Tuesday, July 05, 2016

Skalar av Ryssland

Har ju i ett par år varit extremt envis på att inte sälja mina Rysslandsfonder innan Carnegie Ryssland går över 50 kr (köpte med snittkurs 39). Men då den vänt ner just runt 50 flera gånger har jag inte hunnit sälja så mycket som jag hade hoppats.

Så sväljer lite av stoltheten nu och skalar av 50 000 kr lite då och då även om den bara står i knappa 49 just idag. De fonder jag köper är Länsförsäkringar Europa Index, Länsförsäkringar Global Index och SPP Emerging Markets SRI. Dvs indexfonder med fokus på utomlands då aktieexponeringen är så tung mot Sverige.

Fonderna är tänkta att framförallt fungera som komplement till aktieutdelningen mellan min pension vid 38-40 år och fram till 55 år då jag kan börja plocka ut lite pensionsdelar som komplement till utdelningen. Tanken är ju att aldrig sälja en aktie så utdelningsdelen kommer vara stabil och stigande över åren.

Tror någonstans runt 500 000 i fonder kommer vara lagom. Dvs en del av Rysslandsfondernas pengar kommer investeras i aktier på sikt när jag kommit ur Ryssland helt. Men börjar med att flytta över till fonderna då jag tycker jag har rätt bra tempo i aktieköpen ändå just nu.

13 comments:

  1. Hur många procent har dina Rysslandsfonder gjort?

    ReplyDelete
  2. Köpta på 39 och sålt i omgångar på 49-51. Så drygt 25% på det som är sålt och ungefär lika mycket på det som ännu inte är sålt.

    ReplyDelete
  3. Bra jobbat!

    Jag har 10 % plus i Ryssland.
    Värdet är drygt 40.000kr så inte så mycket.

    Är osäker på om jag ska behålla dem eller sälja av i förmån för någon annan fond.

    Vad tycker du?

    ReplyDelete
  4. Beror på hur mycket annat du har dvs hur stor del Ryssland utgör. 10% Ryssland tycker jag gott man kan ha och invänta större uppgång. Om man har tid och tålamod. Jag kommer inte sälja allt, men över 30% i Ryssland är för mycket så hoppas kunna sälja mer någon procent upp.

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:18 AM

    Detta betyder alltså att du inte tror på den ryska marknaden framöver? Varför i sådana fall?

    ReplyDelete
  6. Tycker du drygt 30% av kapitalet i Rysslandsfonder är för lite? Min placering i Ryssland var hela tiden en relativt kortsiktig chansning trodde på en snabb återhämtning efter Ukrainakrisen. Planen har aldrig varit att ligga med 30-50% av mina pengar i Rysslandsfonder på 2% i avgift resten av livet.

    Så skalar gärna och behåller bara ett par 100.000 kr som en chanspost som kan ligga kvar i Ryssland och hoppas på lite mer kursuppgång. För marknaden är ju fortfarande lågt värderad, vilket den antagligen bör och alltid kommer vara med tanke på risken.

    ReplyDelete
  7. Jag har 4 fonder:
    Avanza zero : 40.000 kr
    Ryssland: 40.000
    Länsförsäkringar global index :15.000


    Länsförsäkringar tillväxtmarknad index: 15000

    Aktier:
    Betsson: 10.000
    HM: 10.000

    Vad tror du om det?

    ReplyDelete
  8. Då tycker jag gott du kan glädja dig åt lite plus i Ryssland och minska den något (precis som jag själv gör just nu). Och sprida dessa pengar på Global och tillväxtmarknadsindex, men behåll gärna iaf lite i Ryssland så känns det inte lika trist om den fortsätter stiga.

    Med det upplägget får du lite mer riskspridning och lägre avgifter. Men välj själv, svårt att ge råd till andra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack

      Vad tror du om att sälja 1/3 ?
      Eller ska jag sälja 1/2?

      Delete
  9. Bestäm själv men jag tar kanske 1/3 nu sen lite till om det går upp 1-2% till och sen nästan allt om det går upp 5-10% till.

    ReplyDelete
  10. Har du ngn länk att följa RTS nu?
    Yahoo verkar inte funka längre

    ReplyDelete
  11. Om du googlar rts index kommer Affärsvärlden ganska högt upp. Den ska funka.

    ReplyDelete