Saturday, January 13, 2007

Tidig lördagsmorgon

Klockan är 7:30 lördag morgon. Har varit vaken i över en timme, tror inte det är helt normalt för en ledig 25-åring.

Det är i ett sånt här läge man skulle haft ett extrajobb, gärna något där man inte behövde använda hjärnan eller ha ett visst schema utan bara ut och slita av ett par timmar när andan faller på.

Har inte mycket inbokat alls idag, tänkte gå ut och springa en runda mitt på dagen bara i övrigt har jag hur mycket tid som helst över. För att skapa lite mening med dagen ger jag mig själv ett uppdrag. Jag ska under dagen på något sätt få ihop 100 kr mer än jag gör av med. För tillfället har jag inte en aning om vilken metod jag ska använda, men 100 kr på en dag måste ju vara rätt enkelt om man går in för det.

9 comments:

  1. Anonymous11:59 AM

    Vad har du för utbildning?

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:12 PM

    Hur ställer sig din sambo till det här? Är hon lika sparsam som du? Min sambo håller för tillfället på med något liknande och jag har svårt att hålla jämna steg.

    Lycka till!

    /Lunsan

    ReplyDelete
  3. Jag har en kandidatexamen i ekonomi.

    Min sambo och jag har separat ekonomi. Vi betalar hälften var av hyra och andra gemensamma kostnader. Hon har inga problem med att jag sparar mina pengar. Förhoppningvis blir är jag inom 15 år så rik att ingen av oss behöver jobba eller oroa sig för pengar mer.

    ReplyDelete
  4. Vaffan. Har man ledig tid att lägga på intjäning så är det perfekt att starta ett företag som säljer något över nätet.

    Faktiskt.

    Skit samma vad. Kaffebönor. Peruker. Hårnålar. Kalsonger. Dukar. e-böcker.

    Men en webbutik är något konkret som man kan fila på när man har lediga stunder över.

    Då vet man att man alltid kan bygga långsiktiga intäktströmmar och ständigt förbättra genom att lägga en timme här och en timme där på att fila på hur man syns på nätet.

    ReplyDelete
  5. Patrick: Är det verkligen så enkelt? Måste man inte ha ett lager (med risk att inte allt gå åt), krångla med frakter varje dag, ta tillbaka paket som inte hämtas ut och då även betala returfrakten etc.

    Hur menar du att man ska kunna jobba med en nätförsäljning bara lite då och då när andan faller på?

    ReplyDelete
  6. Nätförsäljning är kul, men mycket jobbigare än man kan ana.

    Jag blev varse det efter att vi här lade ut Camillas singel där vinsten går till välgörande ändamål till försäljning.

    Logistik på ordrar... logistik på betalningar.... för att inte prata om alla paket som skulle iväg över jorden. Många många timmar går det åt.

    Kul är det.... men jäkligt stressigt.

    ReplyDelete
  7. Det är upp till var och en att bestämma sig för i vilken utsträckning man vill göra något.

    Det finns en webbsida jag nu glömt adressen till, men jag minns att jag handlade ett plastarmband man sätter på sin lilla unge. Man skriver sitt mobilnummer på armbandet, och om barnet lullar utom synhåll och går vilse (ve och fasa, men just in case), så kan "upphittaren" alltid kontakta föräldern.

    Skit samma. De har en webbsida med två produkter, en tjej- respektive en killvariant av armbandet. Det är av plast och kostar 89 spänn eller nåt.

    Lagerhållning? Tar nog inte så mycket plats. Returer är säkert ganska få. Logistik? De skickade i vanligt kuvert med inbetalningskort bifogat.

    Det finns dyra butikslösningar, och gratisvarianter. Man kan välja betalningslösningar med Visa och Mastercard, eller sälja mot postförskott eller skicka med inbetalningskort, eller paypal (gratis) eller förskottsinbetalning.

    Min poäng är att om du vill ha det som en sidoverksamhet - tänk smart. Välj en enda produkt, inte något som måste finnas i femton storlekar där hälften av kunderna kommer att tvingas skicka retur för att de valt fel storlek (ex. skor eller andra kläder).

    Välj en produkt som inte tar stor plats, så du kan ha "varulagret" i en låda i garderoben.

    Leta sedan efter gratislösningar på nätet vad gäller det mesta.

    Du kan tillochmed låta andra göra 97% av jobbet. På http://www.cafepress.com lägger du bara upp en bild eller en slogan - sen sköter de butikslösning/produktion/logistik/betalningslösning och RUBBET.... gratis. När du säljer något så tar de givetvis merparten av priset, men du slipper hosta upp en spänn själv, och du slipper allt jobb som Mamselamsen beskrev. När du har en timme ledigt kan du lägga den på att klura kring olika sätt att få din butik att synas.

    Själv har jag testat både enklaste varianter, och customlösningar. På www.expeditionwow.com valde jag en customdesign av en systemerare. Det blev dyrare, men å andra sidan är den helt integrerad med själva distanskursmotorn. Jag hade inte så mycket val än att låta butikslösningen vara custom den med. Dyrt, men det finns som sagt gratislösningar!

    Eller publicera en e-bok om något du är bra på. Ex. finns http://www.lulu.com där man kan publicera böcker utan kostnad. Om någon köper din bok så trycks den upp i ETT ex. och de står för all produktion/butik/betalning/distribution.

    Det är en spännande värld för entreprenöriella människor - bara att sätta igång och låta sig inspireras!

    ReplyDelete
  8. Sorry för det långa inlägget - jag blir bara så jäkligt inspirerad när jag märker att någon har en entraprenöriell ådra och en jäkla vilja att lyckas.

    :-)

    ReplyDelete
  9. Patrick: Tack för ditt inlägg. Mycket uppskattat!

    ReplyDelete