Wednesday, January 24, 2007

Årsbesked lån

Fått årsbesked från både CSN och lägenhetslånet i dagarna vilket väckt lite tankar. Målet för 2007 blir att förutom månadssparandet på 6.300 i månaden i fonder betala av 40.000 på lånen (har ca 75.000 totalt). Dvs ett totalt sparanade på lite över 9.500 i månaden.

Börjar ju bra med runt 13.000 i sparande i januari. Men den här månaden har varit rätt extrem, det här tempot klarar jag inte i längden.

Dagen började som sagt bra med uppgånger i Asien under natten och fortsatte lika fint med uppgångar både i Sverige och USA.

8 comments:

  1. Hej. Rolig blogg.
    Jag har lite småtankar bara. Om du nu vill bli miljonär så fort som möjligt så har jag lite saker du kan fundera över. Skit i att amortera på dina lån, spara hellre pengarna i aktier eller fonder. Du borde inte ha några problem att göra mer än typ 4 % på ett år. Då kan du istället öka ditt kapital med "lånade pengar". Räntan på Csn är ändå väldigt låg och därför rekommenderar jag ett annat tänk här.

    Kul med CISL. Har dem själv men har börjat tappa tron på dem lite. Skulle dock vilja rekommendera Diamyd. Detta är ett företag som kommer göra ett väldigt bra 2007.

    ReplyDelete
  2. Anders: Tack för dina kommentarer. Med tanke på hur börsen gått de senaste åren är jag inte helt säker på att det är så lätt att få ut 4% ränta på börsen per år de närmaste åren.

    Fortsätter dock att månadsspara i fonder med tyngd mot sverige och asien. Vilket har varit väldigt bra de senaste åren.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:12 AM

    140% uppgång senaste 4åren (OMX).

    Tja, det finns ju grund för jubel och ev ett extra paket nudlar så att säga.
    Övervägt Sydamerika något iom fjolårets uppgång?

    ReplyDelete
  4. Pierre: Ja börsens uppgång har sammanfalligt bra med perioden jag har börjat jobba och tjäna pengar som jag kan spara. Givetvis hade det varit bättre att ha 1 miljon över redan 2003 som jag kunde investerat jämfört med att månadsspara.

    Har inte funderat så mycket på sydamerika utan nöjer mig med dom tillväxtmarknader som jag redan har. Både indien och kina har ju varit bra, dock inte lika bra som vissa länder i sydamerika var förra året.

    ReplyDelete
  5. Japp vidhåller ändå att det är bättre att placera pengarna på börsen än att betala av dina skulder nu. Du verkar ju följa börsen bra och då tror jag inte du får några problem att göra 4 %.
    Ett annat tips är att kolla in Followit det är en aktie som har ett spännande 2007 framför sig.

    /Anders

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:06 PM

    Hej intressant blogg, jag undrar i vilken bransch du arbetar i?

    Mvh

    Rickard

    ReplyDelete
  7. Anders: Jag hoppas du har rätt eftersom jag placerar en stor del av mitt sparande i fonder och dessutom redan har en del placerat där.

    Rickard: Jag är utbildad ekonom och jobbar med enklare ekonomiska göromål på ett medelstort företag i Stockholm.

    ReplyDelete
  8. Miljonären - skulle du kunna e-posta mig, jag har en tanke jag skulle behöva bolla med dig.

    Du hittar min e-post på http://www.knusper.com/ under contact.

    ReplyDelete