Friday, July 01, 2016

Sommaravslutning med jobbet

Jag var ute och hade en middag med jobbet inför sommarens semester. Vi brukar ha någon form av avslutning/fest i teamet om ca 10 personer vid sommar och jul varje år. Ibland har det varit med av en aktivitet och ibland är det mer bara gå ut och äta.

Igår var vi på middag på en restaurang i Stockholm där varmrätterna rätterna kostade runt 300 kr och en flaska vin 500 kr. Förrätterna för 150 kr var så små så man trodde det var ett skämt när de kom in. Men det var tydligen inte dolda kameran.

Skrev ett inlägg om att jag tycker det var väldigt dyrt och absolut inte värt pengarna med slutnota på ca 1000 kr per person (nu var det ju företaget som bjöd) när jag kom hem i natt om det på Twitter och det blev en del reaktioner. Kanske svårt att få fram vad jag menade på 140 tecken. Förstår att det kostar pengar att ha dyra lokaler, dyra råvaror, personal som jobbar kväll etc.

Men hela min grundfilosofi är att man aldrig ska betala mer för något än det värde man får tillbaka. Det är på något sätt hela grunden i marknadsekonomi för mig. Oavsett om man har en miljard på banken så tycker jag inte man ska betala 100 kr för något som går att köpa för 90 kr till exakt samma kvalité och värde för mig som köpare.

Har absolut inget emot att gå ut på restaurang och tror jag kommer äta mer mat ute både på lunch och middag när jag successivt kommer höja mina omkostnader de närmaste åren. Att äta och god middag för 100 kr på lokala restaurangen är en fin lyx en dag när man är trött och inte orkar laga middag.

Något jag aldrig någonsin kommer lägga pengar på är dyra restauranger eftersom jag helt enkelt inte tycker maten eller upplevelsen är bättre än på en billig. Tycker helt enkelt inte efterrätten för 129 kr är godare än en McFlurry. Och då är det lika korkat att köpa den dyra som att köpa en liter mjölk för 40 kr om det 1 meter bredvid i butiken finns exakt likadan mjölk från samma ko för 10 kr.

Sen förstår jag att vissa har restaurangbesök som intresse och tycker det ger någon form av upplevelse som jag inte förstår. Då kan det säkert för dom vara värt att lägga pengar på. Men hoppas verkligen de sätter notan på 1000 kr i proportion till hur mycket arbete de behöver lägga ner för att tjäna ihop dessa 1000 kr eller om det fanns andra fullgoda alternativ till en billigare peng.

Hoppas det blev lite tydligare än på Twitter! Följ mig gärna på Twitter om ni inte redan gör det @miljonarinnan30

15 comments:

1. Anonymous11:59 AM

Håller helt med dig. Blev själv bjuden på en restaurang här i stan för ett tag sen. Billigaste alternativet var nån pastarätt för 145 kr. Kostade väl max 15kr att göra i ordning hemma. Läsk 40kr och lite vaniljglass med chokladsås 79kr. Tog pasta rätten 145 kr och ett glas vatten. Känns dumt att någon som bjuder ska kasta bort pengarna på det här sättet. Saken är att min flickväns bror tog vaniljglass med kolasås eftersom han inte gillar choklad. Givetvis kommer dom in med chokladsås. Inte nog med det så ville dom ha dricks på allt ihop. Kändes som ett stort bedrägeri! Lagar hellre min mat hemma.

ReplyDelete
  2. Intressant diskussion som grundar sig i skillnaden mellan pris och värde. Skillnaden mellan pris och värde gäller inte bara aktier utan även alla andra varor och tjänster, som exempelvis restaurangbesök. Det intressanta är alla gör olika värderingar och inget är fel så länge man är medveten om att det är just en värdering man gör.

Själv älskar jag bra mat och vin. Jag uppskattar skillnaden på bra och mindre bra mat. Därför tycker jag att en middag för 100 kr på kvarterskrogen sällan eller aldrig är prisvärd. Jag lagar nästan alltid bättre, godare och billigare middagar hemma. Däremot kan jag nån gång i bland spendera 1000 kr eller mer på en riktigt bra middag, då jag inte kan åstadkomma den upplevelsen själv. Jag tycker vid dessa få tillfälle att 1000 kr kan vara prisvärt.

Kort sagt tar jag hellre en middag för 1000 kr än tio för 100.

Men om man inte uppskattar skillnaden är det naturligtvis hål i huvudet att betala för den. Då är det bättre att spendera sin surt förvärvade slantar på något annat som man uppskattar mer.

Mvh Avfart Frihet

ReplyDelete
  3. Helt rätt. Älskar man cykling och tränar och tävlar så kan en cykel säkert vara värd 50.000 kr. Men ska man ha den att cykla till jobbet iklädd jeans och gympaskor är det troligtvis slöseri. Samma sak med mat och dryck. Kan vara onödigt för mig men värt det för någon annan som kan känna skillnad på vin för 500 kr mot ett för 100 kr.

4. Anonymous2:10 PM

Håller helt med dig! Allt som oftast är det ovärt att äta på restaurang. När det egentligen är sällskapet som gör middagen! Ända gången jag har känt den känslan av att restaurangbesöket varit en upplevelse, var på Griffins steakhouse i Stockholm. Då förstod jag verkligen vad alla har tjatat om, jag fattade grejen! Men det är också 1 av 3-500 besök sammanlagt. Tack för en grym blogg och trevlig sommar!

5. Anonymous4:25 PM

Jag tycker det är för dyrt att gå ut och äta. Men gör jag det ändå.

6. Niklas1:32 AM

Håller med dig helt och hållet. För mig är det likadant med alkohol. Det är inte gott och ger inga positiva effekter. Så även om det bjuds på alkohol så är det mer värt att dricka vatten för mig.

Men det är något som väldigt få kan förstå / acceptera.

ReplyDelete
  7. Ja avhållsamhet från alkohol ska man passa sig för. Det provocerar verkligen omgivningen.

8. som Dill eller vad de hette som Lidl körde för några år sedan.

Billiga råvaror som smakade lika mycket som dyra.

ReplyDelete
  9. När nu "Råvara" kom på tal... Vad tror miljonären om råvarufonder de närmsta två åren? https://www.bullionvault.com/gold-news/commodities-062920161

10. Ingen aning om råvarupriser närmaste åren. Över huvudet taget tycker jag råvaror är mer spekulation än investering.

11. Anonymous8:20 AM

Hur mycket tror du att du sparat på att äta jobbets frukt istället för att köpa egen?

ReplyDelete
  12. Bra och kul fråga. Grovt räknat skulle jag tro att det handlar om ca 15 kr i veckan x 45 veckor per år x 11 år dvs runt 7500 kr.

Replies
    1. Språkpolis8:27 PM

Men hade du ätit all denna frukt om den inte varit gratis? Jag har gratis kaffe och mineralvatten på jobbet. Inte hade jag druckit alla dessa blufflaskor om jag fått pröjsa för dom, så jag kallar det inte ett sparande.

Delete
    2. 1-2 frukter per dag vill jag äta och är en del av min kost. Så hade jag inte ätit frukten på jobbet hade jag nog ätit mer frukt hemma eller ätit mer av något annat. Dricker också kaffe på jobbet men aldrig hemma och det ger ju varken mättnad eller näring. Så kaffet är ingen besparing.

13. Jag får också gratis frukt på jobbet men äter det aldrig. Gör å andra sidan inte det hemma heller.