Wednesday, July 06, 2016

Det rullar på

Inget speciellt att rapportera men här kommer några punkter.

- Hittade inga bra köp som riktigt lockade i USA igår när det var gratis courtage. Så tränade lite på att snitta upp i JNJ genom ynka 5 aktier. Är ju ett bolag som jag vill ska bli ett av mina största inom några år. Hade jättetur och prickade botten strax över 90 dollar med mina första köp förra året. Sen har jag haft jättesvårt mentalt att fylla på över 100, över 110, över 115 och över 120. Gårdagens köp höjer inte min snittkurs så mycket men behöver träna på att snitta upp och inte bara snitta ner och fylla på i det som gått ner. Men för låg direktavkastning nu för att det ska kännas bra att köpa mer.

- Sålde lite Rysslandsfonder men som vanligt när Carnegie Ryssland närmar sig 50 och jag vill sälja så vänder den ner. Hade jag köpt under 41 och sålt över 47 (istället för 40/50) så hade jag kunnat sluta jobba nu. Men sålde lite iaf.

- Närmar sig semester. Min näst sista sommarsemester? Hoppas ju på att kunna sluta inför sommaren 2018. Men 2019 är nog mer realistiskt.

- Får se om det blir något sista stort köp närmaste veckan. Innan courtaget sänks och jag kan börja köpa i många små omgångar varje månad. Sugen på Volvo. Och Nordea. Och Kone. Och ABB. Någon av dessa får nog äran att bli sista stora köpet. Övriga får dela på ABBs utdelning och månadens nysparande.

Tack för mig och på återseende inom kort.


20 comments:

  1. Anonymous7:46 PM

    Jag skulle gissa på att rätt så många andra har 50 som mål också. Men till från dig så har de insett att många andra har 50 som mål. Därför lägger de sälj på 49, marknaden flodas när det närmar sig 50 och går ner igen. Det är iallafall min ödmjukaste teori.

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:03 PM

    Anon: Fungerar inte så. Eller jo, om Carnegie Ryssland var en stor fond som stod för 10-50% av hela Ryssland börs. Men nu står Carnegie Ryssland bara för 0,00004% av Rysslands kapital. Alltså påverkas knappt Rysslands börs av att en liten svensk fond står i exakt 50.

    ReplyDelete
  3. Nu är ju inte fonden en indexfond så kan ju vara just de aktuella bolagen som trycks ner av enorma säljtrycket orsakat av mina många och rika bloggläsare. Men jag håller med om att teorin är något långsökt... ;-)

    ReplyDelete
  4. Kan man på Avanza se hur mycket och när man betalar avgift för förvaltningen av fonden ?

    ReplyDelete
  5. Man betalar lite lite varje dag. Dvs dras någon eller några tusendels procent varje dag.

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:06 AM

    Hur ligger du till i förhållande till bloggaren frivid42 som nyligen gick i pension strax innan sin 40-årsdag?

    ReplyDelete
  7. Skulle jag som frivid42 få en uppgörelse med lön långt efter att jag slutade jobba skulle jag kunna sluta ganska snart. Dvs några år tidigare än frivid42.

    Men det är ingen tävling i att sluta tidigast. Allt under 45 tycker jag är väldigt bra och sen handlar det mycket om hur man räknar och lägger upp det med säkerhetsmarginal etc.

    ReplyDelete
  8. Bra att träna på att snitta upp sitt inköpspris. Eftersom aktier överlag på sikt alltid går upp (det antar jag att du håller med om, annars skulle du inte vara på börsen) blir det oundvikligen så att vill man fortsätta investera över decennier framåt tvingas man köpa till högre pris än förut. Och inget fel med det, fortsätta investera vill man ju när pengar blir över.

    ReplyDelete
  9. Om jag säljer Carnegie Ryssland idag och lägger säljordern innan 13. Får jag dagens kurs då eller hur fungerar det?

    Oljan går ju upp nu och RTS likaså. Vill ju inte missa den uppgången

    ReplyDelete
  10. Kvällens stängningskurs bör det bli. Dvs du får med dagen. Annars vore det lätt att sälja innan 13 i nedgångar så slapp man dom dagarna.

    ReplyDelete
  11. Det är sant.
    Tack

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:49 PM

    Hur går det till att pensionera sig före en viss ålder?? Hur får du "lön" säljer du dina aktier vid 40, är det avkastningen på 10-20kr per aktie du är ute efter? Hittade precis din blogg och många frågor dyker upp...

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:57 PM

    Han ska inte sälja några aktier, han ska i stort sett leva på de utdelningar som aktierna ger. T.ex. ger ett kapital på 5milj ungefär 20000:- netto att leva på varje månad.

    ReplyDelete
  14. Vet någon här en bra app att använda för att sammanställa ens besparingar månad för månad? Istället för att använda excel. Har sökt lite men hittar ingen bra.

    ReplyDelete
  15. Exakt, målet är att få utdelning som nästan räcker till allt varje månad livet ut. Aldrig behöva sälja en aktie. Med "nästan räcker" menar jag att eftersom jag kommer få möjligheten att ta ut lite pension från 55 så kan jag kompensera det med att sälja lite fonder mellan 40 och 55.

    Dålig koll på appar. Finns någon som heter sparlabbet vet jag som är bra för att räkna på framtida avkastning, ränta på ränta, avgifter etc. Dock ingen aning om den är bra för att sammanställa besparingar och innehav månad för månad.

    ReplyDelete
  16. Anonymous4:18 PM

    Du är väl med i a-kassan? Visst några veckors karens när man säger upp sig självt. Men det kommer ju åtminstone ge dig några extra månadsinkomster samtidigt som du förhalar allt som arbetsförnedringen vill packa på dig. För de få mötena på ams torde det bli en ganska bra timpeng.

    ReplyDelete
  17. Ja är med i a-kassan. Är det omoraliskt att nyttja det ett halvår eller så efter 13-14 års jobbande utan avbrott?

    ReplyDelete
  18. "Alltså påverkas knappt Rysslands börs av att en liten svensk fond står i exakt 50."
    Det var ju inte det som påstods heller. Jag tror anonym 7:46 har en bra poäng, att många Carnegie fondägare lägger säljorder vid något jämnt, t ex 50 SEK.

    ReplyDelete
  19. Anonymous4:48 PM

    Det var precis det som påstods och så är nog knappast fallet :) och angående akassan miljonären så tycker jag inte det är något fel att utnyttja den så gott det går. Tänk på alla skattemiljarder vi blir snuvade på år efter år som går till meningslösa hittepå projekt

    ReplyDelete
  20. Inte om fonden kopplar sälj mot köp själv. Någon som är insatt kanske kan utveckla.

    ReplyDelete