Friday, March 09, 2018

Ny intervju

Igår var det alltså dags för ytterligare en intervju till den kommande boken. Då med Ulf Egestrand, mannen som gick från att vara vaktmästare i SEB i Kalmar till att bli finansdirektör på Scania. En skaplig karriär får man väl säga.

För ungefär 10 år sen slutade Ulf den vanliga karriären som anställd och idag ser han sig själv som en frilansande inspiratör och utbildare inom ekonomi. Under dessa 10 år som fri har han hela tiden bott utomlands, de 4,5 senaste åren i Istanbul.

Det blev ett 2 timmar långt samtal med Ulf som är på besök i Sverige för tillfället, bland annat för att jobba med ungdomar i Umeå via unga aktiesparare. Under intervjun fokuserade vi på resan att kunna sluta jobba när han var 53 och hur det fria livet utan anställning varit de 10 senare åren. Någon som imponerade på mig var hans intresse av att fortfarande lära sig och förstå omvärlden.  Han läser varenda artikel i Financial Times (kommer ut varje dag) och The Economist (kommer ut en gång i veckan) och utöver det 1 bok i veckan. På kvällarna ser han nyhetssändningar från massa olika kanaler för att få en mer komplett bild av nyhetsrapporteringen från olika vinklar. Utöver all läsning blir det 15.000 steg promenad och 15 minuter styrketräning varje dag.

Dagens citat från Ulf får bli "Att vara rik är som att köra cabriolet. Det ser kul ut från sidan men är ganska blåsigt och bullrigt".

Ni som blir nyfikna och vill veta mer om Ulf redan nu istället för att vänta på min kommande bok kan lyssna på Sparpodden avsnitt 75 där Ulf gästar från minut 27 och framåt (han har varit med en gång till i Sparpodden men detta första besök är klart bäst tycker jag).

8 comments:

  1. Hej Miljonär innan 30!
    Har varit offline från din blogg ett tag och undrar om du skulle kunna ge oss lite uppdatering kring hur det går med boken? När (ungefär) kommer den kunna köpas och vad ska den heta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror boken ska heta Ekonomiskt fri - resan dit och vad händer sen?

      Om allt går bra kanske september eller oktober kan vara rimligt.

      Delete
  2. Anonymous3:30 PM

    Skriver du boken för att du tycker det är roligt, eller känns det som ett jobb och ett bra sätt att dra in en del extra pengar som kan bättra på ditt kassaflöde? // Jonas

    ReplyDelete
    Replies
    1. För att det är roligt och för att det ger mig en anledning att träffa intressanta människor. Sen är det inte fel om den säljer bra och ger några kronor, men heller ingen katastrof om det inte blir några pengar.

      Delete
    2. Johan6:21 PM

      Tror du hittat en bra grej här. Efter boken så kanske det blir dags att börja föreläsa och jobba på aktiespararna med din egen podd där du intervjuar folk mm. Det här med anonymiteten håller dig tillbaka tror jag. Man måste kliva ur sin komfortzon för att utvecklas. Alla växer in i sin roll.

      Delete
  3. Anonymous2:01 PM

    Skulle du inte bli pensionär? Låter som om du bara sadlat om från att vara anställd till att bli frilansande skribent... ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Micke6:57 PM

      Har också uppmärksammat att många av dom som säger att dom slutat jobba / pensionerat sig tidigt, egentligen bara trappat ner (tillfälligt?) / bytt bransch / tagit en "långsemester".
      Varit flera rubriker i bla. aftonbladet om folk som slutat jobba / pensionerat sig tidigt men då man läser artiklarna visar det sig att dom ändå jobbar med nånting eller har en långsemester på ett par år.
      Inget fel med det såklart men intressant aspekt av detta moderna fenomen, att sluta jobba tidigt och leva på sparkapital/avkastning, att se att det för många verkar vara mycket svårt att bara ägna sig åt oavlönade hobbys och fritidsintressen, familj, vänner mm. även om dom skulle kunna göra det rent ekonomiskt sett.
      Sen verkar "villhamerpengargenen" vara stark i det undemedvetna hos många.
      Sen är det ju stor skillnad på att måsta kliva upp varje morgon och ta sig till sin arbetsgivare och göra sina minst 8 timmar för att få ledigt 5 veckor per år. istf. att jobba åt sig själv eller tillfälligt åt någon för att man just då vill det men har möjligheten att utnyttja sina fuckoff-pengar.

      Delete
    2. Vi får ju se vad som händer på några års sikt för min del. Men mitt mål har aldrig varit att inte behöva gå upp ur sängen.

      Men jämfört med när jag skrev min första bok vid sidan om ett heltidsjobb så är det rena semestern nu. Jag kanske lägger ner 3-4 timmar på boken en normal vecka, har ingen deadline och skriver om intresse jag brinner för. Extrem skillnad mot någon form av jobb.

      Jag har heller ingen press på mig att boken måste sälja en viss mängd för att jag behöver pengarna. Vilket skulle vara fallet om jag jobbade som författare.

      Delete