Thursday, July 28, 2016

Semestern rullar på

Två veckor på resande fot närmar sig slutet. Imorgon kommer jag hem till dator och excelark med mina aktier och utdelningar. Ska bli kul att fylla i senaste veckornas köp och se över prognosen för utdelning 2017-2019 i några timmar. Tur man har billiga nöjen...

Fortsätter köpa på för 1000-2000 kr per dag. Loggar snabbt in via mobilen på slumpvis utvalt klockslag och lägger någon order till rådande kurs. Blivit mycket H&M och Investor men även lite annat smått och gott.

Hoppas ni läsare också har en bra sommar!

10 comments:

  1. Anonymous6:09 PM

    hej,

    kämpa på!

    Kanske kunde det vara intressant om du typ månadsvis redovisar alla inköp, samt redovisar aktuell utdelningsprognos, med lite kommentarer.
    Något åt det håller Lundaluppen gjorde för sina årsbokslut, fast du gör det månadsvis :)
    http://lundaluppen.blogspot.se/2014/01/portfoljbokslut-2013.html
    Behöver kanske inte vara riktigt så fylligt men :)

    ReplyDelete
  2. Ska se på något fram mot nästa år då jag räknar med att vara fullinvesterad. Då blir utdelning och utdelningstillväxt år för år höginressant.

    ReplyDelete
  3. Patrik10:07 PM

    Hej,när du kollar prognoser på framtida utdelning var söker du denna info? Mvh Patrik

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:02 AM

    Hej! Jag planerar att göra samma resa som du gjort, och börjar nu från noll.

    För att få tips har jag läst dina inlägg från början. Jag ser dock att du började med månadssparande i fonder, och undrar om det är rätt väg att gå för mig? Har du något annat tips att ge mig hur jag ska börja?

    Jag har läst på en hel del, men det svåraste är nu i början. Är det för tidigt för aktieinvesteringar?

    Tacksam för råd! (Är 23 år)
    /miljardär innan 65

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:02 AM

    Min personliga åsikt: Aldrig för tidigt med aktieinvesteringar.
    Pär

    ReplyDelete
  6. Mina prognoser om framtida utdelningar är rena gissningar. Men går ju att misstänka att JNJ höjer och Telia sänker. Räknar med 3% genomsnittlig tillväxt på utdelningar som helhet över tid.

    Att jag började med fonder var för att min kunskap var begränsad och courtaget högt för 10 år sen. Ser inga problem med att börja med stabila bra utdelande aktier direkt. Det skulle jag göra idag om jag skulle börja om.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:14 PM

      Okej vad skoj, då kör jag igång med aktier direkt!

      Jag har börjat spara 75% av min lön (har låga utgifter). Men hur kan en smart fördelning av sparandet se ut nu ibörjan?
      Tänker mig ungefär:
      50% aktier
      25% sparkonto med hög ränta
      25% avgiftsfri indexfond

      Låter fördelningen rimlig? Tanken är sen att ha högre andel aktier.

      / Miljardär innan 65

      Delete
  7. Nu vet jag inte hur du lever men uppenbarligen väldigt billigt:D jag skulle Byggt upp bufferten först så du inte riskerar att behöva ta ut pengar från depån sen. Ett par månadslöner räcker långt i buffert. Lycka till

    ReplyDelete
  8. Miljardär innan 65: Varför 25% på sparkonto om ditt mål är att bli rik på lång sikt? Räntan är ju dessutom extremt dålig nu.

    ReplyDelete
  9. Tycker två senaste kommentarerna är bra och kompletterar varandra.

    Ok att spara lite på sparkonto om det är för att bygga upp en buffert eller om du tycker det är ett roligt försök att försöka bygga upp lite kassa att köpa för om börsen går ner (svårt att tajma, men visst försök med 25% av sparandet under en kortare period om du vill ha lite kul). Men i längden när du har lite buffert på sparkonto så du vet att du inte behöver sälja aktierna/aktiefonderna och därmed kan avvara pengarna under riktigt lång tid skulle jag säga som Tommy. In med allt i aktiemarknaden varje månad.

    ReplyDelete