Thursday, March 29, 2018

Utdelningspengarna sätts på bänken

Det är en glädjens tid för oss utdelningsinvesterare nu när det plingar till i telefonen på morgonen flera dagar i veckan med besked om att en ny utdelning landat på kontot. Just nu är det dock lite ovant och utmanande för mig att inte få återinvestera utdelningen. Min plan är ju som jag skrivit massa gånger tidigare att leva på slutlön och sparad semester i år och börja leva på utdelningarna från årsskiftet. Men för att skapa extra marginal tar jag utdelningarna från i år och sparar för att leva på nästa år. Tanken är att få ett års framförhållning om utdelningarna i framtiden sänks och även ha en liten kontant buffert då jag har haft väldigt lite kontanter de senaste åren. Säkert förnuftigt men också väldigt tråkigt. Nu när utdelningarna ramlar in vill jag ju på sätt och vis bara aktivera dom i nya aktier för att generera ännu högre utdelning i framtiden.

Idag ramlade Castellums utdelning in och det är med stor sorg jag för över pengarna till sparkontot. Där får de sitta på avbytarbänken och vänta på att få gå till köp av ärtsoppa, kvarg och müsli under 2019. Trots att jag hör hur utdelningspengarna ropar på mig att de vill ut och jobba och föröka sig redan nu.

26 comments:

  1. Anonymous9:27 AM

    Varför låta pengarna ligga på ett sparkonto? Jag skulle placerat dem i Spiltan Räntefond Sverige.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja kanske, tanken har slagit mig. Men är ju bara drygt 100.000 kr det handlar om och skillnaden är knappt 1% i ränta. Före skatt. Men utesluter det inte.

      Delete
    2. För att spiltans räntefond kommer backa om räntan höjs.

      Delete
    3. Anonymous10:00 AM

      Spiltans räntefond placerar väl i bara korta räntepapper, då påverkas man inte speciellt mycket av om räntan höjs. Eller sänks....

      Eller tänker jag fel?

      Delete
    4. Anonymous4:35 PM

      Du tänker rätt

      Delete
  2. Varför inte, blir det en börskrasch har du dessutom kvar din option att investera pengarna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är en bra psykologisk aspekt att "bara" vara 97% investerad. Även om det inte gör någon större skillnad känns det ju så. Plus lågt belånat boende och möjlighet belåna portföljen med 10%. Så har mer torrt krut än jag tänker på ibland.

      Delete
  3. Anonymous9:59 AM

    Vad väljer du för bank till ditt "Wibble-konto"? Jag har valt flera olika nischbanker utan insättningsgaranti och som ger 4-6 procents ränta, med fria uttag. Lite risky kanske?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag lutar åt att ha de kvar på Avanza dvs deras "sparkonto plus" med ca 0,5% ränta.

      Delete
  4. Anonymous11:03 AM

    Har du belånat aktierna nu eller historiskt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aldrig belånat aktierna. Ökade dock på bolånet för att köpa aktier 2008.

      Delete
    2. Jag har inte bolån eller andra lån. Hur ställer du till att belåna sig för att kunna kvitta räntekostnaden mot ISK-schablonen, för det går väl? Tex Avanzas superlån på 1,75% blir ju ännu billigare om jag kan kvitta det mot ISK-schablonvinster.

      Delete
    3. Jag tycker inte man ska belåna sig för att kunna kvitta räntekostnaden mot ISK-skatt (men ja det går). Oavsett om man kvittar eller inte kvarstår ju faktum att investeringens avkastning behöver överstiga räntan. Så det är den viktiga frågan, ej huruvida man kan kvitta ränta mot skatt. Och visst det känns ju rimligt att börsen kan slå 1,75% på sikt.

      Om börsen går ner och du har belåning så kommer värdet på din portfölj minska med fler procent än om den varit obelånad. Utöver det ska du dessutom betala ränta på lånet. Att räntan är avdragsgill eller kvittas mot ISK skatt gör den ju inte gratis.

      Därmed inte sagt att belåning är fel. Men personligen tycker jag det är en skön sak att spara till börsen gått ner 30-50%.

      Delete
    4. Intressant att du belånade portföljen 2008, antar att det var mycket fina rabatter då... investerade du i några särskilda branscher eller bolag då? Var du rädd för att nåt bolag inte skulle klara krisen?

      Mvh Erik

      Delete
    5. Köpte lite olika aktier. Tror Mekonomen gick bäst av de jag köpte då med plus 200 procent på 2 år efter köpet. Var även nära att belåna sommaren 2011, men börsen vände upp någon enstaka procent innan jag tänkte slå till.

      Delete
    6. Anonymous7:48 PM

      Hej, kapar frågan något. Har både KF och ISK. Äger 2 hus så jag betalar lite i ränteutgifter. ISKs schablonintäkt kan man kvitta mot ränteutgifter, gäller det för KF med?
      Följdfrågan får bli, finns det någon anledning att inte flytta samtliga medel från KF till ISK?
      Vänligen Laudrup

      Delete
    7. KF eller ISK spelar ingen roll. Båda två är bra. Har själv så vilket ger lite skatt direkt på kontot 4 gånger om året och lite på deklarationen.

      Delete
  5. Anonymous5:49 PM

    Hej! Tack för en trevlig blogg. Hur får du till det här: "när det plingar till i telefonen på morgonen flera dagar i veckan med besked om att en ny utdelning landat på kontot"? Skulle gärna ha det så själv fast kanske en mailvariant då det kostar pengar att ha smsfunktionen. /Fredrik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:01 PM

      Avanzas app plingar alldeles av sig själv. Det går väl lite data men ingen kostnad för SMS.

      Delete
    2. Anonymous9:03 AM

      Vad bra, nu är appen installerad och första utdelningsplinget i telefonen har kommit från SCA. Tänker att det är positivt för motivationen med :) Tackar för svar :)

      Delete
  6. I vilket räntekonto låter du dina utdelningar ligga och vila? Jag tycker att idén om att ha ett års framförhållning låter alldeles utmärkt. Det är något som jag kommer tänka på att göra i framtiden när det beger sig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Än så länge sparkonto plus på Avanza. Jag får se om jag tycker det är värt att flytta pengarna för att jaga 0,5% högre ränta.

      Delete
  7. Anonymous9:31 PM

    Räcker det inte med att ha pengar från januari till april 2019? För sedan kommer ju utdelningarna igen? Då kan återinvestera den del av årets utdelning som inte behövs för att täcka de första månaderna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syftet är främst att ha framförhållning för att kunna sänka utgifter eller öka inkomster om utdelningarna sänks något år i framtiden.

      Delete
  8. Anonymous3:58 PM

    "Idag ramlade Castellums utdelning in och det är med stor sorg jag för över pengarna till sparkontot. Där får de sitta på avbytarbänken och vänta på att få gå till köp av ärtsoppa, kvarg och müsli under 2019."

    Vilken usel livskvalitet du nöjer dig med

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jobba heltid till 67 för att kunna äta avokadomacka till frukost och sushi till lunch. Där snackar vi livskvalité.

      Delete