Monday, July 25, 2016

Lönen är här

Årets bästa lön har kommit. Dvs den på sommaren där man inte jobbar utan pengarna ramlar in ändå.

Jag fick en hel del uppslag på bolag på Twitter igår under uppesittarkvällen och fördelen nu med nya courtaget är att det är lätt att sprida köpen och börja lite försiktigt i något bolag. Vill dock inte ha en för spretig portfölj utan siktar på minst 50.000 kr per bolag på sikt. (Dvs 1% om vi tänker oss 5 miljoner som lämplig storlek på aktieportföljen utöver runt 1 miljon i fonder och lägenheten.) Så ska jag börja köpa ett nytt bolag vill jag vara villig att köpa för minst 50.000 närmaste åren. Annars står jag över helt.

Jag har även funderat lite på hur snett jag får vikta portföljen på väg mot slutmålet. Blir ju en ny situation nu med 30-100 köp per månad istället för 1-3 köp (tack vare 1 kr istället för 69 i minicourtage). Ska jag alltid prioritera de bolag som har längst kvar till målet eller kan jag fortsätta att tanka H&M även om den procentuellt sett redan är överviktad?

Här har jag bestämt att jag så länge jag inte nått slutmålet i antal aktier fritt kan köpa vad jag vill, men till viss del kommer jag påverkas och försöka vikta upp de som släpar. Just nu köper jag ganska mycket H&M då jag vill passa på till en kurs jag GISSAR är fördelaktig på längre sikt. Men sprider månadens köp på minst 5 olika bolag tänker jag.

Att köpa aktier är ju väldigt roligt. Så även om det är svårt att tajma och slå index måste man ju försöka trixa till det lite.

Obs antalet aktier ute till höger (i desktop versionen) är inte uppdaterat senaste 1,5 veckan då jag semestrar utan dator och köper aktier 1-3 gånger om dagen. Men fixar siffrorna till helgen.

25 comments:

  1. Anonymous6:13 PM

    Måste göra dig besviken vad gäller lönen, den sitter nämligen på ett konto i företagets balansräkning och uppdateras/ackumuleras varje månad med typ 1/10 de månader du jobbar under året. Så din semesterlön finns redan undanlagd/intjänad av dig, det är bara så att den undanhålls från dig.
    Egentligen är det ju bättre att få lön utbetald i samband med att man jobbar och så sparar man själv till den tid man har semester. Raka rör: jobb = lön, inget jobb = ingen lön. Men löntagare anses inte kapabla att göra det, spara alltså, och därför är det som det är.

    ReplyDelete
  2. Inte nog med det. Man får ju extra hög lön också eftersom man uppenbarligen inte förväntas klara av att spara ihop till ev höjda omkostnader i samband med semester.

    ReplyDelete
  3. Vilka köp blir det?

    ReplyDelete
  4. Med nya låga courtaget så blir det som sagt många köp. Började med lite Castellum och H&M idag.

    ReplyDelete
  5. Anonymous 6:13 PM: Nja, inte riktigt så enkelt fungerar det med semesterlönen. Den undanhålls normalt inte för dig. Får du beviljat semester vecka 1-5 av ditt intjänande år får du ut hela din semesterlön i förskott och då har företaget en fordran mot dig, motsatt om du tar ut semester vecka 47-52 under intjänandeåret. Tar du alltid ut hela din semester under sommarmånaderna har alltså du en skuld mot företaget om du skulle sluta innan semesteråret är slut. Skulle du fått ut din intjänade semester direkt då skulle du få mindre att leva på under sommarsemestern än vad dagens praxis ger dig. Detta gäller oftast tillsvidare anställda som inte får ut sin semesterlön direkt (som timanställda normalt får). Och om någon undrar är jag ekonom :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:11 AM

      Ursäkta att jag kapar tråden lite men några reflektioner. Anställda kan ha intjänade år som sammanfaller med semesteråret och då uppkommer inte situationen ovan. För att den ska uppkomma kan inte semesteråret sammafalla med intjänananseårer samt att företaget bevilja att du som anställd tar ur semester under intjänandeåret och inte måste väntan semesteråret.

      Delete
  6. Anonymous10:40 PM

    Har du Twitter eller annan platform där du delar med dig till vilken kurs du köper?

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:51 PM

    "Skulle du fått ut din intjänade semester direkt då skulle du få mindre att leva på under sommarsemestern än vad dagens praxis ger dig. Detta gäller oftast tillsvidare anställda som inte får ut sin semesterlön direkt (som timanställda normalt får)."

    Kan du utveckla det är du snäll? På vilket sätt får den anställda mindre pengar om semesterersättningen betalas ut löpande jämfört med om den anställda får semesterdagar? :)

    ReplyDelete
  8. En häftig tid med så mycket köp! Lite avundsjuk.
    Ett alternativ är att göra en egen variant av Nordnets superfond och låta större bolag väga tyngre. Jag skulle prioritera spridning mellan branscher och ha fler bolag i portföljen. Alla Bogleheads skulle också rekommendera en viss del i räntefond.
    Hoppas det går bra närmaste åren!

    ReplyDelete
  9. Anonymous 11:51 och 12:11
    Jag gjorde ett antagande att man får ut sin semester samma år man tjänar in den. Men det finns såklart andra varianter där det inte stämmer. Det var otydligt av mig.

    Jo, anta att du börjar tjäna årets semester i januari och får den utbetald varje månad och när du sedan är ledig får du inget betalt alls. Tar du då ut hela din semester (vi antar en månad för enkelhets skull) i juli så har du fått semesterlön för hälften, alltså januari-juni. Den andra halvan kommer under det senaste året. Ur ett privatekonomiskt perspektiv kan man naturligtvis argumentera att man lägger undan sin semesterlön varje månad men ur ett företagsperspektiv så håller man inte alls på någon semesterlön (förutsatt att man har intjänade år detsamma som uttagsåret).

    Ursäkta lite mer kapning av tråden. Det är bara jag som går igång på redovisning :)

    ReplyDelete
  10. Oavsett hur bolaget bokför min lönekostnad så kvarstår faktum. Jag har inte varit på jobbet på några veckor men fick ändå lön igår.

    ReplyDelete
  11. Anonymous5:35 PM

    Hej, du skriver att du köper mycket H&M just nu för att kursen är fördelaktig. Är det värdet på aktien eller direktavkastningen du tittar på då? Eller en kombination av båda?

    ReplyDelete
  12. Anonymous1:18 AM

    Tjenare miljonären. Vart föreslår du att man placerar sina cash medans de står utanför aktiemarknaden men så småningom skall in(2-24mån)? Tycker du att spiltans räntefond fortfarande ett vasst alternativ?

    ReplyDelete
  13. Tycker H&Ms utdelning är ok på dagens nivå. Men tänker mig att H&M kommer kunna höja utdelningen rätt mycket kommande 10-20 åren. Och det är ju den utdelningen som jag ska leva på.

    Sen kommer ju med största sannolikhet kursen i H&M vara högre än dagens den dagen de har 10.000 butiker och delar ut 25 kr per år.

    För pengar som ska in kommande 24 månaderna skulle jag nog välja sparkonto. Vet du att viss del av pengarna ska ligga i över 1 år kan du få lite lite högre ränta på dessa.

    ReplyDelete
  14. Anonymous1:45 PM

    Hej!
    Jag är lite nyfiken på hur du ser ut och hur du klär dig. Skulle du kalla dig en stekare eller en vanlig kille?
    När jag har läst lite längre ner, så går du mer och mer ifrån att vara en normal storstadskille med schyssta kläder, typ stekare/Östermalm, mot att istället vara en IT-nörd..
    Bryr du dig liksom om vad du har på dig och vilka kläder du har? Heminredning och sängkläder osv? Äter du bra mat eller köper du affärens billigaste märke?

    Vet din tjej om bloggen? Vet dina vänner om att du är snål? Jobbar du på en liten privat firma eftersom ni bara verkar vara ca 10 pers, eller är det ett rikstäckande företag men med lite avdelning?

    ReplyDelete
    Replies
    1. James8:13 AM

      Märkeskläder är väl viktigare i unga år, från högstadiet och framåt 25 kanske.

      Sängkläder från Lexington är endast, endast, för grundlurade.

      Delete
  15. Roliga frågor! Skulle säga att jag ser ut som en vanlig kille. Sen om man är jätteintresserad av kläder kan man säkert se att min skjorta från Zara för 299 eller skor från skopunkten för 249 kr inte är några märkeskläder. Har en enkel frisyr som min tjej klipper med trimmer. Men för gemene man ser jag nog helt vanlig ut.

    Heminredning och sängkläder är inga stora intressen. Har tyvärr fått ge med mig på någon punkt där, som att jag tex inte fattar vitsen med kuddar i soffan vilket vi nu ändå har.

    Min tjej vet om bloggen. Folk i omgivningen märker ju att jag lever billigt, men tror inte någon på tex jobbet tror att jag sparar mer än 10.000 i månaden (jmf med verkligens 26-27.000).

    Jobbar på ett ganska stort företag. Över 1000 anställda. 10 pers är på min avdelning/grupp.

    ReplyDelete
  16. Anonymous3:55 PM

    Varför sparar du i aktier och inte en kapitalförsäkring?

    ReplyDelete
  17. Jag har aktierna i en kapitalförsäkring ja.

    ReplyDelete
  18. Anonymous7:38 PM

    Börjar hålla med Lars, kommentarerna på bloggarna blir allt mer underhållande :)

    Mvh Börje L

    ReplyDelete
  19. Anonymous8:53 PM

    Varför sparar du inte i ISK?

    ReplyDelete
  20. Har aktierna i KF för att automatiskt få tillbaka skatt på utländska aktier. Vill ha alla aktier ihop. Fonderna har jag i ISK.

    ReplyDelete
  21. Okej, här kommer en fråga som jag hoppas någon kan svara på.
    Tänkte ta ut ett lån via Avanza till en ränta på 1.96.

    Vad är egentligen risken med att köpa SAS preffarna för hela lånet? Om nu kursen är på 554, och inlösenkursen 2019 är på 600? Gör en vinst enbart som är större än totala räntan med att köpa och ha kvar dem till inlösen. Sedan är det utdelning på 50 kr varje år som blir ren vinst.
    Kan företaget bestämma sig för att ändra inlösenkurs? Hur långt fram i tiden är utdelningarna spikade? Det värsta som kan hände skulle vara att företaget går i konkurs, annars var skulle risken ligga?

    ReplyDelete
  22. Ollie8:21 AM

    Hej, vet inte om någon redan föreslagit detta. Men om du ska göra smököp... varför öppnar du inte ett konto på nordnet och utnyttjar deras gratis courtage till 80 000 i samlat sparande (eller vad det nu är)? dessutom får du en gratis hm-aktie om du reggar ett konto innan 31:a tror jag.

    https://www.nordnet.se/kampanjer/fa-hm-pa-kopet.html

    med kod "vänner2016".

    Jag jobbar förresten inte på nordnet :P Tycker deras hemsida är fruktansvärd. Men kan kan ju lägga köpordrar där och kolla statistik eller föra statistik på andra ställen. Annars har väl degiro liknande erbjudanden.

    MVH

    ReplyDelete
  23. Ang SAS pref så kan man väl göra det enkelt och säga att om SAS inte går i konkurs så tjänar du några procent. Men om de går i konkurs så förlorar du betydligt fler. Sen får man ju räkna på hur många % konkursrisk dagens kurs motsvarar och se om man själv anser risken för konkurs är högre eller lägre än det.

    Besparingen av att handla på Nordnet för 80.000 kr skulle vara runt 100 kr för mig. Då är pengarna fast där resten av livet eftersom besparingen försvinner om jag flyttar pengarna. Utslaget på de 50 år jag ska ha kvar pengarna blir det alltså 2 kr per år. Inte värt det att ha två olika banker resten av livet. Inte ens nu när man får en gratis H&M.

    ReplyDelete