Wednesday, July 13, 2016

Nytt courtage ny strategi

Idag blev så äntligen det nya courtaget för Avanzas Private Bankingkunder klart. Det blev bättre än vad jag vågat hoppas på. Precis som övriga kunder kan vi nu välja 1 kr som lägsta courtage. Men det rörliga courtaget är finfina 0,15% istället för normala 0,25%. Det gör att ett köp på 999 kr avrundas till 1 kr i courtage.

Det gör att det blir en helt ny taktik för mina köp från och med nu. Från att ha gjort 1-3 köp x 50.000 kr i månaden där jag ökat köptakten när börsen gått ner och försökt köpa på bottnar. Så kommer jag nu helt kunna växla över till taktiken att månadsspara i ett antal aktier. Då jag har en del pengar på sparkonto som jag gärna får in på börsen i kombinationen med runt 26.000 i nysparande varje månad siktar jag på 2-3 köp per dag gånger 700-1000 kr styck (beroende på vad som är jämnt delbart med aktiekursen). Utöver detta några lite större köp i utländska bolag där minsta courtaget ju är lite högre tex 0,95 Euro i Finland där jag tänker köpa en del Kone.

Det gör att jag räknar med ett jämnt tempo av köp under resten av året utan några större försök att pricka bottnar eller liknande. Vänder det ner igen kanske jag ökar takten något vissa dagar. Vågar inte lova att jag uppdaterar antalet aktier här på sidan dagligen, men ska försöka hålla listan så uppdaterad som möjligt.

9 comments:

  1. Anonymous11:46 PM

    Härligt med lägre courtage :) Får hoppas det blir lägre courtage på utländska aktier i framtiden. hoppas själv att växlingsavgiften till dollar sänks till 0.1%. Men tror att vi kommer se prispress på köp utomlands framöver. Är ju inte rimligt att betala så dyrt som idag när Degiro är i princip gratis. Den som lever får se. Mvh

    ReplyDelete
  2. Det lät ju som en riktigt sweet deal det:) Kanske dags att sikta in sig på att bli private banking kund.

    Gäller 0,15 överallt eller bara i Sverige?

    MvH Pengaregn

    ReplyDelete
  3. https://www.avanza.se/vart-utbud/pb/prislista/handel-utland.html

    0,15% gäller även utland - japp. :)

    ReplyDelete
  4. 0,79% ränta på bolånet och nu det här courtaget som alltså även gäller utland. PB är fantastiskt och det självklara målet för alla. Har man partner får man räkna ihop tillgångarna och 1,5 miljon var räcker.

    ReplyDelete
  5. Låter grymt, får vara målet helt klar!

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:34 PM

    Spartips: värdera lägenheten med olika mäklare som erbjuder exv. en Linas matkasse eller lunch för 2 på restaurang.

    ReplyDelete
  7. Soft. Då skall bli PB-kund. Har inte sett nån vits innan.

    ReplyDelete
  8. Är en god bit på väg, men 3
    Mill på Avanza och 50% avbetalt på huset kommer att ta några år.

    ReplyDelete
  9. Tog några år gjorde det för mig också.

    ReplyDelete