Thursday, July 14, 2016

Semester, Ryssland och aktieköp

Nu bär det strax av på lite rundresa i Sverige hos släkt och vänner. Det kommer ev innebära lite sämre aktivitet här på bloggen då jag inte tar med dator och får se om jag orkar blogga lika frekvent från telefonen. Men några uppdatering ska det så klart bli.

Ryska börsen har fortsatt upp och min fond ligger nu 2% över min tänkta säljkurs vilket gör att jag har sålt lite mer. Har nu sålt över över en 600.000 kr på kort tid. För pengarna har jag nu lagt lite köpordrar i indexfonderna och även gjort lite småköp i några olika aktier.

Imorgon kommer utdelning i ABB och då är det perfekt att kunna köpa för courtage 1 kr. På återhörande!

12 comments:

  1. Hej!

    Vilka fonder har det blivit för dina likvida medel från Rysslandsfonden?

    Fick ett tillskott på 30.000 av min frus far som vill att vi investerar i värdepapper.

    Har du några förslag?

    Sålde ju av lite Ryssland i förrgår och placerade dem i Länsförsäkringar tillväxtmarknad index och global index.

    ReplyDelete
  2. Mest Länsförsäkringars indexfonder här också.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:46 PM

    Hej!

    Hur transporterar du dig nu när du ska på rundtur i Sverige? Tänker självklart ur en ekonomisk synpunkt.

    Hur tänker du i övrigt kring semesterresor? När var du exempelvis senast på en utlandssemester, eller detta är inget som lockar dig/din flickvän?

    Tack för en inspirerande blogg

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:18 AM

    Hej.

    Förstår att du följer din plan om att sälja av Rysslandfonder med motivet "planenligt". För egen del ligger jag kvar, har dock valt Robur Rysslandfond, har en viss del i både tjänstepension och ppm, men även i min egen fondportfölj.

    Kommer sitta kvar ett tag till, det finns mer att hämta. Skulle det dessutom komma makroekonomi som pekar på att det går bra, eller rentav bara går "lite dåligt" så lär ytterligare en uppvärdering komma. Just för Swedbanks rysslandsfond finnd det bra mycket kvar att hämta före vi ser en nedgång tror jag.

    Min tanke är främst, varför sälja i något som klart och tydligt befinner sig i en stigande trend? Rysslands ekonomi är inte så dålig som det vill framställas. Det här kan bli första gången på länge som de båda fonderna Carnegie/Robur bryter 0%-gränsen på kursgraf över 5 år!

    Med all välmening: Sälj av, men i lite försiktigare takt.
    Eller pyssla inte med backtrading :)

    Mvh

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:10 PM

    Jag har köpt lite aktier i 7-8 år nu, och har liksom du främst satsat på stabila och utdelande aktier (i mitt fall enbart i svenska bolag). På senare tid har jag dock blivit lite mer sugen att chansa lite grann. Jag började med en liten post i ett mindre bolag heter Strax och som som hittills gått bäst av mina senare köpta aktier, och jag fick lite "blodad tand".

    Den senaste chansningen är i bolaget EasyFill som gått upp dryga 500% de senaste 3 månaderna och nu ligger runt 20-22:- (där jag klev på...). Bra eller inte...ingen aning, men produkten är väldigt lätt att förstå och har en fantastisk potential i mitt tycke. Det svåra i det hela är som alltid att kunna värdera bolaget. ROI för en kund till bolagets produkter ligger på 20 veckor, vilket får mig att tycka att "alla" livsmedelsbutiker borde kunna vara intresserade. I så fall borde vinsterna kunna bli skyhöga utan att bolaget behöver dra på sig så mycket mer kostnader.

    Vad är din syn på ett sådant här bolag?
    Är det bara "spel & dobbel", eller finns en potential att gå rejält bra med höga framtida vinster?

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:56 PM

    Angående Easyfill.

    Allt måste ju klaffa för bolaget. Tycker det är värt risken med en mindre del av sin portfölj, ev. ökar man positionen allt eftersom om det går åt rätt håll. Jag tänkte "månadsspara" en peng men courtaget är för högt på aktietorget. Hoppas att de byter lista snart. Väntar själv in ett mer fördelaktigt läge att köpa en större post, för det tror jag kommer!

    Finns inget magiskt bakom Easyfills produkter. Jag har lite svårt med att de vore ensamma på banan, men deras system är onekligen bäst vad jag har sett. Patent verkar vara starka. Men varför just Easyfill? Ett litet bolag från Svedala som är bäst på något som för mig, - borde vara uppenbart självklart?!

    Att ingen tekniker på världens alla stora dagligvaru inte kunnat skapa förutsättningar för detta de senaste 30 åren är fullkomligt galet! Eller andra bolag som pysslar med just butiksinredning. Kolla i butik nästa gång du ser en easyfillkyl, känn och kläm. Det är bra, praktiskt, logiskt, enkelt! För enkelt?

    Finns länder som har börjat lagstifta emot matsvinn, kan ge enorm spridning i hela världen. Easyfills produkter löser det otroligt enkelt och väldigt snyggt. Inget mera svinn, FIFO(first in/first out), varorna alltid frontade!

    Funderar man själv på att öppna en butik vill man förstås mata hyllor bakifrån/enkelt kunna vända runt hyllan och med hyllans/diskens utformning hindra/stoppa kunder från att fräsa runt bland förpackningar och jaga onödigt "bra" datum. Återigen, varför just easyfill?

    En butik inredd med Easyfill spar på personal, svinnet, butiksytan, blir snyggt, rent. Som du skriver är ROI faktiskt på 20 veckor enligt siffror som presenterats hittils.

    Jag tycker att bolaget har mycket försäljning kvar och siffror att visa för att leva upp till nuvarande värdering, men som det ser ut har de också allt på bordet för att lyckas. Eller? Borde inte ITAB/motsvarande ha köpt upp dem för länge länge sedan?

    Klarar bolaget att skrapa ihop kapital och personal snabbt nog till ökad produktion/försäljning m.m? Fixar de eventuella patenttvister, (när)är de starka/stora nog för en kund som Walmart? Kan de frambringa en vinst om 300 miljoner i år(motsv. då ett P/E på 40)?

    Krävs extra varsamhet med bolag på aktietorget/first north m.fl
    1/10 - 1/100 bolag är den oslipade diamanten.

    Förlåt miljonären att jag kladdar på din blogg :(

    ReplyDelete
  7. Vi kommer åka både tåg och samåka med bil på semestern. Ingen extrem budgetvariant utan det kommer kosta några tusen.

    Bästa sommar blir det utomlands igen. Var några år sen sist.

    Ang Ryssland har jag fortfarande mycket kvar där. Men har varit så nära att sälja flera gånger så nu tog jag chansen. Med ca 30% vinst är jag nöjd och försätter det upp får jag lite mer på halvan som ännu är kvar.

    Easyfill är inget för mig.

    ReplyDelete
  8. Du kör inte med Adtraction på bloggen ?

    Om inte, kolla in på min blogg: http://hurjagblirrik.blogspot.se/2016/07/bra-intresse-for-adtraction-bland.html

    På bara 4 månader har jag fått utbetalt över 5000 kr.
    Det bästa av allt är att det ges möjlighet att "shoppa" själv genom sina länkar vilket så klart ökar intäkterna betydligt.

    Öppna tex ett sparkonto hos 4 spar eller akelius och få 400 kr från varje annonsör, utan krav på varken insättning eller att man ska ha kvar kontot. Det är dessutom gratis.

    Ta in låneofferter och få upp till 800 kr av annonsörerna. Det kan ju en kreditupplysning vara värd:)

    ReplyDelete
  9. Anonymous8:43 PM

    Tuben, jag förstår att du är ute efter att få besökare till din blogg...men i mina ögon var det enbart drösvis med reklam och noll intressant information...bland det tristaste jag sett på länge :-(.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nja, snarare leads via adtractionlänken. Och ett tips till både miljonären och andra bloggare om att vara affiliate till adtraction för bättre och högre inkomst en Det som Google erbjuder.

      Reklamen har jag lagt upp för att själv signa up. Hade tänkt plocka bort dem men glömt av det helt enkelt.

      Delete
  10. Vad tänker du om Tele2?

    ReplyDelete
  11. Tror Tele 2 är ett helt ok utdelningsköp på dessa nivåer. Har dock mycket Telia själv så nöjer mig så. Har tidigare planerat att öka mycket i Telia för att vikta det tungt. Men har prioriterat ner bolaget och ska nog bara landa på ca 5% till slut.

    ReplyDelete