Wednesday, March 07, 2018

Intervjuer till min nästa bok

Arbetet med min kommande bok fortsätter. Boken ska alltså handla om ekonomisk frihet och vad som händer när man väl uppnått det. Men även lite solskenshistorier att inspireras från folk som blivit fria och/eller rika och hur man kan uppnå det på olika sätt och på olika nivå.

Idag har jag haft äran att träffa Patrik Wahlén som är en av grundarna och huvudägarna på Volati. Då hans aktier är värda ungefär 1 miljard sätts ju det här med ekonomisk frihet via 4% regel och billigt leverne som vissa av oss håller på med i lite perspektiv. Trots att Volati är ett bolag med fokus på tillväxt och därmed har en låg direktavkastning kan Patrik se fram mot runt 10 miljoner i aktieutdelning i år. Helt ok...

Då jag följer Patrik på Twitter och hört honom i poddar som Prata Pengar och Fill Or Kill så kom det inte som någon överraskning att han skulle vara en supertrevlig kille med mycket kloka saker att säga. Så nu är det upp till mig att lyckas göra honom rättvisa i boken.

En sak Patrik sa angående "tidig pensionering" som jag tycker var klockrent var att det vore mer rimligt att drömma om vad man skulle göra om man inte jobbade. Istället för att drömma om att inte jobba. Att ha en dröm om vad man inte ska göra måste jag hålla med om är lite väl defensivt. Det är något jag säkert kunde varit bättre på att formulera här på bloggen. Det är lätt hänt att fokusera på just att inte jobba istället för vad man vill göra istället.

Imorgon är det dags för ny intervju till boken. Då med Ulf Egestrand.

12 comments:

  1. Anonymous6:55 PM

    Fan vad bra sagt..dröm om att göra istället för att drömma om vad man inte ska göra. Det ska jag ta till mig.

    ReplyDelete
  2. Exakt så gör jag, drömmer om allt jag vill göra. Men som jag nu inte riktigt hinner.

    ReplyDelete
  3. Grattis, kan nog bli bra. Var lite skeptisk till detta med nya boken men vore intressant att läsa om de som ligger på en annan nivå. Trodde mest det skulle röra sig om de som kommenterar dina inlägg...

    ReplyDelete
  4. Låter som en spännande bok. Den vill jag läsa!

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:05 AM

    Det finns till och med dem som säger att man ska göra det man vill göra. Crazy eller hur? :)

    ReplyDelete
  6. Anonymous9:36 AM

    Bra inlägg! Klokt formulerat av Patrik

    ReplyDelete
  7. Blev inspirerad av de tankarna, bra sagt.

    ReplyDelete
  8. Ser mycket fram emot boken. Samma förlag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja samma förlag är tanken. Men de har ju inte sett första utkastet än, så de kanske sågar den...

      Delete
  9. Jag är nyfiken på om du stött på fler av "typen" Aktiestinsen som investerat ihop + 100M sek? Genom att som privatinvesterare löpande investera i aktier, återinvestera utdelningar och tänka mkt långsiktigt? Finns det andra Stinsar därute som du stött på?
    mvh

    ReplyDelete
  10. Mitt favoritcitat är "Dream. Plan. Do." Gillar tanken att fokusera på det man vill göra när man går i tidig pension. Just nu känns det långt dit, ca 18 år för min del. Men det är ju inte fel att börja drömma om vad man vill göra redan nu! :)

    ReplyDelete
  11. Vore spännande med en intervjuv med Lars Wingefors (THQ Nordic) också

    ReplyDelete