tog tunnelbana dit skjutsade in dom vid kl 22 körde tillbaka bilen till brorsan och tog tunnelbanan hem.

För att inte min bror skulle behöva skämmas över mig och att det skulle låte för sjukt så sa vi till hans kompisar att jag var hos en kompis till mig som bara bodde några 100 meter från min bror. En taxiresa från brorsan in till centrum kostar ca 250 så jag tog 150. Var kul men lite omständigt eftersom det tog nästan 2 timmar innan jag var hemma igen.

4 comments:

  1. Anonymous1:19 PM

    Gratulerar till den lyckade extrainkomsten och tack för en fascinerande blogg!

    Något som slår mig när jag läser om din något sparsamhet och beslutsamhet är förståss att du kommer lyckas med ditt projekt, men också detta: Finns det inte risk för att du vid 30 års ålder kommer vara så snål och fixerad vid denna levnadsstil att du alls har någon nytta av din miljon?

    Pengarna kommer förvisso alltid vara en tygghet, men riskerar du inte att falla in i ett lite osunt levnadsmönster?

    ReplyDelete
  2. Björn: Här kommer ett utklipp från mitt första inlägg i bloggen där offentliggjorde mina mål:

    "Jag är idag 25 år, målet är att ha min första miljon när jag är 30. Min 3:e när jag är 35 och min 10:e när jag är 40."

    Som du ser är det inte slutsparat när/om jag får ihop första miljonen. Men det kommer krävas en ny strategi för att lyckas efter jag fyllt 30. Det går ju inte att spara ihop 7 miljoner på 5 år mellan 35 och 40 utan då är tanken att jag med mitt kapital som grund ska tjäna pengar på annat sätt än att spara av lönen.

    Men det finns helt klart en risk i det du påpekar. Så länge jag mår bra av att snåla och spara finns det dock ingen anledning att byta livsstil. Kanske känns det helt annorlunda om 5 år när jag har min miljon. Då får jag utvärdera läget då.

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:56 PM

    Så du och din bror sade till hans kompisar att du var en kompis till dig själv? :-) Finns inte risken att du träffar dessa killar igen om de är din brors vänner, det skulle väl bli lite pinsamt eller?! :-D

    ReplyDelete
  4. Nej vi sa att jag hade en egen kompis som råkade bo 100 meter från min bror. Och att jag ändå var hos den kompisen och hälsade på.

    ReplyDelete