Sunday, January 28, 2007

Frågor som dykt upp

Jag märker att det är ungefär samma frågor som dyker upp i kommentarerna väldigt ofta, här kommer lite tankar som kanske gör att det klarnar lite och samma fråga inte behövar dyka upp så ofta.

1. Vad tycker din flickvän om ditt sparande?
- Vi bor tillsammans men har separat ekonomi. Hon pluggar och har därför väldigt begränsat med pengar därför lever vi ungefär efter samma standard (jag har dock mindre behov av smink, kläder och tidningar vilket gör att jag lever lite billigare). Hon har inga krav på att jag ska betala mer bara för att jag jobbar och hon pluggar. Blir jag lika rik som jag hoppas kommer det givetvis gynna henne också när vi blir äldre.

2. Sluta spara och lev livet istället!
- Jag får mer njutning av att se förmögenheten öka med 1.000 kr än vad jag får av att spendera 1.000 kr. Varför ska jag då göra av med pengarna bara för sakens skull? Jag saknar inget i mitt liv just nu mer än att veta att jag har pengar så det räcker resten av livet.

3. Varför betalar du av på CSN eller placerar i räntefonder? Investera allt i aktier det ger ju mycket bättre ränta!
- Om det var så enkelt vore det ju väldigt lätt att låna en miljard (säkerhet behövs väl inte eftersom fonder alltid ökar mer än räntan?) som man köpte aktier och fonder för. Börsen har gått extremt bra de senaste åren. Jag har placerat en stor del av mina tillgångar i fonder och månadssparar till stor del i fonder i länder som den senaste perioden gått extremt bra som indien, kina och ryssland. Jag är inte helt säker på att börsen kommer fortsätta gå upp med långt 10% per år de närmaste åren. Därför känns det inte fel att betala av lånen i hyffsad takt. Fortfarande läggs betydligt mer på månadssparande i fonder än avbetalning av lån.

Är jag helt skuldfri om 2-3 år, fått upp lönen med 7-8 tusen, börsen klarat av nedgången tills vidare osv. Då kan de kommande 2-3 åren fram till de 30 med ett månadssparande på 15.000 i en uppåtgående börs bli riktigt trevliga.

7 comments:

  1. Anonymous10:13 PM

    Du diskuteras på Flashback - Ekonomi:

    http://www.flashback.info/showthread.php?t=436352

    ReplyDelete
  2. HÄRLIG blogg!

    Lite tips, i all hast:

    1. Du är noga med dina pengar, du borde använda ett bokföringsprogram. (Kanske Quicken eller gnucash?)

    2. PET-middag: panta en petflaska, köp två potatisar, en lök och en morot, koka soppa! :)

    3. www.onlineblackjackguide.com (jo, det funkar faktiskt!)

    4. Läs "A Random Walk Down Wall Street" av Burton Malkiel, professor vid Harvard.

    Jag försöker uppnå ungefär detsamma som du. Jag följer din blogg med stort intresse!

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:17 PM

    Har läst alla dina inlägg hitills och kommer att fortsätta läsa. Du har fått mig att få för mig att börja spara med. Skulle vara grymt att nå 1 miljon då jag är 30 och det är vad jag satsar på. Jag fyllde 20 för ett par veckor sedan och har ju därmed nästan 10 år på mig. Kommer inte köra så stenhårt som du verkar göra men ska iaf försöka få undan 4000 i månaden till att börja med.

    Skulle jag bo ihop med någon så skulle det innebära att jag skulle kunna avsätta ca 3000 till i månaden så det återstår att se vad som kan hända detta året.

    Fortsätt i samma takt och du kommer ha en trogen läsare under flera års tid!

    ReplyDelete
  4. Glömde ett tips:

    5. www.daveramsey.com, lyssna på hans podcasts. Han försöker lära amerikaner att det är dumt att leva på kreditkort med 20% ränta.

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:17 PM

    Har en två idéer som jag tror kan fungera:

    1. Du slutar äta mat överhuvudtaget, vilket du bör tjäna åtminstone 20kr per dag på.

    2. Du slutar sova, och kan istället utnyttja den tiden till att arbeta. Borde ge en extrainkomst på ca. 10k i månaden.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  6. Anonymous9:14 PM

    Ja men grejen är att du (om du nu finns), inte kommer att ge dig. 1 mille kan ingen leva på och du kommer inte att våga börja "leva & leka" bara för att du når ditt första etappmål.

    Med "leva & leka" menar jag schysst boende, inte behöva jobba fööör mycket, bil, båt, äta o dricka gott, resa mycket...ingen överdriven lyx men ändå "guldkant". Du lär kunna vara där när du är 30 år men frågan är om du kommer att våga dra nytta av din situation eller om girigheten tar över. Har sett liknande "fall" på väldigt nära håll så jag vet vad jag pratar om:-)

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:19 AM

    Kom på en till sak:

    3. Du flyttar ut från lägenheten och bor på gatan/trappuppgångar och tjänar på så vis in hyran. Vet inte hur dyr hyra du har men några laxar bör du tjäna iaf.

    ReplyDelete