Saturday, July 23, 2016

Pensionering utomlands

Har surfat runt lite och kollat på olika sidor med bostäder och annan fakta om pensionering utomlands. Främst på Malta och Portugal. Det ser riktigt bra ut tycker jag med billigare boende än i Sverige (dvs man verkar få mer för pengarna om man säljer lägenhet i Stockholm och köper där). Helt skattefri tjänstepension har man ju tyvärr bara nytta av efter 55, men då är det ju en väldigt fin bonus.

Finns till och med gratis föredrag om pensionering i Portugal. Man skulle nog vara yngst i publiken om man gick dit va?

Jäkligt peppad på flytt, men man måste ju givetvis åka ner och provbo några månader först och känna om det känns lika bra som det ser ut. Vet att många förordar Asien snarare än södra Europa om man ska flytta och leva billigt, men jag tycker Europa lockar mer just nu.

Skulle ni kunna tänka er att flytta utomlands? Var i så fall?

29 comments:

  1. Eftersom jag och min fru köpte en bostad i Spanien i vintras siktar vi på att pensionera oss där. Det är mycket billigare att leva i Spanien också, jämfört med Sverige. Asien har väl ofta problemet att du inte kan äga boendet, dessutom är det skillnader på att bo inom och utanför EU.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:30 AM

    Visst har tanken slagit mig och visst finns det vissa länder som erbjuder riktigt låga skatter i dagsläget. Hur det blir i framtiden vet så klart ingen, skatter ändras som bekant från år till år.

    Bortsett från skattetrycket är ett land som lockar mig Polen. Trevliga människor, låga priser, vacker miljö och inte minst möjligheter att skaffa ett riktigt lyxigt boende till en rimlig kostnad.

    Det enda problemet är att en stor del av invånarna talar så dålig engelska, men det kanske är ett ickeproblem när det är dags för pensionering. Jag har en känsla av att de har ett mycket väl fungerande skolväsende samtidigt som större delen av befolkningen har ett helt annat driv och framåtanda än här hemma i Sverige, där som bekant allt fler färre yrkesarbetande försörjer allt fler bidragstagare.

    Besök gärna Polen och bilda din egen uppfattning, skulle tro att du blir överraskad om du aldrig varit där.

    ReplyDelete
  3. Nya Zeeland är ett land jag skulle bosätta mig i om jag fick möjligheten.

    Mycket vackert och likt Sverige på många sätt. Dock är det nog svårt att få uppehållstillstånd där.

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:30 AM

    Bor i södra Spanien sedan några år. Hyr boende men funderar på att köpa. Priserna är lägre än i Sverige. Även levnadsomkostnaderna är lägre, t.ex. livsmedel, restaurangbesök m.m. Detta gäller dock främst södra Spanien (och kanske östra delen också) men kommer man upp mot Madrid eller Barcelona är det dyrare.

    Fördelen med Spanien är dels klimatet men också som någon ovan skrev att de är med i EU så allt fungerar mycket lättare.

    Har använt den spanska sjukvården två gånger och har mycket bra erfarenhet av den också.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:44 AM

    Köpte lägenhet i Albanien för ett par år sedan. Prisnivå som på ungefär 1/10 av Sveriges, vad gäller restauranger, boende etc. Då rör vi oss ändå i de mest turistiga områdena. Allt vi behöver finns här, vyn och vattnet är på vissa platser i klass med eller bättre vad jag upplevt på andra ställen (Thailand/Karribien/Spanien etc). Sen finns såklart nackdelar, svaga på engelska, sjukvård etc har jag sluppit besöka. Ser detta mer som en Exit ifall det kör ihop sig ordentligt för Sverige.

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:39 PM

    Malta stryker jag personligen direkt. Är där med jobbet en hel del och även om jag inte bor där permanent så tycker jag inte Malta är något speciellt alls. De som jag jobbar med och som flyttat in säger även att efter 6 månader är de flesta trötta på stället. Malta håller även på att utvecklas till Ibiza Jr och alla ungdomar som inte får åka till Ibiza, åker till Malta pga sina mindre vetande föräldrar. Portugal har jag inte varit men känner en person som pensionerat sig där och han pratar enbart varmt om stället. Med en pension från norra Europa lever man som en kung där enligt han. Men som du säger, att prov bo är nog viktigt.

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:21 PM

    Vad är det som lockar så med att flytta? Speciellt till skattefritt/lågskatteland och samtidigt ha åsikter om sjukvård? Jag tror Skandinavien troligen är något av de bästa ställena att bo. En nackdel är ju vädret. Löst det genom att bo i Skåne, nära till Kastrup och resa ofta till olika ställen på jorden på vinterhalvåret. Inte äga något utomlands utan känna sig fri att åka till olika ställen. Vill bara lyfta ett alternativt synsätt apropå frihet och kvalitet :)

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:33 PM

    Anonym 10:30,

    "färre yrkesarbetande"? I Sverige ökar båda antalet och andelen av befolkningen som yrkesarbetar. Det har gjort det sedan 90-talet. Allt fler jobbar och kan försörja en ganska stabil andel som lever på bidrag över tid, vilket stämmer överens med hur Sveriges ekonomi fortsätter växa kraftigt.

    http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning/

    ReplyDelete
  9. Kikar på Thailand, Ungern, Tjeckien, Malta, Spanien och Cypern.

    ReplyDelete
  10. Enda delen av pensionen som man är "tvingad" att flytta helt och hållet utomlands är oftast de fem åren man tömmer sina tjänstepensionsförsäkringar. Och då passar ju Portugal utmärkt. Det betyder ju inte heller att du måste uppehålla dig just i Portugal. Det enda landet du egentligen då inte får uppehålla dig för mycket i eller äga fast egendom är Sverige. Men det räcker ju med jun-aug i Sverige. Resten är kass ändå. Sen efter 5 år så flyttar man skattetekniskt hem igen. Sen har man svensk sjukvård och den statliga pensionen resterande år.

    ReplyDelete
  11. Mallorca har allt. o väljer du en okänd stad/by (sofar) så blir det inte så blodigt. o med all säkerhet ett klipp ekonomiskt om några decennier.

    ReplyDelete
  12. James3:42 PM

    Värt att tänka på är skattepåverkan på portföljen, ISK & KF får man endast ha om man är skriven i Sverige, även om jag hört om folk som behållit dom när dom flyttat utomlands. Landet du hamnar i kommer nog också vara intresserade av skatt på dina utdelningar, förutsatt att du deklarerar dom.

    När jag bodde i Italien betalade jag 15% källskatt på utdelningarna i Sverige, sedan 30% på det som var kvar, i Italien + 1 promille på totala värdet av tillgångarna utomlands (i Sverige). Sen har de ju i och för sig haft problem med tillgångar som lämnat landet...

    ReplyDelete
  13. Intressant med utdelningar i ISK/KF. Dessa kommer ju vara mycket större än min tjänstepension så om skatten där blir högre blir det ju rena förlusten.

    ReplyDelete
  14. Jag är sugen på Marbella, vet inte varför, har aldrig varit där men det är något som lockar starkt. Men som någon skrev tidigare, man får börja med att hyra på lite olika platser, bilda sig en uppfattning innan man bestämmer sig. Hittade en lägenhet i Estepona, byggt 2007, tre rum på 100m2 för 1,2Msek. Hyra på 500kr/mån, 300m till stranden. Dock är jag väldigt dåligt insatt i vad som ingår i "hyran" i Spanien. Men jag är väldigt lockad att tillbringa 6-7 månader där, speciellt under vinterhalvåret. Jag har dock småbarn så det ligger väl minst 15 år framåt isf.

    ReplyDelete
  15. Anonymous7:14 PM

    Bott i italien i 18 år. Ostadigt politiskt klimat. Sjukvård på dekis(bra personal dock,inga resurser). Tanläkare helt privat liksom sjukvård om man inte vill stå i kö. Kapitalförsäkring går bra enl. min revisor(jag har svensk sådan), belastas med förmögenhets skatt men utbetalningarna skall vara skattefria(kan ändras politiskt). Mitt råd blir att leta efter en plats där ni trivs och gör allt för att kunna bo där. Min dröm om jag inte hade familj är Schweiz och kantonen Oberwalden. Vackert i hjärtat av landet och skidåkning i Engelberg! Det ska väl nämnas att skatte nivån är 1,8% "flat rate". Läs själva:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Obwalden#

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:25 PM

      Jag har också fått information om att en kf inte beskattas eftersom man inte personligen äger värdepapper utan en försäkring. Håller därför på att byta ut min isk successivt. Jag hoppas verkligen att det stämmer då en utlandsflytt närmar sig och jag redan dragit på mig en del omkostnader för detta. Är det det nya hemlandet som avgör hur och om kf beskattas där? Hur listar man ut hur de lokala myndigheterna ser på en sparform som inte ens existerar där?

      Delete
  16. Anonymous7:43 PM

    Tja!

    Jag och tjejen sticker iväg till Mallorca den 12 Augusti och kommer att bo där i 1 månad (eller 4 veckor rättare sagt). Första veckan blir det hotell och sol och bad medan de nästkommande 3 veckor kommer vi fokusera på hur det är att bo där. Vi kommer kolla lägenheter och hus samt känna av atmosfären där.

    Ska dessutom försöka kolla upp om det finns några behov av en som kan svenska och är relativt välutbildad. Får se om jag hinner med alt på en månad, men som sagt, Kolla in Mallorca. Fantastiskt ställe.....

    Ha det gött!

    http://6mille.mot6miljoner.se/

    ReplyDelete
  17. Spanien lockar väldigt mycket men tror det slutar med att jag åker på ett antal resor om året istället för en flytt. Vad gäller Portugal så vet jag ej om man vill skriva ut sig från Sverige!

    ReplyDelete
  18. Har man aldrig bott utomlands innan ska man inte planera att pensionera sig utomlands, och rent nonsens att planera flytt till ett land eller plats som man aldrig besökt! Framför allt om man inte tänker ens försöka jobba på att lära sig språket. Engelska räcker inte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:16 PM

      Var i Portugal bodde du?

      Delete
  19. Laudrup7:02 AM

    Är det någon som knåpat ihop en lista för andra länder där skattebelastningen är 0 eller lägre än i Sverige för uttag av tjänstepension?

    5 år utomlands med ev lägre boendekostnader samt reducerad skatt är ju sparande i dubbel bemärkelse.

    ReplyDelete
  20. Sälj lägenheten i sthlm och köp en lika bra i malmö för 30% av priset. Mycket trevligare stad, bättre väder, kortare vintrar, nära nordens största föygplats, nära kontinenten etc. Inte alls så "farligt" som sd-svansen försöker propagera för.

    ReplyDelete
  21. Anonymous3:14 PM

    Gissar att miljonären läst på sparsamskatt.se där finns många bra resurser även om dom plockat bort beskrivningarnom flera länder. Leker själv med tanken på att försöka pensionsmaximera utomlands mellan 55-60 år.
    Det är en bit kvar dit och jag tror man måste hålla järnkoll på förändringar i beskattning när det närmar sig.
    Svenska ISK är ju faktiskt en anledning till att bli kvar i Sverige om inte sosseregeringen skattar sönder den i framtiden...
    Nrico

    ReplyDelete
  22. Har du några tips om vad för sidor man ska kolla på för att söka på hus och lägenheter i Albanien?

    ReplyDelete
  23. Lissabon är fantastiskt så lite funderar jag på det. Men om aktiefonder i KF är största inkomsten, är det då någon idé att skriva sig i Portugal?

    ReplyDelete
  24. Nej. Men har du, låt säga 5 miljoner i en tjänstepensionsförsäkring så kommer du i praktiken få skatta bort minst 25-55% beroende på hur du tar ut den. Om du då är skriven i Portugal i fem år och tar ut en miljon om året(mer eller mindre beroende på hur värdepapperna utvecklas i den) får du ut 1 miljon mer. Denna miljon räcker för att försörja dig de fem åren, resten investerar du i värdepapper. Flyttar hem, och då har den låga svenska kapitalskatten, slänger du in den i några modeller så kan du nog se att du i praktiken mer än 4 miljoner med avkastning efter de fem åren. Men visst man får se hur skatten slår på värdepapper man redan har. Är ju egentligen bara att räkna vilket som blir bäst. Efter en snabbgoogling så får jag att utdelningar från Sverige beskattas till 10%. Ingen reavistskatt om man äger aktier i mer än ett år. Men sen tror jag svenska skatteverket tar minst 15% om du har svensk depå(eventuellt 30, som du sen får kräva tillbaka), sen får du tillbaka de 10 iom att du betalar 10 i portugal.

    Är man ute efter de låga omkostnaderna så finns det nog egentligen inga orsaker att skriva ut sig från Sverige. Utan då kan man få ha både och. Bara köpa extra reseförsäkring om man är iväg mer än 45 dagar i sträck, och ha koll på reglerna så att man inte blir automatskriven där man befinner sig. Egentligen mer ett problem om man permanenthyr eller äger fastighet, hoppar man runt så är det nog ingen risk.

    ReplyDelete
  25. EnAnnanMiljonär12:15 AM

    Personligen skulle jag nog välja Spaniens sydöst- eller östkust där jag har spenderat en hel del tid, både sommar och vinter. Det finns ju så många faktorer att väga in, t ex politisk stabilitet, klimat, närheten till Sverige, landets ekonomi, brottslighet, geologi, närheten till krishärdar, folkets mentalitet, korruption osv. Man får komma fram till någon slags kompromiss. Allt lär man ju inte kunna hitta på ett och samma ställe. Portugal har antagligen lägre skatter men det har jag strukit (utan att ha varit där), för Atlanten verkar inte göra vintrarna så roliga med mer blåst och regn än nödvändigt. Vill ha så trevliga vintrar som möjligt. Solkusten, som från början hette costa del viento (vindkusten) misstänker jag gör skäl för sitt namn vintertid. Dock kan kanske costa tropical vara något att kolla upp? Trivs mango, avocado och papaya borde man trivas själv också. Vill bo på fastlandet, för jag vill kunna röra mig snabbt och enkelt även om det skulle bli energikriser, vulkanutbrott på Island eller annat tok. Från Spaniens östkust har du 4 timmar till Sverige med flyg vilket känns överkomligt. Du lär ju fortfarande vilja ha besök av släkt och bekanta och vilja kunna åka hem ibland. Kusten från Alicante och nedåt har ett torrt klimat med mycket sol och en del ställen med fina mikroklimat som gör vintrarna ungefär lika varma som på t ex cypern. Här som på många andra ställen kan du ju välja bort turistfällorna och bosätta dig i någon mindre stad och komma riktigt billigt undan med mat och leverne. Vart du än väljer att bosätta dig så kan det väl vara idé att börja efterforska i god tid och börja med förberedelser så som att t ex börja lära dig språket. Det sitter aldrig i vägen. Åk till stället både sommar- och vinter och spendera rejält med tid där innan du bestämmer dig.

    ReplyDelete
  26. Anonymous1:34 AM

    Varför inte skatteparadis?
    Cayman Islands.
    Pär

    ReplyDelete
  27. S, tack. Då verkar det som att det för mig lika bra förbli svensk och kanske bara hyra ut sitt hus i perioder istället.

    ReplyDelete