Friday, July 29, 2016

Hem ljuva hem

Då var jag hemma i vår lägenhet igen efter ett par veckors kringflackande. Väldigt skönt. Skönt att ha en vecka kvar på semestern också. Ska även höja nivån på träningen nu, den har varit ok men inte helt 100 under semestern såhär långt.

Så nu kan jag blogga från datorn vilket går lite snabbare och enklare än att skriva på telefonen. '

Jag ska uppdatera läget i aktieportföljen imorgon, har ju blivit en jäkla massa småköp nu när jag köper för 1000 kr per gång istället för 50000 kr. Så är lite trixigt då jag vill bokföra alla köp i min logg.

Gjorde en snabb uppdatering redan nu vad gäller fonderna som är lite lättare att redovisa, se ute till höger i bloggen. Här har jag fortsatt sälja Carnegie Rysslandsfond då den legat kvar över de magiska 50 kr. Sålt för ca 200.000 kr till senaste två veckorna, pengar som åkt in eller är på väg in i mina indexfonder. Hade nästan 30.000 andelar som mest i Carnegie Ryssland, är nu nere i 8.000 st. Så det har blivit en avsevärd minskning där.

Nu ska jag inte ha så mycket mer indexfonder än vad jag redan har. Utan kommande sälj i Ryssland kommer det till största delen köpas aktier för istället. Tar dock en liten paus i försäljningen av Rysslandsfonderna nu ett tag.

3 comments:

  1. Anonymous11:57 PM

    Hej och tack för en väldigt inspirerande blogg.

    Jag undrar vilka indexfonder du väljer att investera i? Avanza Zero? Väljer du svenska indexfonder eller investerar du även i globala? Hur ser isåfall fördelningen ut mellan dem?

    ReplyDelete
  2. Nästan inga svenska då jag har så mycket svenska aktier. Utan mest globala och tillväxtmarknader.

    ReplyDelete
  3. Jag tror att du gör helt rätt i minska ditt beroende av svenska aktier. Jag håller själv på med samma sak och försöker hitta bästa fond/ETF för tillväxtmarknader. Du får gärna dela med dig av vilken/vilka du har eller vilka du tittat på. Jag har bl.a. tittat på DEM, VWO, FM men fastnat för EDIV (SPDR S&P Emerging Markets Dividend ETF). Kursen har gått ner kraftigt de senaste tre åren men den har gett en direktavkastning på 4,67%.

    ReplyDelete