Sunday, July 10, 2016

Ryssland och preffar

Fortsätter att sälja lite Rysslandsfonder dag för dag då vi fortfarande är nära de 50 kr (49,50 nu). Huvuddelen växlar jag över direkt till indexfonder men tänkte även jag skulle börja köpa någon eller några preferensaktier inom kort för lite av Rysspengarna om jag fortsätter sälja där.

Har rätt dålig koll på preffar då jag prioriterat stamaktier tidigare som över tid bör ge bättre avkastning. Men 7-9% på preffar tycker jag känns lockande. En utmaning för mig är ju att klara de första kritiska åren efter jobbslut. Så lite aktier med högre utdelning på bekostnad av lägre tillväxt känns logiskt att prioritera. Så får jag hoppas att innehav som Castellum, H&M, Industrivärden och Johnson&Johnson mfl klarar av att kompensera för inflationen för portföljens utdelning som helhet.

12 comments:

  1. Vad har du för förväntad totalavkastning på preffar om räntan går upp?

    ReplyDelete
  2. James8:53 AM

    Preffar kommer naturligtvis sjunka rejält om räntan stiger, men utdelningen och inlösenpriset består. Viktigt att ha i åtanke!

    Själv har jag avvaktat preffar i 2 år eftersom jag trott att räntan är på väg upp.

    ReplyDelete
  3. Då det gäller preffar skall man nog betänka att merparten av dom, fastighetspreffarna, nog aldrig kommer att lösas in. Så köper man dom i hopp om inlösen får man nog vara beredd på att bli besviken.

    ReplyDelete
  4. Vad köper du för indexfonder?

    ReplyDelete
  5. Länsförsäkringar Europa Index, Länsförsäkringar Global Index och SPP Emerging Markets SRI. Se inlägg från tidigare i veckan.

    ReplyDelete
  6. Krösus: löses dom inte in så fortsätter man ju få sina 7-9% on cost som idag, då ska man inte vara besviken. :-)

    Det kommer garanterat visa sig, med facit på hand, hade det hade gått att investera slantarna våde bättre och sämre men med preffar vet man åtminstone vad man får (om det än finns några olika utfall).

    Inställd utdelning/konkurs
    Utdelning, tillsvidare
    Inlösen

    Det är ju endast om man får för sig att sälja som man påverkas av kursen.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:39 AM

    Vilka preffar har du siktat in dig på?

    Mvh

    ReplyDelete
  8. Har inte kollat så mycket än men Alm och SAS är lite lockande...

    ReplyDelete
  9. Akelius bör finnas i varje pref. portfölj. Mvh Daniel

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:47 PM

    SAS = junk bond. Du behöver inte mer skräp i din portfölj. Undvik gärna preffar helt.

    ReplyDelete
  11. Ett tips till miljonären och alla andra bloggare att utöka intäkterna på bloggen genom affiliates likt adsense:

    http://hurjagblirrik.blogspot.se/2016/07/grymt-tips-till-alla-bloggare-hur-man.html

    Man kan tjäna rätt bra på det .

    ReplyDelete
  12. Enda preffen jag kan föreslå är nog akelius. Resten hade jag undvikit!
    Men det är smaksak ☺

    ReplyDelete