Saturday, July 30, 2016

Aktuell fördelning av aktieportföljen

Nu är siffrorna ute till höger här på bloggen uppdaterade med antalet aktier jag har i mina olika bolag.

Här kommer även en uppdatering av fördelning av värdet i portföljen. Vilket egentligen är mindre intressant då jag fokuserar på antalet aktier och utdelningen och inte aktuell aktiekurs. Men vet att många tycker det kan vara intressant att se portföljens fördelning.

Har blivit mycket H&M på slutet då jag varit överviktad mot den sen tidigare men fortsatt att köpa mycket då jag inbillar mig att priset är bra just nu. Investor ska prioriteras och får gärna leta sig upp mot 10%.

I övrigt är jag ganska nöjd med fördelningen även om jag funderar på att plocka in något mer bolag. Allt från preffar till norska Data Respons och giganten Apple har jag haft funderingar på. Skulle kunna tänka mig att ta mig upp mot 20 bolag.

Totalt värde av aktieportföljen ca 1,95 miljoner 

13 comments:

  1. Anonymous12:07 PM

    Kan du inte summera den årliga utdelningen oxå?

    ReplyDelete
  2. Jo absolut ska bara bestämma hur jag redovisar det bäst. Men blir ett inlägg kring utdelning om min målsättning framåt. Målet är 100.000 under 2017.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:28 PM

    Bra bild, det ger mycket för översikten!

    Är det inte nånstans vid 12-15 bolag som diversifiering slutar att ge något?
    Fler bolag än så ger bara dig mer arbete för dig då du ska hålla koll på alla.

    Hur tänker du kring nya storbolag som tillkommer i framtiden?

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:11 PM

    Hur tänker du kring dina indexfonder, om dom går upp 10% säljer du av det som är över 1miljon och lägger in i aktier eller?
    Tack för en bra blogg!

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:58 PM

    Enda anledningen att slänga in fler aktier i portföljen skulle vara att man vill vara del ägare i jmånga olika bolag. Ur avkastnings synpunkt går det lika bra med 10 bolag.

    ReplyDelete
  6. Jo det sägs ju att 12-15 bolag ska räcka. Sen kommer ju säkert några bolag slås samman eller köpas upp och försvinna. Så lite nya bolag kommer behövas kommande 50 åren.

    Säljer inte direkt om fonderna går upp 10%. Tanken med fonderna är ju att kunna sälja varje år för att komplettera utdelningar fram till 55 då jag kan ta ut lite pension. Att det pendlar mellan 0,7 och 1,2 miljoner känns ok. Men över tid borde det ju gå upp mer än ner, så går det upp mot 1,3 så flyttar jag nog över lite.

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:31 AM

    Hej!

    Jag läste din blogg 2012-2013 då jag började med aktiesparandet för första gången. Har börjat spara återigen 2016 och din blogg är en av mina favoritbloggar som jag följer ständigt. Är lite nyfiken och har ett par frågor:

    Din blogg kallas ju för miljonär innan 30 och senaste inlägget (detta) skrev du att aktieportföljen var värd knappt 2 miljoner. Hur ser det ut i nuläget för dig? Antalet tillgångar minus alla utgifter och skulder? Blev/är du miljonär innan 30? Hur ser det ut? Är väldigt nyfiken och skulle vilja veta för att få stark inspiration.

    Är själv 24 år gammal. Studerar fortfarande och har också som mål att bli miljonär innan 30 (nettotillgångar)


    Tack!

    //
    Johnny

    ReplyDelete
  8. Hej. Mina tillgångar ser du ute till höger om du läser bloggen på datorn (eller klickar på Web version) längst ner på mobilsidan. Totalt har jag lite över 5 miljoner nu, varav 2 miljoner är lägenheten.

    Klarade miljonen innan 30. Men körde vidare på samma blogg.

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:23 PM

    Ett utländskt bolag jag börjat fundera på är Deutche Bank, känns som själva definitionen av "too big to fail" och när man (som Ingves gjorde) jämför med svenska banker så framstår de ju som billiga. Jag vet inte varför Svenska banker har så mycket bättre lönsamhet, men jag tänker att en faktor är att de varit bättre på att dra nytta av digitaliseringen och rationaliserat sin kontorsverksamhet väldigt mycket. Min tanke är att Deutche Bank kanske har det framför sig, och då kommer uppvärderas.

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:56 PM

    Är det inte Deutche Bank som håller på att mer eller mindre gå omkull/konkurs?
    Tyckte mig läsa det för inte så länge sedan, när rapporteringen om pokemon go var som mest så läste jag det och antar det var för att dämpa andra nyheter.

    ReplyDelete
  11. Hur går det med extraknäckandet? Jag är nyfiken på att höra mer om det eftersom jag själv är inne på samma linje - att skaffa extrainkomster. Det kommer liksom till en gräns när man sparat in på det man känner att man vill och alltihop går på autopilot. Då kan man ägna energin åt att dra in mer stålar.

    Själv lyckades jag nyligen sälja in min första tidningsartikel som frilans. Det gav ett bra tillskott i kassan. Har skrivit lite om hur jag gjorde här om du är nyfiken: https://grymekonomi.com/2016/07/30/sa-salde-jag-in-min-forsta-tidningsartikel/

    ReplyDelete
  12. Kul läsning. För mig går det ok men inte jättebra. Lyckades hitta ett uppdrag som gav drygt 10.000 på faktura i våras. Hjälpte till med ett utskick och det var väl ca 20h jobb så väldigt bra.

    I övrigt har det varit rena smågrejer som byta däck, samla burkar, utnyttja bonus hos spelbolag och reklamen på bloggen.

    Har även vunnit en tidningsprenumeration, matvaror för 200 kr och 4 biobiljetter på lite tävlingar.

    Fler uppdrag i firman med >400 kr/h vore toppen.

    ReplyDelete
  13. Vad roligt att du gillade inlägget. Att skriva för tidningar är fortfarande ganska välbetalt i mina ögon även om många andra frilansar kanske inte håller med. Det är klart, räknar man in allt runtomkring så sjunker timpenningen men så är det ju med alla jobb. Man måste köpa kläder, ta sig dit, nätverka, tänka på jobbet utanför arbetstid etc etc.

    Jag funderar på att börja lägga ut mina inkomster som frilans varje månad för att få en spark i baken. Kan bli kul. Målet är att säga upp mig från min fasta tjänst.

    Har du några frågor om hur det funkar att vara frilans (du kanske vill testa själv) så kom förbi och kommentera!

    ReplyDelete